همشهری آنلاین: ابداع روشی نوین در علم شیمی این امیدواری را ایجاد کرده تا بتوان انبوه پلاستیک‌های سرگردان در اقیانوس‌ها را به سوخت مایع تبدیل کرد.

تبدیل پلاستیک‌های سرگردان در اقیانوس به سوخت مایع

به گزارش مهر، گروهی از محققان در آمریکا و چین در قالب پروژه‌ای مشترک شیوه‌ای نوین را در ژورنال Science Advances تشریح کرده‌اند که در آن از فرآیند مبتنی بر دو کاتالیزور جهت تبدیل انبوه مواد پلاستیکی رها شده در اقیانوس‌ها به سوخت مایع استفاده شده است. پلاستیک‌هایی که در این پروژه به کار گرفته می‌شود از قوطی‌های پلاستیکی گرفته تا انواع کیسه‌های پلاستیکی متنوع هستند. از این رو می‌توان گفت در آینده نزدیک اقیانوس‌های جهان به جهت آن که انبوه قابل توجهی از مواد پلاستیکی را در خود جای داده‌اند به منبعی ارزشمند برای تولید سوخت تبدیل می‌شوند.

این روش جدید به انرژی کم‌تری جهت تبدیل مواد پلاستیکی نیاز داشته که در نتیجه آن مواد کاربردی باکیفیت بالاتری تولید می‌شود.

مشکل اساسی درخصوص پلاستیک‌های رها شده در طبیعت این است که تجزیه آنها صدها تا هزاران سال زمان می‌برد که این مسأله می‌تواند تهدید جدی برای محیط زیست به شمار آید.

بخش انبوهی از مواد پلاستیکی رها شده در اقیانوس‌ها از نوع پلی‌اتیلنی هستند که تخمین زده می‌شود سالانه تا بیش از ۱۰۰ میلیون تن موادی از این جنس در سراسر دنیا تولید می‌شود.

در این روش نوین محققان از آلکن‌های سبک استفاده کرده‌اند که آن را باید نوع ساده‌ای از هیدروکربن به شمار آورد که به عنوان ماده دور ریز در پالایشگاه‌ها برجای می‌ماند.

محققان از این ماده به همراه یک فرآیند دو کاتالیزوری جهت تجزیه پلاستیک‌های پلی‌اتیلنی استفاده کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود با این روش جدید حجم قابل توجه مواد پلاستیکی سرگردان در اقیانوس‌ها به سوخت تبدیل شود.

کد خبر 337674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha