سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابررایانه جدیدی از کشور چین در لیست ۵۰۰ ابررایانه قدرتمند جهان رتبه اول را به دست آورده‌است،‌درحالی‌که متخصصان انتظار داشتند این کشور ابررایانه تیانهه۲ را با قدرت پرداز بیشتری نسبت به گذشته به عنوان برترین ابررایانه خود معرفی کند.

ابررایانه

براساس گزارش BBC، اين ابررايانه Sunway TaihuLight نام داشته و در مركز ملي ابررايانش در ووژي نصب شده و قدرت پردازش آن 93 پتافلاب اعلام شده‌است.

اين ابررايانه با قدرتي كه دارد مي‌تواند 93 هزار تريليارد محاسبه در ثانيه را انجام دهد. اين دستگاه دو برابر سريعتر و سه برابر كارامد‌تر از تيانهه2 است كه پيش از اين رتبه اول قدرتمند‌ترين ابررايانه جهان را در ليست 500 ابررايانه برتر جهان در اختيار داشت.

اصلي‌ترين كاربرد اين سيستم قدرتمند توليد پيشرفته، پيش‌بيني آب و هوا و تجزيه و تحليل داده‌هاي كلان است. Sunway TaihuLight از 10.5 ميليون پردازشگر توليد داخل برخوردار است و به 40960 نود مجهز استو سيستم عامل آن نيز مبتني بر لينوكس است.

چين براي اولين‌بار از زماني كه فعاليت در اين حوزه را آغاز كرده‌است موفق شده تا از نظر تعداد ابررايانه‌هاي موجود در ليست 500 ابررايانه برتر جهان بر آمريكا غلبه كند زيرا درحال حاضر چين 167 ابررايانه‌ و آمريكا 165 ابررايانه در اين ليست دارند. اين درحالي است كه 10 سال پيش تعداد سيستم‌هاي چيني در اين ليست به سختي به 28 مي‌رسيد درحالي كه هيچ‌يك از آنها در ميان 30 دستگاه برتر ليست نيز قرار نداشتند و اين نشان از سرعت بالاي چين در پيشرفت در صنعت توليد ابررايانه‌ها دارد.

آمريكا در ميان 10 ابررايانه برتر ليست چهار جايگاه دارد درحالي كه سهم ابررايانه‌هاي چيني در ميان 10 جايگاه برتر دو جايگاه است. جايگاه‌هاي ديگر نيز به ابررايانه‌هايي از ژاپن، سوئيس، آلمان و عربستان اختصاص دارد. 

کد خبر 337762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha