مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت گفت: در ۳تا ۴‌ماه آینده دستورالعمل تولید آبلیموهای استاندارد و خالص را تدوین کرده و آن را ابلاغ می‌کنیم چون اکنون فقط ۳۰ در صد آبلیموهای موجود طبیعی است.

آبلیمو

به گزارش فارس، رستگار گفت:‌ پروانه‌هايي كه اكنون براي آبليموها صادر مي‌شود گفته شده آبليموهاي طبيعي هستند اما در بررسي‌هاي انجام شده پروانه بهداشتي با محتواي آن نمي‌خواند در نتيجه نياز به اصلاح كردن دارد.

وعده جديد اين مقام سازمان غذا و دارو در حالي مطرح شده است كه رئيس سازمان غذا و دارو 4‌ماه پيش اعلام كرد ضوابط فوق الذكر را ابلاغ كرده است. ديناروند اسفند گذشته تصريح كرد: ســازمان غذا و دارو منتظر تدوين استاندارد توسط سازمان ملي اســتاندارد نشد و معيارهاي فني و ضوابطش را با نگاه به معيارها، پيشرفت‌ها و يافته‌هاي جديد دنيا به‌ويژه اروپا اصلاح كرد و آنها را براي عملياتي شدن به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ كرد.

اظهارات اسفند گذشته ديناروند پس از آن صورت گرفت كه خبرنگار همشهري در جلسه‌اي با وزير بهداشت وعده‌هاي محقق‌نشده رئيس سازمان غذا و دارو را با قاضي‌زاده هاشمي در ميان گذاشت. وزير بهداشت كه از ماجرا اظهار بي‌اطلاعي مي‌كرد وعده داد موضوع را پيگيري خواهد كرد.

چند روز پس از وعده وزير، سازمان غذا و دارو كه تا آن زمان از پاسخ به گزارش‌هاي همشهري طفره مي‌رفت در اطلاعيه‌اي به نقل از رسول ديناروند اعلام كرد با تعيين تكليف مجوز آبليموي طبيعي و كنســتانتره، مردم مي‌توانند آبليموي طبيعي با قيمت بالا يا كنستانتره با هزينه كمتر را انتخــاب كنند.

پيگيري همشهري درباره آبليموهاي تقلبي پس از آن آغاز شد كه رئيس ســازمان غذا و دارو 16مهر گذشته وعده داد ظرف يك‌ماه تكليــف آبليموهاي تقلبي را روشن كند. رسول ديناروند گفته بود كه ســازمان تحت مديريتش به‌دنبال تعريف 2نوع اســتاندارد است؛ يكي براي آبليموهاي طبيعــي و ديگري بــراي آبليموهاي كنستانتره و ســاختگي تا مردم بتوانند آبليموي طبيعي را از انواع ساختگي تشخيص دهند. وعده تعيين تكليف آبليموها در پي آن مطرح شد كه وزير بهداشت به سازمان غذا و دارو ماموريت داد آب‌هاي معدني موجود در بازار را بررســي كند. ســازمان مذكور پس از بررسي حدود 300برند آب‌معدني، محصــولات توليــدي 13شــركت آب معدني را غيربهداشتي دانست و به آنها تذكر داد تا خط توليد خود را اصلاح كنند.

پس از آن بود كه ديناروند وعده يكماهه براي ساماندهي آبليموها را مطرح كرد. سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر سر نظارت بر محصولات غذايي اختــلاف دارند. هريك از اين دو ســازمان خود را متولي نظارت بر مواد غذايي مي‌دانند. نيره پيروزبخت رئيس سازمان استاندارد مي‌گويد كه ســازمان تحت امرش استانداردهاي سختگيرانه‌اي را براي آبليمو اعمال مي‌كند و 4بار اين اســتانداردها را تغيير داده و هربار سختگيري بيشتري اعمال كرده اســت. رئيس سازمان غذا و دارو از آن سو معتقد است نشان استاندارد علامت سلامت دائمي نيست و وزارت بهداشت بايد به‌طور مستمر بر توليد مواد غذايي نظارت كند.

پيــش از ايــن محمــد ميررضوي دبير سنديكاي صنايع كنسرو، 99درصد آبليموهاي موجود در بازار را تقلبي دانســته بود. او گفته بود با 4ليتر اســيد سولفور و گوگرد و بدون اســتفاده از ليمو مي‌توان 10تن آبليموي تقلبي تهيه كرد. مرتضي خدايي رئيس شعبه‌ويژه اداره كل تعزيرات حكومتي تهــران نيز گفته بود طبق آمارها و پرونده‌هايي كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و استاندارد تشكيل داده‌اند قريب به اتفاق شركت‌هاي معروف بدون استفاده از ليمو كالاي خود را عرضه مي‌كنند و آزمايش‌ها نشان داده كه آبليموي آنها از مواد شيميايي تشكيل شده است.

  • آبليمو مثل آبميوه شود

حسين رستگار: قيمت يك ليتر آبليموي طبيعي حدود 40تا 50هزار تومان است بنابر اين مردم توان خريد اين آبليموها را ممكن است نداشته باشند.‌ ما بايد آبليموها را مثل آبميوه‌ها توليد كنيم چرا كه اكنون آبميوه 100درصد طبيعي داريم آبميوه نكتار داريم كه 50درصد آن طبيعي است و نوشيدني‌هاي ميوه‌اي كه 30درصد آن آب ميوه است. فردي كه مي‌خواهد ليتري 50هزار تومان هزينه كند بايد آبليموي 100درصد طبيعي خريداري كند و آن فردي كه ارزان‌تر و ليتري 10تا 15هزار تومان مي‌تواند خرج كند آبليمويي مي‌خرد كه رقيق‌شده و مخلوطي از چيزهاي ديگر است.

  • مردم ادامه پيگيري را خواستارند

روزنامه همشهري پس از سررسيد وعده رئيس سازمان غذا و دارو درباره تعيين تكليف آبليموهاي تقلبي، اقدام به انتشار روزشــماري در بالاي همين صفحه كرد و پس از آن از مردم در مورد انتشار اين روزشمار، نظرسنجي كرد. 96درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با انتشار روزشمار موافق بودند.

کد خبر 337861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha