چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

«از مدار خارج شدن کارخانه ارج به‌دلیل قدمت، عدم‌نوسازی و به‌روز نشدن آن، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا، دوشیده شدن این کارخانه توسط سهامداران و... بوده و از نظر من کاملا هم طبیعی است.»

کارخانه ارج

اين تازه‌ترين اظهارنظر در مورد علت تعطيلي كارخانه ارج و برخي بنگاه‌هاي صنعتي ديگر است. پس از آنكه سه‌شنبه هفته جاري معاون اول رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت با خوب توصيف كردن وضعيت واحدهاي توليدي، كاهش شديد ظرفيت و تعطيلي بنگاه‌هاي صنعتي را ناشي از برخي سياه‌نمايي‌ها قلمداد كردند، ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت نيز تعطيلي كارخانه ارج را امري طبيعي دانست.

اما همزمان با اين اظهارنظرها، توليد‌كنندگان از خاموش شدن يك تا سه ماهه كوره‌هاي توليد كلينكر و اخراج كارگران كارخانه‌هاي سيمان، تعطيلي كارخانه فولاد جوين سبزوار و ۳۴۶ بنگاه اقتصادي در زنجان خبر دادند.محمدرضا نعمت‌زاده با تأكيد بر اينكه در حال بررسي جزئيات كارخانه ارج هستم، به ايسنا اعلام كرد، متوجه شدم بيشتر سهام كارخانه ارج يعني چيزي حدود ۷۵‌درصد آن بين سه گروه خصولتي‌ها، كمپاني‌هاي سرمايه‌گذاري و... تقسيم شده است.

وي با بيان اينكه اين سه گروه سهام را گرفته، كارخانه را در طول زمان دوشيده وهيچ اقدامي براي نوسازي آن انجام نداده‌اند، افزود: به هر حال كارخانه‌اي كه قدمت تجهيزات و قطعاتش به حدود ۴۰‌سال قبل مي‌رسد، نياز به نوسازي دارد و من عامل اصلي تعطيلي اين كارخانه را فرسودگي آن مي‌دانم. وزير صنعت تأكيد كرد: كارخانه ارج نوسازي و بازسازي نشده و طبيعي است كه در اين شرايط كالاهاي توليد شده آن توان رقابت نداشته باشند و توليد آن طي چندين سال رو به كاهش رود. بديهي است در اين شرايط كارخانه چاره‌اي جز تعطيل شدن ندارد و از اين قماش كارخانه‌ها در ايران زياد است.

  • تداوم تعطيلي بنگاه‌هاي صنعتي

در اين حال يك عضو انجمن سيمان از اخراج كارگران و تعطيلي يك تا دوماهه كوره‌هاي توليد كلينكر در كارخانه‌هاي سيمان خبر داده و به فارس اعلام كرد، وضعيت توليد آنقدر اسفناك است كه توليدكنندگان براي تأمين سرمايه در گردش و پرداخت حقوق كارگران نيازمند دريافت تسهيلات بانكي هستند و سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه توليد در اولويت آخر است. عليرضا ميرسپاسي، با بيان اينكه صادرات سيمان به عراق متوقف است، افزود: اكنون كارخانه‌ها به‌دليل ركود بازار داخلي و توقف صادرات، با مشكل انباشت كلينكر و سيمان روبه‌رو بوده و دچار روزمرگي شده‌اند. وي گفت:‌ د‌ه‌ها ميليون تن كلينكر در كارخانه‌هاي سيمان انباشت شده و كارخانه‌ها براي تأمين هزينه‌هاي توليد خود، محصولشان را به پايين‌ترين قيمت عرضه مي‌كنند.

حسين مقصودي، نماينده مردم سبزوار نيز با بيان اينكه اكثر واحدهاي توليدي سبزوار خاموش و يا نيمه‌تعطيل هستند به تسنيم گفت: كارخانه فولاد جوين سبزوار بعد از ۸سال سرمايه‌گذاري تعطيل شده است. اين واحد توليدي كه 2هفته گذشته آزموني را براي جذب ۱۵۰ نيرو برگزار كرده بود طي چند روز گذشته به‌دليل مشكلات مالي تعطيل اجباري شد.

ارسلان فتحي‌پور، نماينده سابق مجلس نيز ديروز در همايش مديران جهادي اقتصاد مقاومتي اعلام كرد، شاهد تعطيلي بسياري از بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي هستيم به‌طوري كه تنها 346بنگاه اقتصادي در زنجان تعطيل شده و شرايط مشابهي براي واحدهاي توليدي مثل ارج، پارس الكترونيك و كاله درحال وقوع است.

کد خبر 337976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha