همشهری آنلاین: نگاه کردن به تلفن هوشمند هنگام دراز کشیدن در بستر در شب ممکن است بینایی شما را مختل کند. پزشکانی که این پدیده غیرمعمول را گزارش کرده‌اند، می‌گویند دو زن که به‌طور مداوم تلفن‌هایشان را در تاریکی چک می‌کردند، دچار نابینایی موقتی شدند.

راه حل این مشکل به گفته این پزشکان این است که اطمینان حاصل کنید که هنگام نگاه کردن به صفحه تلفن هوشمندتان در تاریکی از هر دو چشم استفاده می‌کنید.

به گزارش آسوشیتدپرس پزشکان در ژورنال پزشکی نیوانگلند شرح‌حال دو زن ۲۲ و ۴۰ ساله را منتشر کرده‌اند که برای ماه‌ها دچار «نابینایی موقت ناشی از تلفن همراه» شده بودند.

این زنان از دوره‌های راجعه از دست رفتن بینایی تا حداکثر ۱۵ دقیقه شکایت دارند. این دو تحت انواع بسیاری از معاینات پزشکی، اسکن‌های ام‌آرآی و آزمایش‌های قلبی قرار گرفتند. بااین‌وجود پزشکان نتوانستند اختلالی را در این دو زن پیدا کنند که توضیح‌دهنده مشکل بینایی آنان باشد.

اما چند دقیقه پس از رفتن آن به نزد یک متخصص چشم، این رمز گشوده شد.

دکتر گوردون پلانت از بیمارستان چشم مورفیلد دیدارش با این زنان را این گونه به یاد می‌آورد: «من صرفاً از آنان پرسید هنگامی نابینایی رخ داد، دقیقاً چه کاری انجام می‌دادید؟»

او توضیح داد که هر دو زن هنگامی در تاریکی روی پهلویشان دراز کشیده بودند، با یک چشمشان به تلفن همراهشان نگاه می‌کردند.

او گفت: «به‌این‌ترتیب یک چشم شما با نور تطبیق پیدا می‌کند،‌ چراکه به تلفن نگاه می‌کند و چشم دیگری با تاریکی تطبیق می‌کند.»

هنگامی‌که آنان تلفنشان را خاموش می‌کردند، با چشمی که به تلفن دوخته شده بود، نمی‌توانستند ببینند. به گفت پلانت، این پدیده به‌این‌علت است که چندین دقیقه طول می‌کشد تا این چشم با چشم دیگر که با تاریکی تطبیق کرده است، هماهنگ شود.

او گفت این نابینایی موقتی درنهایت بی‌ضرر است و اگر افراد با هر دو چشمشان به تلفن‌های هوشمندشان نگاه کنند، به‌سادگی قابل‌پیشگیری است.

یکی از این زنان از اینکه این نابینایی کوتاه‌مدت نشانه‌ها مشکلی جدی‌تر مانند سکته مغزی قریب‌الوقوع نیست، آرامش خاطر یافت. به گفته دکتر پلانت، زن دوم سوءظن بیشتری داست و برای یک ماه به‌دقت وضعیت نابینایی‌های گذرایش را ثبت می‌کرد تا هنگامی درنهایت او به این بیمار اطمینان خاطر داد. اما او نتوانست عادت چک کردن تلفنش برای پیام‌ها در تختخواب را ترک کند.

دکتر راهول خورانا، سخنگوی آکادمی متخصصان چشم آمریکا این فرضیه را جالب‌توجه خواند، اما گفت فقط این دو مورد برای ثابت کردن این فرض که استفاده از تلفن هوشمند با یک چشم در تاریکی باعث این مشکل شده است. او همچنین در این مورد که شمار بسیاری از کاربران تلفن‌های هوشمند دچار این پدیده شوند، ابراز تردید کرد.

خورانا همچنین تأیید کرد که خودش یک کاربر مشتاق تلفن همراه است و او همسرش سعی کرده بودند این سناریو را یکی از شب‌های اخیر بازسازی کنند، اما در چک کردن تلفن‌هایشان فقط با یک چشم دچار اشکال شدند. او گفت: «تجربه خیلی عجیبی بود.»

کد خبر 338204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha