همشهری آنلاین: در نشست هم‌اندیشی آسیب‌شناسی درختان باغ فین که با حضور معاون میراث فرهنگی و متخصصان باغات کشور انجام گرفت، طی دستورالعملی پایش و رسیدگی به درختان باغ فین در اولویت جدی قرار گرفت.

Fin Garden

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ باغ فین کاشان از جمله باغ‌های جهانی و میراث جهانی ایران که حمام فین در آن قرار دارد دارای ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار است.

با این وجود اغلب درختان این باغ که بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند، طی پانزده سال گذشته به دلیل کوتاهی و اشتباهاتی که در نگهداری آنان صورت گرفته دچار خشکی و بیماری شده‌اند.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید به اینکه درخصوص حفاظت از درختان فین با چالش بزرگی مواجه هستیم و لازم است که هر چه سریعتر اقدامات مربوط به حفاظت از این درختان در دستور کار قرار بگیرد، گفت: باغ فین یکی از باغ‌های جهانی کشور محسوب می‌شود که در دوره‌های گذشته بویژه ده سال اخير به دلیل اشتباهات که در نحوه حفاظت از این درختان صورت گرفت، با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند به طوری که تعدادی از این درختان خشک و تعدادی دیگر قطع شدند.

او گفت: در نشست هم‌اندیشی که با متخصصان باغات کشور انجام شد و همچنین با همکاری موسسه تحقیقات و منابع جهاد کشاورزی در مجموعه باغ فین تعداد زیادی نهال کاشته شد.

آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: با اینکه تعداد زیادی نهال جایگزین درختان خشک و قطع شده است اما اقدامات پژوهشی و اجرایی در رابطه با این درختان باید به طور مستمر انجام بگیرد. از همین رو با مسئولان استان اصفهان و کاشان و تعدادی از متخصصان طبیعی و جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار کردیم تا یک کارگروه مشترک در کارگاه باغات شکل بگیرد.

این درحالی است که به گفته طالبیان، تفاهم‌نامه‌ای نیز با موسسه منابع و تحقیقات جهادکشاورزی منعقد شده است تا طبق این تفاهم‌نامه همزمان با فعالیت‌های اجرایی پایش و رسیدگی به درختان خشک شده انجام شود. همچنین دستورالعملی برای حفاظت از باغات تدوین شده که پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی به باغات ملی و جهانی ابلاغ می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در اثر کهولت سن برای برخی از درختان باغ فین بوجود آمده دستورالعملی تدوین شده است تا با اعتبار ویژه‌ای که برای این درختان در نظر گرفته شده بحث حفاظت از آنها با جدیت دنبال شود.

طالبیان تاکید کرد که برای حفاظت و نگهداری باغات لازم است که از تجربیات باغبانان سنتی بهره گرفته شود.

کد خبر 338301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha