همشهری‌آنلاین: اسماعیل عباسی روزنامه‌نگار پیشکسوت حوزه محیط زیست و شهری که کارشناس و منتقدی پیشکسوت و برجسته در زمینه کاریکاتور است در سوگ از دست رفتن دوست و همکار دیرینش محمدرفیع ضیایی مطلبی نگاشته است.

 به گزارش همشهری‌آنلاین این یادداشت که به صورت اختصاصی و به همراه طرحی مفهومی از‌ آن مرحوم در اختیار همشهری‌آنلاین قرار گرفته حاوی نکاتی جزیی و دقیق‌تر از زندگی و زیست ادبی فرهنگی زنده‌یاد محمد رفیع ضیایی است. یادداشت را بخوانید:

با درگذشت محمد رفیع ضیایی کاریکاتوریست و پژوهشگر حوزه طنز تصویری در سوم تیرماه جاری ،این بخش از مطبوعات ایران یکی دیگر از فعالان و پیشکسوتان خود را ازدست داد .پیکر زنده یاد محمد رفیع ضیایی که بر اثر حمله قلبی و در خانه مسکونی خود درگذشته بود، طی مراسمی با حضور جمعی از دست اندرکاران حوزه طنز تصویری رسانه‌ها، همکاران و دوستان آن مرحوم و برخی مسئولان هنری در خانه هنرمندان تشییع شد و در قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

محمد رفیع ضیایی متولد سال 1327 در شهر اوز فارس بود. وی در اواسط دهه شصت به عنوان کارتونیست همکاری‌اش را با ماهنامه خورجین شروع کرد.

در آغاز دهه هفتاد، ضیایی که به تحریریه هفته‌نامه گل آقا به مدیریت مرحوم کیومرث صابری(گل آقا) پیوسته بود، فعالیت‌هایش را در این موسسه در دو بخش؛ طراحی کارتون و پژوهش درحوزه کاریکاتور پی گرفت.

وی بعدها مجموعه کارهای پژوهشی‌اش را تحت عنوان پرونده کاریکاتور در دو جلد کتاب تالیفی منتشر کرد. این مجموعه در کنار آثاری که پیش از این در این حوزه انتشاریافته‌اند، بخشی از منابع و تاریخچه کاریکاتور محسوب می‌شود.

طرح مفهومی از ضیایی

زنده‌یاد ضیایی هنرمندی خودآموخته و صاحب ذوق بود و آثارش را در هردو بخش کارتون‌های مطبوعاتی و کاریکاتورهای مفهومی (بدون شرح ) ادامه داد. بیشترین آثار مربوط به کاریکاتور‌های مطبوعاتی وی درنشریات گل اقا و بخش اعظم کارتون‌های مفهومی این هنرمند در دیگر نشریات از جمله کیهان کاریکاتور به چاپ رسیده‌اند. این هنرمند در عرصه طنزنویسی هم صاحب ذوق بود و برخی از نوشته‌ها و طرح‌های ضیایی در قالب کتاب‌های کم حجم و بیشتر برای مخاطبان کودک انتشار یافته‌اند .یکی از همین اثار با عنوان "آدم اینجوری" از منتخبین جشنواره کتاب کودک در شهر مونیخ بود.

ضیایی از پایه‌گذاران برخی از ویژه ‌نامه‌های تخصصی و نمایشگاه‌های کاریکاتور در موسسسه گل‌آقا بود و در تعدادی از نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به عنوان داور حضور داشت. او در چند دوره در تیم‌های برپاکننده نمایشگاه و به ویژه همایش بین‌المللی در بی‌نیال دوسالانه کاریکاتور تهران نیز فعالانه حضور داشت و از جمله دبیر این همایش در بی‌نیال پنجم بود.

مرحوم ضیایی از کارمندان شرکت مخابرات بود و در همین شغل هم به بازنشستگی نایل آمد. خانم لاله ضیایی تصویرگر و کارتونیست معاصر یکی از فرزندان محمد رفیع ضیایی است که به نوعی کار ذوقی پدرش را دنبال کرده است.

کد خبر 338307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha