همشهری آنلاین: قلب ماه مبارک رمضان شب‌های قدر است شب نزول خاص قرآن و ولایت اهل بیت (ع) ما هم باید با همین دو بال پرواز کنیم و در این شب‌ها مدام «خلصنا من النار» بگوییم و از شیاطین و اولیای طاغوت بیزاری جوییم.

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری

به گزارش فارس، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم نوشت:

شب قدر، شبی است که در عالم بلاتکرار است این شب به حقیقت حضرت زهرا (س) تفسیر شده است. تجلیات حضرت زهرا (س) در شب قدر هر سال می‌افتد و در آن تجلی، منزلتی از قرآن و ولایت تقسیم شده و نازل می‌شود.

حقیقت شب قدر برای ما نیست. همه چیزهای خوب عالم برای نبی اکرم (ص) و اهل بیت‌شان است و بقیه میهمان سر این سفره هستند. خدای متعال حقیقت شب قدر را با همه فضائلش به نبی اکرم (ص) عطا کرده است، خداوند شب قدری به پیامبر داده است که در آن شب، توحید و ولایت در جهان اقامه می‌شود و بساط انحرافی که در مقابل توحید و ولایت ایجاد شده، با این شب قدر، تدارک و برچیده می‌شود.

امشب اگر شب احیاء است که انسان باید از خواب غفلت بیدار شود، این شب، شب به حیات رسیدن و زنده شدن است. راه این زنده شدن هم این است که انسان به امام متصل شود. انسان سرچشمه حیات است و امام زمان حیات بخش همه مؤمنین است امام در قرآن به ماء معین یعنی آب گوارایی که قوام همه موجودات است، تعبیر شده است.

اگر ما بخواهیم در ظرف خودمان از گناه دوری کنیم،‌ غفلت نورزیم، وسوسه و تحریک نشویم، باید از سرچشمه انبیا مدد بجوییم، چراکه گاهی شیطان نفوسی از راه دور تحریک می‌کند و طوری با نقشه وارد می‌شود که ما خودمان هم حس نمی‌کنیم،‌ گاهی از دهان خوبان و اطرافیانمان انسان را می‌لغزاند، بنابراین انسان به تنهایی نمی‌تواند با این تحریکات مبارزه کند و نیازمند اتصال به امام در همه عمر است، آنجاست که محیط امن است، ولایت علی بین ابیطالب (ع).

ماه رمضان همین ماهی است که ما می‌توانیم در آن به همه خیرات و خوبی‌ها برسیم و از همه بدی‌ها فاصله بگیرم، نباید به یک صفت خوب و دوری از یک صفت بد قانع شویم باید توجه کنیم که این کار صرف با ریاضت و زحمت کشیدن و عقل و قلب خودمان شدنی نیست، رسیدن به خدای متعال از طریق دو حقیقت از عالم بالا یکی انبیاء و دوم کتب آسمانی شدنی است. جامع‌ترین انبیا هم خاتم الانبیا (ص) و اهل بیت (ع) هستند.

مکان امیرالمؤمنین (ع) عالم دنیا نیست، او از عالم بالا آمده است نوری که در سوره اعراف در کنار پیامبر (ص) تعبیر شده پس جای او در دنیا نیست، راه ما هم باید این باشد که به وادی قرآن و اهل بیت (ع) نزدیک شویم. حال این ماه رمضان ماه ضیافت خدا است ما دعوت به مهمانی خدا شده‌ایم خداوند از فوق سماوات ما را صدا می‌زند و این ضیافت رحیمیه خدا و ضیافت قرآن و ولایت است.

قلب این ماه هم شب قدر است، شب نزول خاص قرآن و ولایت اهل بیت (ع)، ما هم باید با همین دو بال پرواز کنیم و از همه بدی‌ها دور شویم. آغاز این شب‌ها شب نوزدهم و سپس بیست و یکم و اوجش نیز شب بیست و سوم است که روایات بسیاری بدان تأکید کرده است. این سه شب، سه شبی است که ظرف رسیدن به همه خوبی‌ها است

در این شب‌ها مدام «خلصنا من النار» بگوییم و از شیاطین و اولیای طاغوت بیزاری بجوییم، سپس کتاب الهی و اهل بیت (ع) را واسطه خود قرار دهیم و از این طریق به خداوند نزدیک شویم.

کد خبر 338314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha