همشهری آنلاین: فعالان و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی کشور در فرصت ماه مبارک رمضان با رئیس‌جمهور نشستند تا پرونده‌ای از وضعیت اقتصادی کشور را هر چند در زمانی کوتاه مرور کنند؛ هم از بیم‌ها و امیدها بگویند و هم خواسته‌هایشان را ؛ اما وجه مشترک سخنان اکثر آنها، چشم امیدشان به «ستاد اقتصاد مقاومتی» بود.

نشست رمضانه رئیس جمهوری با فعالان اقتصادی

به گزارش ايرنا، این اولین نشست دولتی‌‎ها با فعالان بخش خصوصی و تعاونی و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی پس از تک رقمی شدن نرخ تورم بود. در این نشست، علی طیب‌نیا که در دوران رأی اعتماد وزرای کابینه یازدهم از او تحت عناوینی نظیر «طبیب تورم»، «آقای ضد تورم» و ... نام برده می‌شد نیز حضور داشت. ظاهرا «طبیب تورم» آسوده بود و بار انتظاری که در زمان اخذ رأی اعتماد بر عهده‌اش گذاشته شده بود، دیگر بر دوش او سنگینی نمی‌کرد.

در نشست رمضانه رئیس‌جمهوری با فعالان اقتصادی، علاوه بر معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور، وزرای اقتصادی کابینه اعم از وزرای امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.

شش نفر از نمایندگان تشکل‌ها و مدیران اقتصادی اعم از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛ رئیس هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران؛ رئیس اتاق تعاون ایران؛ رئیس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران؛ رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه و رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، در حضور رئیس‌جمهوری به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان پرداختند.

«محسن جلال‌پور» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به شرایط سخت تورم، رکود، بیکاری و تنگنای مالی حاکم بر اقتصاد کشور در آغاز دولت یازدهم، گفت: اسب سرکش تورم با مدیریت دولت دکتر روحانی مهار شد و از میزان 40 درصدی خود در اواخر دولت دهم، اکنون تک رقمی شده است. امروز که نرخ تورم تک رقمی شده، وقت آن است که از دخالت دولت کاسته شود و از دستورات تحکمی بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم علاوه بر مهار تورم، در زمینه اشتغال نیز حرکت‌های خوبی انجام داده و رشد اقتصادی منفی نیز در این دوران مثبت شده است، با تأکید بر اصلاح نظام بانکی، گفت: نظام بانکی ما آسیب‌دیده و بیمار است و از کارایی پائین رنج می‌برد. بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند و زبان مطالبه‌گری و دستوری به بانک‌ها، راه حل مشکل نیست.

جلال‌پور همچنین با درخواست از رئیس‌جمهوری برای فعال‌تر نمودن ستاد اقتصادی کشور، گفت: نشانگرهای اقتصادی درست کار نمی‌کنند. فعالان اقتصادی در حال حاضر نمی‌دانند قدم‌های بعدی دولت در یک سال پیش رو چیست. علائم و نشانگرهای اقتصادی دولت یازدهم به موقع داده نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به دکتر روحانی پیشنهاد داد که حداقل یک روز در ماه را به بازدید از بنگاه‌های اقتصادی و تنفس در فضای فعالان این حوزه اختصاص دهد و در بازدیدها در جریان وضعیت حرکت آنها در شرایط رکود و چگونگی دست‌وپنجه نرم کردن آنها با مسائلی نظیر بیمه و مالیات و قوانین دست و پاگیر قرار گیرد.

«علی فاضلی» رئیس هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران نیز فعالان اصناف را «سربازان گمنام زخمی جنگ اقتصادی» نامید و در عین قدردانی از مساعدت‌های معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در مسائل و گرفتاری‌های اصناف، گفت: بخش اصناف 24 میلیون جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، اما این بخش همواره در برنامه های توسعه غریب واقع شده است.

وی به یادآوری سخنان خود در نشست رمضانه سال گذشته دکتر روحانی با فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: سال گذشته در همین سالن قول دادم که 200 هزار شغل در یکسال ایجاد خواهیم کرد. این وعده محقق شد و امسال می‌گویم که در یکسال پیش رو به ایجاد بیش از 200 هزار شغل دیگر مبادرت خواهیم کرد.

«بهمن عبداللهی» رئیس اتاق تعاون ایران، رویکرد دکتر روحانی در ارتباط با توجه به مسائل اقتصاد کشور را رویکردی تأثیرگذار دانست و خطاب به رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: این رویکرد شما به عنوان رئیس دولت در لایه‌های پائین‌تر دولت خیلی عملیاتی نشده و در بسیاری از بخش‌ها مسئولان دولتی در واگذاری امور مقاومت می‌کنند.

وی مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور که سازگاری و همگونی و مطابقت بسیاری با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد را بخش ده‌ها میلیون نفری تعاون دانست و گفت: ارزان‌ترین قیمت تمام‌شده ایجاد هر شغل، مربوط به بخش تعاون است که حدود یک چهارم میزان کشوری است.

رییس اتاق تعاون ایران در خاتمه با بیان اینکه جای بخش تعاون در ستاد اقتصاد مقاومتی خالی است، از دکتر جهانگیری خواست تا توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.

«سید جعفر مرعشی» رئیس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران نیز شکل‌گیری نظام مشاوره مدیریت را خواسته دیرینه مشاوران مدیریت کشور دانست و نقش موثر این نظام در حل مشکلات نظام اداری و بنگاه‌های اقتصادی را یادآور شد.

«مسعود حجاریان» رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه و مدیرعامل بیمه ملت نیز با پیشنهاد تشکیل کارگروه‌هایی در ستاد اقتصاد مقاومتی جهت رفع موانع صنعت بیمه و بازار سرمایه، گفت: صنعت بیمه با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد. وی همچنین از بازار رقابتی، حذف مقررات غیرحرفه‌ای، بهبود محیط کسب‌وکار و کاهش دخالت‌های دولت، به عنوان مهمترین تقاضای فعالان صنعت بیمه نام برد.

«کورش پرویزیان»، رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان نیز به عنوان نماینده بانک‌های خصوصی کشور در حضور رئیس‌جمهور، انتظارات بخش خصوصی و شبکه بانکی را در قالب مواردی نظیر کاهش نرخ ذخیره قانونی به 10 درصد برای رفع تنگناهای مالی، تک نرخی شدن نرخ ارز برای کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری، جلوگیری از رانت و تبعیض، اجرایی‌سازی مفاد مواد 20 و 21 قانون رفع موانع تولید و ... عنوان کرد و از دولت خواستار تصمیم شجاعانه در عرصه اقتصاد شد.

در دقایقی مانده به اذان مغرب نیز دکتر حسن روحانی در جمع فعالان اقتصادی سخنرانی کرد. بخش‌هایی از سخنان دکتر روحانی، درد دل حاضران هم بود و رئیس‌جمهور با طرح آنها، با فعالان اقتصادی کشور همدل و هم کلام شد. از جمله:

* عزت، عظمت و قدرت یک ملت در سایه بالا بردن تولید ملی است.
* گاهی دولت مانع است، گاهی مقررات مانع است، گاهی پیچ‌وخم‌ها و تشریفات اداری و تشریفات بانکی و بیمه‌ای مانع هستند. دولت باید زمینه را آماده کند.
* در بین بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی، یک بخش خصولتی درست شده که گاهی همه مشکلات از این خصولتی‌ها شروع می‌شود.

دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود، حذف صف طولانی چهار ماهه برای دریافت اعتبارات ارزی صادرات و واردات و به‌روز شدن آن را به عنوان یکی از گشایش‌های برجام نام برد.

* گزارش: نیما شایان

کد خبر 338317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha