همشهری‌آنلاین: هشتاد و دومین شماره ماهنامه گزارش موسیقی با اختصاص پرونده‌ای ویژه به فریدون شهبازیان و انتشار گفت و گویی تفضیلی با او بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین علاوه بر این گفت و گو زندگینامه‌‌ای تفضیلی به قلم علی عظیمی‌نژادان نیز درباره فریدون شهبازیان و آثارش منتشر شده است.

در بخش‌ دیگری از نشریه مناسبت‌های ماه خرداد و تیز مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آنها  زادروز هنگامه اخوان، خواننده نام آشنای عرصه موسیقی سنتی است که در این خصوص، یادداشتی از «تارا تیبا» خواننده موسیقی سنتی و تلفیقی و از هنرجویان هنگامه اخوان در این شماره آمده است؛ همچنین به مناسبت سالروز درگذشت دو تن از پژوهشگران موسیقی ایران، حسینعلی ملاح و حسن مشحون، هادی سپهری مروری بر تاریخ نگاری موسیقی ایرانی از 1300 خورشیدی تاکنون داشته، و از سوی دیگر به مناسبت زادروز همایون (علی) رحیمیان، دیداری با این نوازنده و آهنگساز صورت گرفته که طی گپ و گفتی دوستانه به دوران فعالیت وی پرداخته شده است.

مناسبت درگذشت «رکن‌الدین مختاری»(نغمه پرداز و نوازنده شهیر تار) و «امین الله حسین» (آهنگساز شهیر) دست‌اندرکاران نشریه را بر این داشت تا به تحلیل دو قطعه از این دو موسیقیدان بپردازند. تحلیلی بر «پیش درآمد شور» رکن‌الدین مختاری و «پرلود شماره یک پیانو» امین‌الله حسین به ترتیب توسط مسعود خمسه پور و ابراهیم بذرافکن صورت گرفته است.
در مبحث موسیقی‌شناسی، هوشنگ فراهانی از موسیقیدانان بسیار فعال، طی گفت و گویی با استاد عاشق «ایمران حیدری»بطور جامع به بررسی فرهنگ موسیقایی عاشقی آذربایجان پرداخته که از جمله مطالب خواندنی این شماره به شمار می‌رود.

«بیان و تفسیر» در ادامه سلسله مباحث روانشناختی موسیقی است که نازنین شهبازی آن را نوشته است.

ترجمه محمد رحمانی از بخش دوم مقاله«سنت‌های نوازندگی ویولن در عصر باروک»، و مینا خلیلی قاضی از «سه دیدگاه فلسفی بر موسیقی کهن چین» نیز مطالب خارجی این شماره است. 
همزمان با انتشار کتاب «آوازخوانی» نوشته هوگو پینکستربور، با سعید مجیدی، مترجم کتاب، گفت وگویی صورت گرفته که طی آن ضمن مروری بر کتاب‌های منتشر شده مشابه در ایران و اشاره به نقاط قوت و ضعف آن کتابها، به ویژگی‌های این کتاب نیز پرداخته شده است.
نُت سفید، نام نرم افزاری است برای مطالعه نت موسیقی ویژه نابینایان که توسط تیم متخصص ایرانی راه اندازی شده است، در این شماره یک معرفی مفید و کاربردی از این نرم‌افزار آمده است.

کد خبر 338357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha