روز یکشنبه گذشته دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد تا اعضای شورا در آن ۴ دستور جلسه را مورد بررسی قرار دهند.

شورای شهر

 دستورات جلساتي كه منجر به تصويب يك‌فوريت بررسي كرايه سرويس مدارس براي سال تحصيلي پيش‌رو، مخالفت با فروش فروشگاه شهروند و مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب براي تسويه ديون شهرداري به بانك شهر و همچنين تصويب يك‌فوريت ارائه فهرست بدهي‌هاي شهرداري به اشخاص حقيقي و حقوقي، پيمانكاران و بانك‌ها همراه شد.

در جلسه روز يكشنبه اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به ماجراي اخير فيش‌هاي حقوقي نجومي نيز واكنش نشان دادند. در ابتدا رئيس شوراي شهر تهران گفت: در برخورد با فيش‌هاي حقوقي غيرمتعارف نبايد حرمت مديران صادق زير سؤال رود، در عين اينكه بايد با متخلفان نيز برخورد شود. مهدي چمران با بيان اينكه ما مديران صادقي داريم كه نمونه‌اش آقاي شيباني هستند، افزود: ايشان فردي است كه نه در مجلس و نه در شورا هيچ حقوقي نگرفتند و حقوقشان را براي ساخت بيمارستان حضرت زينب هديه كردند، فردي كه ساده‌زيست بوده و يك‌اسوه به تمام معناست.

وي سپس گفت كه البته بايد براساس قانون رفتار كرد و همانگونه كه مقام معظم رهبري اشاره داشتند بايد به سرعت به اين موضوع رسيدگي شود. مجتبي شاكري، ‌رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز گفت: اين رفتارهاي آسيب‌زا قابل پيگيري است. در اين ميان يكي از اعضاي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا بر اين عقيده بود كه اين موضوع يك‌توطئه است و تمام دولت‌ها را زير سؤال مي‌برد. به‌گفته اسماعيل دوستي هيچ‌كس با پرداخت حقوق‌هاي نامتعارف موافق نيست. مجتبي شاكري اما اظهار كرد: مجلس، دولت، قوه قضاييه و مجمع تشخيص مصلحت نظام همگي به‌دنبال كشف حقيقت هستند.

  • فهرست بدهي‌ها ارائه مي شود

همانطور كه گفته شد در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر تهران پيشنهادي مبني بر مشخص شدن بدهي‌هاي شهرداري تهران به اشخاص حقيقي و حقوقي ازجمله پيمانكاران، بانك‌ها و ساير نهادها در صحن ارائه شد؛‌ پيشنهادي كه البته از سوي محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي به‌صورت دوفوريت ارائه شده بود اما در نهايت پس از رأي‌گيري، اعضا به يك فوريت آن رأي دادند. براين اساس شهرداري تهران مكلف شد ظرف مدت يك‌ماه اين فهرست را ارائه كند.همچنين در ادامه جلسه بررسي يك فوريت لايحه «نرخ كرايه سرويس مدارس در سال تحصيلي 96-95» در دستور كار قرار گرفت كه بدون هيچ مخالفي به تصويب رسيد.

  • لايحه‌اي كه تفكيك‌شده ارائه مي‌شود

در دويست و هفتادمين جلسه شورا بررسي يك‌فوريت «اصلاح جزء يك و شش بند (الف) و بند (ج) تبصره 27 مصوبه بودجه سال‌95» كه از سوي شهرداري ارائه شده بود نيز در دستور كار قرار گرفت. در ابتداي بررسي اين يك فوريت، ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهردار تهران در تشريح دلايل يك‌فوريت لايحه گفت: 3موضوع استفاده از بي.او تي در حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو، هوشمندسازي و ساختن شهر الكترونيك و تسويه ديون به مؤسسات مالي و بانك‌هاي كشور ازجمله دلايلي بود كه اين لايحه را به‌شكل يك‌فوريت مطرح كرديم.

براساس اين لايحه واگذاري شهروند و شهر‌آفتاب به بانك شهر عمده‌‌ترين راه تأمين هزينه‌هاي فوق خواهد بود. اقبال شاكري به‌عنوان مخالف با بيان اينكه بهره‌گيري از بي.او.تي به‌عنوان مشاركت بخش خصوصي به اين معناست كه سرمايه‌گذار در مدت معين از بخش مورد نظر بهره‌برداري مي‌كند و عوايد آن‌را نيز به مجموعه مي‌پردازد، گفت: درحالي‌كه فروش شهروند و شهرآفتاب در تضاد با اين مهم است. احمد دنيامالي اما به‌عنوان موافق گفت:

شهرداري ديون زيادي دارد و بايد هرچه زودتر به اين وضعيت سر‌و‌سامان دهيم. حبيب كاشاني نيز گفت: اگر بخواهيم 2نماد از 3نماد تهران يعني برج ميلاد، شهروند و شهرآفتاب را واگذار كنيم عملا دارايي‌اي براي تهران و نماد هويتي براي آن نمي‌ماند. در ادامه جلسه، دوستي به‌عنوان موافق اظهار داشت: شهرداري تهران بيش از 5هزار ميليارد تومان به بانك شهر مقروض است كه با درنظر گرفتن سود سالانه 20درصد بايد سالي 1500ميليارد تومان به بانك شهر پرداخت كند.

احمد حكيمي‌پور نيز گفت: هنوز 2ماه و نيم از تصويب بودجه سال95 نگذشته و اين اصلاحيه سنگين از سوي شهرداري داده مي‌شود، به‌نظرم اين موضوع بايد جداگانه بررسي شود. محسن پيرهادي هم گفت: به‌نظرم واگذاري به بانك شهر راه مناسبي باشد اما با قيد اين شرط كه تا 5سال اين بانك حق واگذاري اين مجموعه‌ها را نداشته باشد.

محمدمهدي تندگويان نيز موافقت خود را با واگذاري شهروند و شهر‌آفتاب اعلام كرد و پيشنهاد داد اين مجموعه‌ها به صندوق بازنشستگي و هلدينگ مجموعه واگذار شود. در ادامه جلسه مهدي چمران نيز پيشنهاد داد: موضوعات اين لايحه از هم تفكيك شوند. بنابراين در نهايت يك‌فوريت اين لايحه رأي لازم را كسب نكرد و مقرر شد تا به‌طور عادي در كميسيون‌هاي تخصصي شورا و به‌صورت تفكيك‌شده از سوي شهرداري مطرح شود.

جدول

کد خبر 338375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha