مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو بال پرنده که در دوران دایناسورها زندگی می‌کرده‌اند، در وضعیتی کاملا سالم در درون رسوبات کهربایی کشف شدند.

براساس گزارش BBC، اين كشف جالب توجه كه در ميانمار صورت گرفته‌است، دو جوجه پرنده هستند كه در حدود 99 ميليون سال پيش درون صمغي چسبنده در جنگل‌هاي استوايي به دام افتاده‌اند.

در پرهاي فسيل شده درون اين صمغ جزئياتي دقيق از جمله بافت پرها و رنگ آنها حفظ شده‌است و علاوه بر آن پنجه‌هاي كوچك پرنده‌ها نيز به چشم مي‌خورند. اين فسيل هاي كوچك كه طولي برابر دو تا سه سانتيمتر دارند،‌مي‌توانند جزئياتي جديد را درباره روند تكامل پرنده‌ها از اجداد دايناسورشان آشكار سازد.

به گفته محققان دانشگاه بريستول پرها به اندازه‌اي سالم مانده‌اند كه علاوه بر رنگ، مي‌توان از روي بافت آنها تشخيص داد پرهاي پوششي هستند يا پروازي. آناتومي پنجه‌ها نشان مي‌دهند بال‌ها به پادمرغان، يكي از زيرگروه‌هاي رده پرندگان تعلق دارد كه در دوران كرتاسه زندگي مي كرده‌اند. اين گونه از پرندگان همزمان با دايناسورها در 66 ميليون سال پيش از بين رفتند.

شكل پنجه‌هاي درون صمغ حاكي از آن است كه پرنده‌ها زماني كه درون صمغ موميايي شده‌اند،‌هنوز زنده بوده‌اند و اين حقيقت كه پرنده‌هاي كوچك در صمغ‌هايي به دام افتاده‌اند كه براي رسيدن به آنها بايد از درخت بالا مي‌رفته‌اند نشان از آن دارد كه جوجه‌هاي اين پرنده به محض خارج شدن از تخم آماده حركت بوده‌اند.

کد خبر 338565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha