چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

فرماندار شهر ری ۱۰ روز قبل در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شد و از نابودکردن محصول ۵۰۰ هکتار از مزارعی خبر داد که با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

شورای شهر

اين در حالي است كه در روزهاي گذشته هنوز اقدامي براي اين امر صورت نگرفته است.‌ سه‌شنبه هفته قبل، اول تيرماه و در جلسه علني شوراي شهر تهران كه هدايت‌الله جمالي‌پور، فرماندار شهرري و مديران ارشد سازمان آب و فاضلاب و محيط‌زيست نيز حضور داشتند، مستندات تكان‌دهنده‌اي از آبياري مزارع كشاورزي جنوب شهر تهران با فاضلاب پخش شد.

در پايان اين گزارش فرماندار شهرري پشت تريبون قرار گرفت و اعلام كرد كه از فرداي جلسه در يك عمليات ضربتي500هكتار از مزارع جنوب شهر كه با آب آلوده آبياري مي‌شوند را قلع و قمع خواهد كرد اما هنوز هيچ گزارشي ازعمل به اين وعده در دست نيست. رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران نيز كه گزارش نگران‌كننده آبياري مزارع با فاضلاب را تهيه كرده بود از اقدام صورت گرفته بعد از اين وعده بي‌خبر است.

رحمت‌الله حافظي در مصاحبه با همشهري مجددا وضعيت آلودگي آب كانال سرخه حصار در منطقه20 را اسفناك توصيف كرد و گفت:‌ بازديد ما از شهرري و شهرك رسالت با اطلاع فرماندار شهرري بود و ازنزديك مشاهده كرديم كه چگونه فاضلاب پمپاژ شده به داخل كانال به‌طور مستقيم به سمت مزارع كشاورزي و سبزيجات هدايت مي‌شود. نگراني رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران از شيوع وبا در فصل گرماست. به همين دليل نيز در عين اميدواري بابت شروع عمليات انهدام مزارع كشاورزي آلوده اما براي اطمينان تيم كارشناسي را در روزهاي آينده به شهرري اعزام مي‌كند.

حافظي همچنين گفت: من معتقدم اگر عزم كافي باشد درقالب برنامه زمانبندي ظرف يكي دوهفته انهدام مزارع آلوده قابل انجام است. موضوع ديگر مطرح شده از سوي اين عضو شوراي شهر اين است كه مزارع بسياري هم هستند كه محصولات سالم توليد مي‌كنند اما امكان تفكيك محصولات آلوده از غيرآ‌لوده ممكن نيست درحالي‌كه اين وظيفه وزارت جهادكشاورزي است كه با نظارت روي مزارع و كدگذاري محصولات، امكان شناسايي مزرعه آلوده و مداخله و رسيدگي را فراهم كند. به گفته حافظي، تهديداتي چون آبياري مزارع با فاضلاب منشأ داخلي دارد و قابل كنترل و مديريت است و مانند ريزگردها نيست كه منشأ خارجي داشته باشد بنابراين حداقل در بحث كانال سرخه حصار مي‌شود با نصب يك تصفيه‌خانه كوچك مشكل آبياري مزارع با آب آلوده را حل كرد و اين كار دشواري نيست آن هم در شرايطي كه پاي سلامت‌ جامعه درميان است.

کد خبر 338636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha