دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: هرچند بهار به لطف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران فصل محبوب کتابخوان‌هاست اما بازار کتابفروش‌ها پس از به صدا درآمدن زنگ پایان نمایشگاه کساد می‌شود و معمولا این کسادی تا آغاز فصل پاییز و رونق گرفتن درس و دانشگاه ادامه می‌یابد.

کتاب

اين روزها اگر سري به راسته كتابفروشي‌ها بزنيد، آن را خلوت‌تر از هميشه مي‌بينيد. با اين حال، مرور پرفروش‌هاي فصل بهار مي‌تواند بهترين بهانه براي علاقه‌مندان كتاب و كتابخواني براي قدم‌زدن در بازار آن هم در گرم‌ترين روزهاي سال باشد.

  • پرفروش‌هاي بهار

فهرست پرفروش‌هاي بازار كتاب نسبت به نخستين روزهاي پس از تعطيلات نوروز و پيش از آغاز نمايشگاه چندان تغيير نكرده و برخي كتاب‌هاي جديد و تازه از تنور درآمده زمستان۹۴ و بهار۹۵ همچنان پاي ثابت اين فهرست هستند. نشر افق كه علاوه‌بر كتاب‌هاي بزرگسال، در حوزه كودك و نوجوان هم فعال است، «ترانه‌هاي مي‌مي‌ني» را از مجموعه آثار پرفروش خود معرفي مي‌كند.

اين مجموعه 12جلدي سروده‌هاي ناصر كشاورز است. مجموعه 8جلدي «عاشقانه‌هاي كلاسيك» هم از ديگر پرفروش‌هاي افق است كه به‌زودي چاپ43 «من او» رضا اميرخاني را روانه بازار مي‌كند و مجموعه 5جلدي «جودي دمدمي» ترجمه محبوبه نجف‌خاني را در ميان پرفروش‌هاي خود دارد.

نشر ني 4 كتاب پرفروش بهاري خود را به اين ترتيب معرفي كرده است: «ما ايرانيان» نوشته مسعود فراستخواه، «هويت ايراني» نوشته احمد اشرف و ترجمه حميد احمدي، «غرور و تعصب» نوشته جين آستين ترجمه رضا رضايي و «وضعيت استثنايي» نوشته جورجو آگامين با ترجمه پويا اميني. اين كتاب‌ها علاوه بر جلب توجه مخاطبان در نمايشگاه كتاب، در فصل بهار هم جزو پرمخاطب‌ترين آثار نشر ني بودند.

نشر افراز 4 كتاب «آخرين انار دنيا» نوشته بختيار علي به زبان كردي ترجمه آرش سنجابي، «عطش مبارزه» نوشته سوزان كالينز ترجمه شبنم سعادت، نمايشنامه ‌«خانواده گيتري» اريك امانوئل اشميت ترجمه ساناز سهرابي و «دفتر خاطرات تاركوفسكي» را در ميان پرفروش‌ها دارد. كتاب اخير شامل خاطرات ۱۶سال پاياني زندگي آندري تاركوفسكي، كارگردان نامدار روس است كه نخستين‌بار در نمايشگاه كتاب امسال عرضه شد.

انتشارات مرواريد 2رمان «كوري» و «بينايي» ژوزه ساراماگو را جزو پرفروش‌هاي خود مي‌داند. «چقدر خوبيم» ابراهيم رها در اين انتشارات به چاپ11 رسيده و «هزار خورشيد تابان» خالد حسيني نويسنده افغانستاني‌تبار هم همچنان مخاطب دارد؛ گرچه علاقه‌مندان كتاب دنبال آثاري هستند كه چاپ اول آنها به‌تازگي روانه بازار شده است. از اين رو، «آس و پاس در پاريس و لندن» جورج اورول با ترجمه بهمن دارالشفايي و «پشت سرت را نگاه كن» نوشته سي‌بل هاگ وارد فهرست پرفروش‌ها شده‌اند.

  • طرح تابستاني براي كتابخوان‌ها

براساس اعلام خانه كتاب، در فصل بهار امسال 9هزار و 700عنوان كتاب چاپ و 4هزار و 617عنوان بازچاپ شده كه از اين ميان، 10هزار عنوان كتاب تاليفي و 3هزار 350كتاب ترجمه‌اي است. در حوزه كودك و نوجوان هم بيش از 2هزار عنوان كتاب به چاپ رسيده است.

با آغاز فصل تابستان، طرح «تابستانه كتاب» از ۱۶تير تا ۱۵مرداد در كتابفروشي‌هاي عضو طرح اجرا مي‌شود و خانه كتاب براي رونق بخشيدن به بازار و ترويج كتابخواني، يارانه خريد كتاب را از طريق كتابفروشي‌هاي سراسر ايران به خريداران پرداخت مي‌كند. در طرح تابستانه كتاب، كتاب‌هاي عمومي با ۲۰درصد و كتاب‌هاي كودك و نوجوان با ۲۵درصد تخفيف به‌دست خريداران مي‌رسد. صدها كتابفروشي در چهارگوشه ايران به اين طرح پيوسته‌اند و همزمان با عيد سعيد فطر، عرضه كتاب را به علاقه‌مندان آغاز مي‌كنند.

کد خبر 339100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha