سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۵
۰ نفر

حجت‌الاسلام دکتر محمد‌رضا زائری : عید سعید فطر عید پاداش بندگی و عید شادی توفیق عبادت و ایمان است.

حجت‌الاسلام دکتر محمد‌رضا زائری

عيد خجسته فطر روز شادماني كساني است كه آزمون الهي رمضان را به سرافرازي و سربلندي گذرانده‌اند و سعادت و نيكبختي يك‌ماه حضور بر سر سفره خداوند را داشته‌اند. با فرارسيدن اين روز مؤمنان و اهل عبادت جامه عيد بر تن مي‌كنند و شادمان قدم به كوي و برزن مي‌نهند. عيد فطر، عيد بندگي است، اما كدام بنده مي‌تواند ادعا كند كه آنچه در برابر لطف و محبت پروردگار آورده، قابل و شايسته درگاه الهي است؟

كدام بنده مي‌تواند مطمئن باشد كه عبادت ناچيز و اندك او در آستان جلال و جبروت خداوند سبحان به شمار مي‌آيد‌؟ اگر ترازوي اعمال و ميزان محاسبه اهل ايمان، امير مؤمنان علي عليه‌السلام باشد، كدام نماز و كدام روزه در برابر عبادت علي عليه‌السلام به چشم مي‌آيد‌؟ اگر قرار باشد خداوند نمازها را با نماز علي، روزه‌ها را با روزه علي، انفاق و احسان را با بخشش و بخشايش علي بسنجد، بي‌گمان تمام عبادات بندگان خدا در طول تاريخ همچنان از يك نماز صبح علي عليه‌السلام كمتر خواهد بود! ما خود به دست‌هاي خالي‌مان اعتراف داريم و از همين روست كه بعد از نماز مي‌گوييم: «الهي هذه صلوتي» خدايا نماز من همين است‌! و پس از روزه مي‌خوانيم «فتقبل مني» خدايا به كرم و لطفت قبول كن، از ما بيش از اين برنمي‌آيد‌!

پس چاره چيست‌؟ اكنون كه يك‌ماه روزه‌داري و عبادت را به پايان رسانده‌ايم و مي‌خواهيم حاصل اين عبادت را به درگاه الهي عرضه كنيم، با اين بضاعت ناچيز چه مي‌توان كرد‌؟ شايد بتوان كسي را يافت كه او روزه‌هايمان را امانت بگيرد و به خدا برساند، شايد بتوان اين روزه‌ها را به دست‌هاي پاكي سپرد كه در درگاه خداوند حرمت و آبرو داشته باشد.

و چه‌كسي بهتر از ولي خداوند، امام زمان عليه‌السلام‌؟ او كه واسطه رحمت و وسيله لطف الهي و خليفه خداوند روي زمين است، او كه امام عصر و روزگار ماست.و چه‌كسي امانتدار‌تر از او‌؟ و چه‌كسي آبرومندتر از او‌؟ اگر روزه‌هاي ناقابل و عبادت‌هاي ناچيز ما را آن فرزند اميرالمؤمنين به خداوند عرضه كند، بي‌ترديد خداوند كاستي‌هاي عبادت ما را به آبروي او نديده مي‌گيرد و اندك ما را به حرمت او بسيار مي‌بيند.

در پايان يك‌ماه روزه‌داري، روزه‌هايمان را امانت مي‌دهيم و از سرور و مولايمان مي‌خواهيم اين امانت را او به درگاه خداوند عرضه كند و عذر تقصيرمان را به آستان الهي برساند. وقتي روزه‌هايمان به كرامت دستان آسماني او متبرك شوند، بي‌ترديد «فطر» بر ما «عيد» خواهد بود و خجستگي و شادباش اين عيد، زندگي يك سال آينده‌مان را در بر خواهد گرفت.

  • استاد حوزه و دانشگاه
کد خبر 339119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha