چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشی جدید بر روی یک مطالعه قدیمی نشان می‌دهد که روغن‌های گیاهی چندان تاثیری بر سلامتی ندارند.

آیا روغن‌های گیاهی واقعا سالم‌ترند؟

روغن‌های گیاهی

مجله مهر: احتمالا بسیاری از خوانندگان این مطلب مدت‌هاست که برای جلوگیری از آسیب دیدن سلامتی‌شان و نیز سالم‌تر ماندن از روغن‌های جامد و نباتی دوری می‌کنند و به انواع روغن‌های گیاهی برای پخت و پز روی آورده‌اند.

بحث‌ها و برخی تحقیقات مدرن انجام شده همگی توصیه به استفاده از روغن‌های گیاهی برای سالم ماندن می‌کنند و حتی انجمن قلب آمریکا نیز پیشنهاد داده است که برای سالم ماندن از روغن‌هایی مانند روغن زیتون استفاده کنیم. همه تبلیغات استفاده از روغن‌های گیاهی بر این پایه استوار است که مصرف این روغن‌ها باعث کاهش کلسترول خون و در نتیجه کاهش احتمال بیماری‌های انسداد قبلی و شریانی خواهد شد.

این ایده البته تا کنون کم‌تر مورد بررسی و پژوهش‌های دقیق قرار گرفته است. در یکی از از معدود تحقیق‌های انجام شده که بین سال‌های 1968 تا 1973 انجام گرفته، افرادی که روغن‌های گیاهی را جایگزین روغن‌های دیگر کرده‌اند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از نکات قابل توجه در مورد این تحقیق، این است که هیچ گاه به دقت به جزئیات آن پرداخته نشد و داده‌های حاصل از آن هیچ گاه مورد بررسی‌های موشکافانه قرار نگرفت اما بالاخره مطالعاتی که جدیدا منتشر شده است، داده‌های آن را موشکافانه‌تر بررسی کرده است.

رامسدن یکی از محققان موسسه ملی سلامتی که مشتاق به دقت دوباره در این پژوهش قدیمی شده بود، به همراه جمعی از همکاران خود مشاهده کردند که جایگزینی روغن‌های گیاهی به جای روغن‌های اشباع شده هیچ تاثیری بر روی میزان بیماری قلبی افراد ندارد. این پژوهش می‌گوید هیچ تقاوتی میان نرخ مرگ و میر ناشی از بیماري‌های قلبی و یا بیماری های مرتبط با قلب بین این دو دسته وجود ندارد.

بر پایه این تحقیق هیچ نشانه و شواهدی وجود ندارد که افرادی که روغن‌های گیاهی مصرف می کنند، کم‌تر به بیماری‌های انسداد شریان‌های قلبی دچار می‌شوند. در واقع این تحقیق ضمن قبول این که افراد مذکور در نتیجه مصرف روغن‌های گیاهی کلسترول کم‌تری دارند، بیان می‌کند که این مساله هیچ ارتباطی با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های انسداد قلبی ندارد.

این تحقیق حتی مدعی شده است که مصرف روغن‌های گیاهی در سنین بالای 65 سال می‌تواند بر سلامتی افراد اثرات منفی‌تری نسبت به روغن‌های اشباع شده داشته باشد.

کد خبر 339180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha