همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان با احتمال بسیار بیشتری ممکن است در معرض ایست قلبی قرار می‌گیرند.

arrest

به گزارش هلث‌دی نیوز یافته‌های این بررسی نشان داد یک نهم مردان پیش از ۷۰ سالگی دچار ایست قلبی خواهند شد، در حالی که در مقام مقایسه این عارضه در یک سی‌ام زنان رخ می‌دهد. مردان در ۴۵ سالگی تقریباً ۱۱ درصد در معرض خطر مرگ ناگهانی در طول عمر هستند، در حالیکه این رقم در میان زنان همسن ۳ درصد است.

دکتر دانلد لوید- جونز رئیس بخش پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو و سرپرست این پژوهش گفت: «اغلب این مرگ‌ها به طور زودرس- پیش از ۷۰ سالگی- رخ می‌دهند و در نتیجه ایست ناگهانی قلبی یک علت مهم و عمدتاً قابل‌پیشگیری مرگ است که خانواده‌ها را دچار مصیبت می‌کند.»

شمار زیادی از افراد هر سال از مرگ ناگهانی قلبی در هر سال می‌میرند و اغلب‌شان هرگز علائم مشکلات قلبی را نداشته‌اند.

به گفته لوید-جونز مردان به خصوص بیشتر در معرض خطر ایست ناگهانی قلبی هستند، چرا که بیماری قلبی در مردان زودتر از زنان رخ می‌دهد.

او گفت: «ما به غربالگری جدی‌تر مردان در معرض عوامل خطر برای ایست قلبی نیاز داریم.» عوامل خطرساز عمده شامل سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت هستند.

او افزود: «باید به خصوص از میزان‌های فشار خون‌تان آگاه باشید، همچنین باید میزان کلسترول خودتان را هم بدانید و اینکه دیابت دارید یا نه. مردان در ۵۰ سالگی باید یک الکتروکاردیوگرام پایه داشته باشند که ممکن است مشکلات قلبی را آشکار کند.»

لوید- جونز و همکارانش در این تحقیق داده‌های مربوط به بیش از ۵۲۰۰ مرد و زن ۲۸ تا ۶۲ ساله را که در مطالعه درازمدت قلب فرامینگهام شرکت داشتند، بررسی کردند.

در این پژوهش چهار عامل خطرساز عمده برای مشکلات قلبی- فشار خون، کلسترول، سیگار کشیدن و دیابت- بررسی شدند. هیچکدام از شرکت‌کنندگان در شروع بررسی مشکل قلبی نداشتند. البته این پژوهشگران هشدار دادند که از آنجایی که اغلب این افراد در این بررسی سفیدپوست بودند، این یافته‌ها را لزوماً نمی‌توان به گروه‌های دیگر تعمیم داد.

۳۷۵ نفر از افراد مورد بررسی در طول به علت ایست قلبی درگذشتند. این پژوهشگران دریافتند که خطر مرگ ناگهانی قلبی در میان مردانی که دو یا تعداد بیشتری عوامل خطرساز قلبی داشتند، حتی بالاتر در حد ۱۲ درصد بود.

به علاوه، فشار خون بالا به تنهایی یا در همراهی با سایر عوامل خطرساز با خطر بیشتر مرگ ناگهانی قلبی همراهی داشت.

فشار خون بالا دقیق‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده ایست قلبی هم برای مردان و هم برای زنان بود.

دکتر مایکل سایر، استاد پزشکی اورژانس در دانشگاه واشنگتن سیاتل که در این بررسی جدید شرکت نداشت، گفت: «مردان عوامل خطرساز قلبی بیشتری مانند سیگار کشیدن و فشار خون بالا دارند که آنان را در معرض خطر بیشتر ایست قلبی قرار می‌دهد.»

او افزود شمار موارد ایست قلبی به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، چرا که افراد بیشتری فشار خون، کلسترول و قند خونشان را کنترل و سیگار کشیدن را ترک می‌کنند.

بسیاری از افراد ایست قلبی را حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. در حمله قلبی بخشی از قلب پس از محرومیت از اکسیژن معمولاً به علت انسداد شریان آسیب می‌بیند. ایست قلبی به طور ناگهانی رخ می‌دهد و باعث توقف کامل قلب می‌شود.

یافته‌های این بررسی در شماره ۲۹ ژوئن ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

کد خبر 339188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha