همشهری‌ آنلاین: توافق‌نامه استرداد مجرمین به زودی به امضای مقامات ایران و روسیه خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه آیت الله هاشمی شاهرودی امروز یکشنبه 12 شهریور در دیدار با ویچسلاو لبدوف رئیس دیوانعالی فدراسیون روسیه و هیأت همراه با تأکید بر توسعه مناسبات دوجانبه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با روسیه در زمینه‌های مبارزه با قاچاق موادمخدر، قاچاق انسان، پول‌شویی، حقوق اتباع دو کشور، جرایم سازمان‌یافته و مسایل مربوط به حقوق بشر است.

رئیس قوه قضائیه با بسیار خوب توصیف کردن همکاریهای فی‌مابین‌ دو کشور تصریح کرد: توسعه همکاریهای قضایی میان دو کشور ضروری است و دو طرف می‌توانند در زمینه‌های مختلف حقوقی قضایی و امنیتی همکاری‌های استراتژیک داشته باشند.

وی سطح روابط سیاسی اقتصادی دو کشور را بالا و کلیدی خواندند و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های قضایی نیز همانند روابط سیاسی راهبردی باشد.

آیت الله هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک توافق‌نامه استرداد مجرمین که مراحل پایانی را طی می‌کند در آینده نزدیک پس از امضای مقامهای دو کشور اجرایی خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی ایران مستقل از قوای مقننه و مجریه می‌باشد که کلیه محاکم نظامی، حقوقی و کیفری منحصراً در قوه قضائیه مستقر و فعال است.

آیت الله هاشمی شاهرودی اظهار داشت: دستگاه قضایی ایران دارای دو نوع مسئولیت قضاوت و نظارت است و مسئولیت حسن اجرای قوانین را برعهده دارد، همچنین مسئولیت احقاق حقوق عامه و حفظ حقوق شهروندی درا ختیار این دستگاه می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در نظام قضایی ایران مدیران سازمان زندانها از قضات عالیرتبه هستند تا ضمن حفظ حقوق شهروندی، حقوق زندانیان به هیچ وجه مورد تضییع قرار نگیرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به تأسیس شوراهای حل اختلاف در جمهوری اسلامی ایران و نقش شوراها در حل و فصل مسالمت‌آمیز دعاوی و با تأکید بر اینکه شوراها از برکات نظام جمهوری اسلامی هستند، یادآور شد؛ به نظر ما این نوع سیستم قضایی مستقل، نظام ویژه‌ای را ترسیم کرده که می‌تواند به عنوان یک الگو مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: درصدد هستیم تا دادگاههای عالی استان را در مراکز استانهای سراسر کشور تشکیل دهیم که این دادگاههای عالی جایگزین دادگاه تجدیدنظر خواهد شد.

در این دیدار ویچسلاو لبدوف رئیس دیوانعالی کشور فدراسیون روسیه با وسیع برشمردن اختیارات دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی ایران و اختیارات دادگاهها، تبادل تجربیات دو سیستم قضایی ایران و روسیه را مفید و مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: این حرکت می‌تواند موجب تعمیق روابط فی‌مابین دو کشور شود.

لبدوف افزود: سیستم قضایی روسیه از 15 سال قبل تاکنون به صورت گسترده تغییر پیدا کرده و دستگاهی مستقل و غیر وابسته به قوای دیگر است که در زمینه دفاع از حقوق مردم پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس دیوانعالی کشور روسیه با اشاره به اینکه دیوانعالی فدراسیون روسیه حق قانون‌گذاری دارد یادآور شد: حجم بالای پرونده‌های قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که در روسیه حدود 7 میلیون پرونده حقوقی و یک میلیون پرونده کیفری در دست رسیدگی قرار دارد.

در دیدار رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی و رئیس دیوانعالی فدراسیون روسیه درباره پیشبرد توافق‌های قضائی دوجانبه، همکاری دوجانبه در عرصه بین‌المللی، آشنایی بیشتر مقامات روسی با سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران و تحکیم مناسبات مذاکره به عمل آمد.

کد خبر 3393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز