مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: بیشتر زنان ساکن در محله‌های تجریش، مولوی و یوسف‌آباد معتقدند امنیت مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع برای آنها در پایتخت است و بودن یا نبودن آن میزان حضور زنان در بخش‌های مختلف منطقه و شهر را رقم می‌زند.

اين نتيجه يك مطالعه و گفت‌وگو با زناني است كه در اين محدوده‌ها ساكن بوده‌اند. رفع نقاط آسيب‌زا و پرخطر، تأمين روشنايي و رفع نقاط كور و فضاهاي بي‌دفاع شهري ازجمله اقداماتي است كه طي چند سال اخير در بخش‌هاي مختلفي از تهران اجرا شده تا امنيت نه فقط زنان بلكه تمام شهروندان را ارتقا داده و از ميزان بروز برخي آسيب‌ها بكاهد. شهرداري سال گذشته با همكاري تعدادي از دانشگاه‌ها، زندگي زنان در شهر تهران را در چند محور مورد بررسي قرار داد، نيازها و مسائلي كه زنان پايتخت با آن مواجهند در قالب اين طرح‌هاي مطالعاتي استخراج و به شهرداري اعلام شد و قراراست مناطق برحسب ويژگي‌ها و مشكلات و موضوعات مختص خودشان، رفع نيازها و تأمين آنها را در دستور كار قرار دهند. نرگس معدني‌پور مديركل امور بانوان شهرداري به همشهري مي‌گويد: همايش بين‌المللي زنان و زندگي شهري كه در آذر‌ماه برگزار خواهد شد قطعا خروجي‌هاي خوبي خواهد داشت و به مديريت شهري در پيشبرد اين هدف كمك شاياني خواهد كرد. يكي از اين موارد امنيت زنان است موضوعي كه برخي از كارشناسان حوزه شهرسازي معتقدند در طراحي شهري تهران و ايجاد فضاهاي عمومي، اين مسئله مغفول مانده و موجب شده زنان تمايلي براي حضور در برخي نقاط شهري نداشته باشند و لازم است شهرداري همچنان به تأمين امنيت از طريق ايجاد فضاهاي مناسب براي زنان، ايجاد تنوع در كاربري، توجه به مقوله امنيت از نگاه زنان، تأمين روشنايي و رفع نقاط كور و بي‌دفاع و... بپردازد.

  • امنيت و ايجاد فضاي چند‌عملكردي

پروانه پرتوي، معاون پژوهشي دانشگاه هنر معتقد است يكي از راهكارهاي ارتقاي امنيت در فضاهاي عمومي شهري براي زنان و همچنين ديگر قشرهاي جامعه ايجاد تنوع كاربري و عملكردهاي شهري است كه امروزه به‌عنوان بحث روز در شهرسازي دنيا نيز مورد توجه قرار گرفته است. وي به همشهري مي‌گويد: «بايد تلاش كرد كه فضا متنوع و چند‌عملكردي بوده و در ساعات بيشتري مورد استفاده قرار بگيرد.با اين اقدام هم فضا سرزنده‌تر خواهد شد و هم امنيت بيشتر تأمين مي‌شود.» محله‌ها از فضاهاي شهري محسوب مي‌‌شوند كه بيشتر مورد استفاده زنان قرار مي‌گيرند و آنها بخش قابل توجهي از حضورشان را در دل آن سپري مي‌كنند و به‌گفته اين استاد دانشگاه لازم است مكان‌هاي طراحي شده در مقياس محله‌ها نيز تك‌عملكردي نبوده و با تنوع كاربري، سرزندگي و امنيت را از همان مقياس‌هاي كوچك تقسيمات شهري آغاز كنند. پرتوي همچنين مي‌گويد: دسترس‌پذيرتر كردن و افزايش فعاليت خطوط حمل‌ونقل عمومي نيز از ديگر مواردي است كه به ايجاد احساس امنيت بيشتر در زنان كمك مي‌كند. سال گذشته نيز براساس پژوهشي دانشگاهي، شهروندان همين مسئله را عامل مهمي در احساس امنيت خود به‌ويژه هنگام شب نام برده بودند. مرضيه رحماني در پژوهش خود نشان داد كه 61.7درصد مخاطباني كه با آنها در محدوده ميدان تجريش گفت‌وگو كرده بود وجود خطوط مترو و اتوبوس را عامل مهمي براي تأمين امنيت مي‌دانستند حتي 45درصد مخاطبان اعلام كرده بودند 24ساعته شدن سيستم حمل‌ونقل عمومي امنيت آنها را مي‌تواند به‌خوبي ارتقا دهد. 52.2درصد مخاطبان هم به مقوله تنوع كاربري‌ها و حضور اصناف و مشاغل مختلف اشاره و اعلام كرده بودند در چنين شرايطي احساس امنيت بيشتري به‌ويژه در شب خواهند داشت و موجب مي‌شود تمايل بيشتري براي حضور در معابر شهري داشته باشند. ميزان روشنايي معابر و وجود مسيرهاي مناسب نيز به‌گفته 7.36درصد پاسخ‌دهندگان امنيت را براي آنها ايجاد مي‌كند. همچنين 93درصد پاسخ دهندگان اعلام كرده بودند كه در خيابان‌هاي شلوغ، احساس امنيت بيشتري دارند كه البته مي‌توان اين مسئله را با فضاهاي چند‌عملكردي و ايجاد تنوع در كاربري فضاهاي عمومي 2 مقوله درارتباط با يكديگر عنوان كرد.

  • زناني كه در تأمين امنيت‌شان نقش دارند

تأمين امنيت در فضاهاي عمومي شهري مسئله‌اي مهم و كليدي براي شهروندان و البته زنان است و كشورهاي مختلف راهكارهايي براي تأمين هرچه بهتر آن داشته‌اند اما نقطه تقريبا مشترك در ميان اين كشورها، مشاركت خود زنان در شناسايي نقاط پرخطر و پيشنهاد براي رفع آنهاست. به‌گفته مديركل اموربانوان شهرداري «كاهش عوامل مخاطره‌آميز براي زنان در زندگي شهري» از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در جشنواره تسنيم هر‌ساله به آن پرداخته مي‌شود. سال91 گروه‌هاي هميار اجتماعي منطقه‌13با مشاركت بانوان ساكن منطقه توانستند 12عامل مخاطره‌آميز براي زنان در سطح منطقه را شناسايي و به شهرداري معرفي كنند كه با انجام اقدامات بسيار ساده، ‌مشكلات اين نقاط بي‌دفاع رفع شد، مشكلاتي كه تنها زنان توانستند به بي‌دفاع بودن آنها در مورد خود يا كودكان پي ببرند. يكي ديگر از اين نمونه‌ها مربوط به دهلي هندوستان است. دراين شهر امنيت زنان به‌طور مرتب و دوره‌اي سنجش مي‌شود. مسئولان شهري نقشه‌ بخش‌هاي مختلف شهر به همراه جزئيات آن را در اختيار زنان قرار مي‌دهند تا آنها نقاط پرخطر از نگاه خودشان را روي نقشه مشخص كنند، مشكلات اين بخش‌ها نيز توسط مسئولان و با مشاركت زنان شهر و ايده‌هاي آنها رفع خواهد شد.

کد خبر 339444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha