همشهری آنلاین: تیم ملی پرتغال در پیکاری پرهیجان در فینال جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ توانست فرانسه را یک بر صفر شکست دهد و برای نخستین بار در تاریخ خود قله فوتبال اروپا را فتح کند. گل طلایی پرتغال در وقت اضافه به ثمر رسید.

CR۷

در فینال مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و پرتغال رویاروی هم قرار گرفتند. پرتغال برای رسیدن به فینال از سد ولز گذشته بود و فرانسه نیز با پیروزی بر آلمان به فینال صعود کرده بود.

به گزارش دويچه‌وله،‌ فینال جام ملت‌های اورپا میان فرانسه و پرتغال شامگاه یکشنبه (۱۰ ژوئن/ ۲۰ تير) در حضور ۷۵ هزار تماشاگر برگزار شد که اکثر آنان را هواداران تیم ملی فوتبال فرانسه تشکیل می‌دادند. فرانسویان در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ به قهرمانی اروپا دست یافته و به سومین قهرمانی اروپا امید بسته بودند.

اولین فرصت جدی دیدار فینال نصیب ملی‌پوشان پرتغال شد. در دقیقه چهارم بازی بود که سدریک، مدافع پرتغال با پاسی بلند موقعیتی مناسب برای نانی آفرید، اما شوت مهاجم باتجربه پرتغال با فاصله‌ای کم از روی دروازه فرانسه گذشت.

ملی‌پوشان فرانسه بعد از این حمله اما کنترل میدان را در دست گرفتند و حملات خود را آغاز کردند. پرتغال که زیر فشار فرانسه قرار گرفته بود، در دقیقه ۸ بازی دچار شوک شد. خطای پایت، هافبک فرانسه روی کریستیانو رونالدو، چنان به زانوی چپ ستاره پرتغال صدمه زد، که او تنها دقایقی توانست به حضور خود در میدان ادامه دهد.

کادر پزشکی تیم ملی پرتغال نیز کوشید که رونالدو را برای ادامه بازی آماده سازد، اما تلاش‌های آنان نیز نتوانست به ستاره پرتغال کمک کند. رونالدو که در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ در پی ناکامی پرتغال مقابل یونان در فینال، میدان را با چشمان گریان ترک کرده بود، این بار نیز نتوانست آرزوی خود را محقق سازد و تیمش را تا پایان بازی همراهی کند.

کریس رونالدو

بهترین فرصت فرانسویان در نیمه اول در دقیقه دهم بازی به دست آمد. پایت با سودجویی از اشتباه په‌په، مدافع پرتغال، توپ را در محوطه جریمه به گریزمن رساند، اما روئی پاتریسیو با واکنشی فوق‌العاده این حمله را خنثی کرد و توپ را با نوک انگشتان خود از روی دروازه گذراند.

در حالی که ملی‌پوشان پرتغال سرگرم هضم شوک غیاب ستاره خود بودند، ملی‌پوشان فرانسه دست به حملاتی پیاپی بر دروازه شاگردان فرناندو سانتوس زدند. یکی از موقعیت‌های عالی در دقیقه ۲۲ برای موسی سیسوکو، هافبک فرانسه به دست آمد که یکی از چهره‌های پرجنب‌وجوش تیمش در فینال بود. شوت سنگین او که از پشت محوطه جریمه شلیک شده بود، با فاصله‌ای کم از روی دروازه پرتغال گذشت.

یکی از دلایل بسته ماندن دروازه پرتغال واکنش‌های فوق‌العاده روئی پاتریسیو، دروازه‌بان این تیم بود که تلاش‌های خروس‌های فرانسه را نقش بر آب کرد.

ملی‌پوشان فرانسه که در بیش از ۶۰ درصد از طول نیمه نخست این دیدار مالکیت توپ را در اختیار داشتند، نتوانستند هیچ یک از حملات خود را به گل بدل کنند. نیمه اول فینال جام ملت‌های اروپا به این ترتیب با تساوی بدون گل به پایان رسید.

ملی‌پوشان فرانسه نیمه دوم را پرجنب‌وجوش شروع کردند و کوشیند که از همان آغاز حریف خود را زیر فشار بگذارند. گریزمن، مهاجم تیزپا و خطرناک فرانسه که در دیدارهای پیشین تیمش گلزنی کرده بود، در نیمه دوم نیز چند موقعیت عالی داشت. او در دقیقه ۶۶ فرصتی طلایی داشت، اما ضربه سر او که از چند متری روانه دروازه کرده بود، با فاصله‌ای ناچیز از روی دروازه گذشت.

موسی سیسوکو از چهره‌های این دیدار بود که بازیکنان پرتغال موفقیت چندانی در مهار او نداشتند. او در نیمه دوم هم توانست چند بار با حرکاتی انفرادی دروازه پرتغال را به خطر بیاندازد، اما دروازه‌بان پرتغال با واکنش‌های به‌موقع و عالی خود شوت‌های او را خنثی کرد.

پرتغالی‌ها در یک ربع پایان بازی چهره‌ تهاجمی‌تری به خود گرفتند و هیجان بازی را با حملات خود بیشتر کردند. یکی از فرصت‌های پرتغال در دقیقه ۸۰ بازی برای کرشما، مهاجم اين تيم به دست آمد، اما لوریس، دروازه‌بان فرانسه در این لحظه قابلیت و تمرکز خود را به نمایش گذاشت و این حمله را دفع کرد.

در واپسین لحظات وقت قانونی بود که فرانسه می‌توانست دروازه پرتغال را باز کند. آندره پی‌ير ژینیاک، در شلوغی محوطه جریمه پرتغال فرصتی عالی پیدا کرد، اما تیر عمودی دروازه مانع از آن شد که دروازه پرتغالی‌ها باز شود. پیکار دو تیم در وقت قانونی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید.

در وقت اضافه پرتغالی‌ها پرتحرک‌تر بودند و در دقیقه ۱۰۷حتی در یک قدمی گل قرار داشتند. گریرو برای زدن ضربه‌ آزاد پشت توپ قرار گرفت و شوتی تماشایی به دروازه فرانسه شلیک کرد، اما تیر افقی سبب شد که دروازه آبی‌پوشان بسته بماند. دو دقیقه بعد اما تلاش پرتغالی‌ها ثمربخش بود. ادر، بازیکن پرتغال در دقیقه ۱۰۹ از پشت محوطه جریمه با شوتی زمینی و دقیق توپ را درون دروازه فرانسه جای داد.

گل ادر به فرانسه

تلاش‌های فرانسه برای جبران این گل در دقایق پایانی بازی بی‌حاصل ماند و این دیدار با پیروزی یک بر صفر پرتغال پایان یافت. فرانسویان امید داشتند که با برخورداری از امتیاز میزبانی برای بار سوم قهرمان اروپا شوند، اما آروزی آنان نقش بر آب شد.

تیم ملی پرتغال در طول تاریخ جام ملت‌های اروپا ۷ بار به نیمه‌ نهایی راه یافت و دو بار فینالیست بود، اما با شکست فرانسه توانست برای نخستین بار قهرمان فوتبال اروپا شود.

 

کد خبر 339564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha