همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد نوجوانان در برخی از استان‌های پرخطر کشور خبر داد.

مدیر کل دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت

به گزارش ایسنا، دکتر احمد حاجبی در حاشیه مراسم اهدای گواهی به مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهداشت جهانی گفت: در بعضی از استان‌ها که با پدیده سوء مصرف مواد در نوجوانی و اواخر کودکی روبرو هستیم، تلاش کردیم مراکزی را راه‌اندازی کنیم در مناطقی که پرخطر هستند و استان به این پدیده مبتلا است، وارد عمل شدیم. تاجایی که نیاز باشد خدمات خود را گسترده خواهیم کرد. البته برآورد ما این نیست که این موضوع گسترش زیادی پیدا کرده و پیچیده باشد.

وي در خصوص آخرین آمار اعتیاد در کشور گفت: آنچه به عنوان آمار رسمی اعتیاد در کشور وجود دارد یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر برآورد شده است که در مجموع، با حساب افرادی که به صورت تفننی مصرف می‌کنند و وابستگی ندارند، این تعداد به دو میلیون نفر می‌رسد. بیشترین گروه سنی در گیر اعتیاد نیز افراد جوان در دهه‌های سوم تا چهارم زندگی هستند، اما در سنین مختلف مثل سالمندی و نوجوانی هم وجود دارد.

حاجبی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد گفت: یکی از فعالیت‌های وزارت بهداشت در این حوزه، پیشگیری است. این روند از سالیان قبل شروع شده‌است و ما همچنان اعتقاد داریم که یکی از مهم‌ترین نقاطی که می‌توان در آن مداخله کرد مدارس هستند. وزارت بهداشت به عنوان یک وزارتخانه فنی، عمل می‌کند. وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مستقل است و مداخلات این حوزه را در اختیار دارد. وظیفه وزارت بهداشت در همکاری با سایر دستگاه‌ها به عنوان یک دستگاه تخصصی حمایت‌های فنی است. ما توان و امکانات لازم برای ورود به هر محیط و اقدام مستقیم را نداریم.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه، به اقدامات وزارت بهداشت در بحث درمان و کاهش آسیب نیز اشاره کرد و افزود: گاهی اعتیاد فرد به جایی می‌رسد که باید از طریق ارائه خدمات کاهش آسیب، خسارت‌های ناشی از اعتیاد را به حداقل برسانیم؛ چرا که ممکن است شرایطی برای انجام برنامه‌های درمانی یا پرهیزمداری برای دور کردن او از مصرف وجود نداشته باشد، ولی می‌توانیم با ارائه خدمات کاهش آسیب میزان عوارض ناشی از مصرف مواد را به حداقل برسانیم.

کد خبر 339674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha