همشهری‌آنلاین: دومین دوره جایزه دکتر رضا داوری اردکانی که به کتاب‌ها و رسالات مهم حوزه فلسفه اختصاص دارد، عصر سه شنبه در شهر کتاب برگزار شد.

روابط عمومی شهر کتاب ضمن اعلام این خبر نوشت رساله‌ی رضا کورنگ بهشتی با عنوان «پروکلوس و تدوین گونه‌ای «جامع الهیات» یونانی بر مبنای فلسفه‌ افلاطون»  به‌ عنوان رساله‌ برگزیده انتخاب شد و از رساله‌ «بررسی تفسیر هایدگر از آموزه‌ «موجود» و «ناموجود» در محاوره‌ سوفسطایی افلاطون» نوشته‌ صدیقه موسی‌زاده‌ نعلبند تقدیر شد.

مرکز فرهنگی شهر کتاب از سال ۱۳۹۴ و به منظور تقدیر از دانشجویان دکتری رشته‌ی فلسفه و با مشاوره و هم‌فکری، اشراف و حمایت مادی و معنوی  دکتر رضا داوری‌اردکانی، جایزه‌ی دکتر رضا داوری‌ اردکانی را به بهترین رساله‌ دکتری رشته‌ فلسفه اهدا می‌کند. اعضای هیأت داوران جایزه‌ عبارت‌اند از: رضا داوری اردکانی، پرویز ضیاء شهابی، شهرام پازوکی، حمیدرضا طالب‌زاده، علی‌اصغر مصلح و علی‌اصغر محمدخانی.

در این مراسم پیش از اهدای جایزه، حمیدرضا طالب‌زاده، سعید بینای مطلق و پرویز ضیا شهابی، استادان فلسفه، در مورد ویژگی‌های رساله‌های منتخب به سخنرانی پرداختند.

  • اگر فلسفه نباشد، وداد از بین می‌رود

رضا داوری اردکانی در این نشست با تصریح بر این‌که «اگر فلسفه نباشد، وداد از بین می‌رود» گفت: آدمی با تفکر آدمی می‌شود. ما به فلسفه نیاز داریم، اما این نیاز برای همه آشکار نیست. فلسفه از آن روی که فلسفه است، می‌تواند جام شوکران بیاورد، اما نمی‌تواند نان بیاورد. فلسفه، این غریب، رانده می‌شود، اما در عین حال همیشه هست و با بودنش سیاست، علم، کسب‌وکار و رونق هم هست. در همه‌ سرزمین‌ها وقتی تفکر رونق داشته، خردمندی و نشاط و رونق هم بوده است و هرگاه تفکر ضعیف شده، بی‌نشاطی و ناتوانی هم آمده است.

وی افزود: فلسفه صورتی است از تفکر. به تاریخ نگاه کنید. هر جا فلسفه بوده، گشودگی و گشایشی در همه‌ شئون زندگی به‌وقوع پیوسته است. هرجا فلسفه هست، خردمندی هست. خرد در نزد مردم خرد عملی است. در فلسفه، خرد به دو بخش عملی و نظری تقسیم می‌شود که مظاهرشان یکی نیست. ما نمی‌دانیم افلاطون و ارسطو همان‌قدر که در خرد نظری ممتاز بودند، در خرد عملی هم ممتاز بودند یا نه. فلسفه عین خردمندی نیست. ما سیاستمدارانی داریم که خردمند هستند، اما فیلسوف نیستند. شاعر و فیلسوف نمی‌توانند به عمل بپردازند. افلاطون می‌گفت فلسفه راهنمای عمل است.

اردکانی در ادامه اظهار کرد: فلسفه جز در قانون‌گذاری، در زندگی به ما مدد مستقیم نمی‌رساند. کار فلسفه محکم کردن بنای خرد است. فلسفه با تحکیم بنای خرد، به امور جزئی زندگی مدد می‌رساند. هوش و خرد را باید تفکیک کرد. هوش امری زیست‌شناختی و روان‌شناختی است. هوش مسائل شغلی و عملی اشخاص در زندگی روزمره را می‌تواند حل کند. اما عقل ارثی نیست. عقل در تاریخی هست و در تاریخی نیست. در روزگاری قوی است و در روزگاری دیگر ضعیف. عقل را در هنر و فلسفه می‌توان یافت. وقتی عقل قوی باشد، خردمندی هست؛ اعتماد هست؛ روابط خوب اجتماعی هست؛ پیوستگی و دوستی هست. عقل و دوستی و سیاست به هم پیوسته هستند. عقلی که در مدینه‌ یونانی هست، عقل پیوند و دوستی و تدبیر است. ما نمی‌توانیم از عقل نظری به عقل عملی برسیم، اما این‌دو بدون پیوند نیستند. نبود فلسفه مصیبت می‌آورد. وقتی فلسفه در جامعه‌ای تنزل بیابد، ما تنزل می‌یابیم. نبود فلسفه، وداد را از بین می‌برد و انسان برای بهتر زندگی کردن، نیاز به وداد دارد.

  • روزگار ما روزگار گسست‌ها است

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه جامعه‌ امروز ما با گسست‌ها و گسل‌های بسیاری روبه‌رو است گفت: بین حوزه‌های فهم و معرفت و عمل، گسست‌ها و گسل‌های بسیاری افتاده و از این گسست‌ها روزبه‌روز پیامدها و مضار تازه‌ای عیان می‌شود. گسست دیگر بین دو عرصه‌ انسان و فن‌آوری دیده می‌شود. این‌ها به‌جای این‌که در یک جهان‌بوم قرار بگیرند، به جهان‌های معارض بدل شده‌اند. جهان مدرن و جهان سنتی هم چنین وضعیتی دارند. گسست بین طبیعت و مابعدالطبیعه هم یکی دیگر از موارد آزاردهنده است. شاید در هیچ زمانه‌ای این‌قدر گسل رخ ننموده باشد. دکتر رضا داوری اردکانی همواره درگیر این گسست‌ها بوده و همواره کوشیده است از اغتشاش‌های انسان بکاهد. او کوشیده است بر اساس تفکر و نه بر مبنای شبه‌تفکر، دریچه‌هایی را به روی انسان‌ها بگشاید.

جایزه رضا داوری دور دوم

  • چاپ ۱۲۰ کتاب در حوزه فلسفه در سال ۱۳۹۴

در آغاز نشست علی‌اصغر محمدخانی، معاونت فرهنگی شهر کتاب گزارشی از تعداد کتاب‌های  منتشره در حوزه فلسفه در سال گذشته داد و گفت: در سال گذشته، ۱۲۰ کتاب چاپ اول و تجدیدچاپی در حوزه‌ فلسفه‌ غرب داشته‌ایم که پنجاه عنوان چاپ نخست و هفتاد عنوان تجدید چاپی است. کتاب «چنین گفت زرتشت» نیچه در سال ۹۴ به چاپ‌های ۳۵ و ۳۶ رسیده است. کتاب «درد جاودانگی» نوشته‌ی اونا مونو با ترجمه‌ی بهاءالدین خرمشاهی به چاپ دهم رسیده است و کتاب «فلسفه‌ی نقادی کانت» نوشته‌ی دکتر مجتهدی و «فلسفه‌ کانت» نوشته‌ی دکتر عبدالحسین نقیب‌زاده به چاپ هشتم رسیده‌اند.

وی افزود: ۲۶ کتاب از مجموع ۱۲۰ کتاب در حوزه‌ی فلسفه‌ی غرب، آثار تألیفی است که کسانی چون کریم مجتهدی، بابک احمدی، عبدالکریم رشیدیان، مالک حسینی، عبدالحسین نقیب‌زاده، علی‌اصغر مصلح، محمدمهدی اردبیلی و منوچهر صانعی نوشته‌اند.

در بازار کتاب ایران، سال‌ گذشته نیچه بیشترین مخاطب را داشته است و سپس کانت، ویتگنشتاین، فوکو، هگل، دکارت، سارتر، هایدگر، دلوز، ژیژک در رده‌های بعدی بازار کتاب قرار گرفته‌اند. اما در حوزه‌ رساله‌های دکتری بیشترین رساله‌ها در مورد هگل، کانت، هایدگر، هابرماس، فیشته و افلاطون نوشته شده‌اند

کد خبر 339888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha