مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کت چرمی قدیمی آلبرت اینشتین در حراجی کریستیز به قیمت حدودا ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسید،‌اگرچه این حراجی اعلام کرده بود کت چرمی به شدت پوسیده است و بوی تندی دارد.

براساس گزارش ساينس الرت، اين كت كه در اواخر دهه 1930 كت محبوب اينشتين بوده‌است و در تصاوير بسياري كه از او ثبت شده، مشاهده شده‌است، با قيمتي دوبرابر قيمت پيش‌بيني شده‌اش به فروش رسيد. علاوه بر اين كت، ساعت جيبي،‌كارت‌پستال‌ها و پازل‌هاي دوران كودكي وي نيز به فروش رسيدند.

اين كت به دوراني تعلق دارد كه اينشتين به تازگي از حكومت نازي در آلمان گريخته بوده و به آمريكا پناه آورده‌بود. اين كت مارك Levi Strauss از جنس چرم قهوه‌اي است و اينشتين معمولا آن را به تن داشته‌است. مشهورترين تصويري كه از اين كت در رسانه‌ها منتشر شده،  تصوير روي جلد مجله تايم است. اين كت در اواخر دهه 1930 به نمادي از ظاهر و تيپ منحصر‌به‌فرد اينشتين تبديل شده بود: بدون جوراب، با موهايي بلند و كت چرمي.

اینشتین

به گفته يكي از همكاران وي، انتخاب‌هاي لباس اينشتين همه از روي حفظ سادگي بوده‌است با اين هدف كه با ايجاد محدوديت در نياز‌هايش، آزادي بيشتري به دست آورد. از اين رو او جوراب به پا نمي‌كرد، زيرا بدون آن نيز مي‌شد زندگي كرد، موهايش را كوتاه نمي‌كرد زيرا نيازي به آرايشگر نداشت و كت چرمي مي‌پوشيد زيرا اين نوع كت مي‌توانست براي سال‌ها نياز او به كت را برطرف سازد.

به دليل استفاده مداوم،‌اين كت هنوز بوي تند اينشتين را مي‌دهد، زيرا او همواره پيپ مصرف مي‌كرد از اين رو كتش 60 سال پس از مرگ او هنوز بوي دود پيپ مي‌دهد.

اين كت كه پيش‌بيني شده‌بود با قيمت 79680 دلار به فروش برسد،‌در نهايت با قيمت 146744 دلار خريداري شد. ساعت جيبي وي نيز با قيمتي 10 برابر بيشتر از مبلغ پيش‌بيني شده به مبلغ 353912 دلار به فروش رفت. كارت‌پستال هايي كه اينشتين در سال 1919 براي دوستش البرت كار ساخته بودند نيز با قيمت 98417 دلار فروخته شدند.

کد خبر 340078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha