همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بر راه‌اندازی بانک‌های شیر مادر در کشور تاکید کرد و گفت: شیر مادر کامل‌ترین و سالم‌ترین غذا برای کودک است.

دکتر نحمد اسماعیل مطلق

به گزارش معاونت وزارت بهداشت، دکتر محمداسماعیل مطلق، گفت: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که تغییر ترکیبات شیر مادر از هنگام تولد تا پایان دوره شیردهی با نیازهای غذایی و سلامتی و ایمنی کودک تناسب کامل دارد از این رو کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند شش برابر کودکان دیگر شانس زنده ماندن دارند.

وی افزود: در راستای برنامه‌های کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان و بهبود وضعیت سلامت آن‌ها یکی از برنامه‌های توصیه شده افزایش تعداد شیرخواران تغذیه شده با شیرمادر و اجرای تغذیه انحصاری با شیرمادر تا شش ماهگی است.

مطلق گفت: افزایش بیمارستان‌های دوستدار کودک، این که همه بیمارستان‌های دارای بخش زایمان صاحب لوح دوستدار کودک باشند، افزایش آگاهی پرسنل برای کمک به اجرای ۱۰ اقدام بیمارستان‌های دوستدار کودک و آموزش مادران و خانواده‌ها از برنامه‌های کشوری است.

وی گفت: شروع تغذیه با شیرمادر در ساعت اول تولد ۶۸.۷ درصد، تغذیه انحصاری با شیرمادر در کودکان زیر شش ماه ۵۳.۱ درصد، تداوم تغذیه با شیرمادر تا ۱۲ الی ۱۵ ماهگی ۸۴.۲۲ درصد، تداوم تغذیه با شیرمادر تا ۲۰ الی ۲۳ ماهگی ۵۱ درصد و شروع تغذیه تکمیلی در کودکان در شش تا هشت ماهگی ۷۵.۹۲ درصد است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اگر مادری نتواند یا نخواهد به فرزند خود شیر بدهد می‌تواند از شیر اهداکننده استفاده کرد. شیر مادر اهدایی، شیری است که توسط فرد دیگری غیر از مادر نوزاد، دوشیده شده، فرآوری و آماده شده که در بانک شیر مادر نگهداری و برای شیرخوار نیازمند استفاده می‌شود.

مطلق افزود: با ایجاد بانک شیر مادر محدودیت‌های استفاده از شیر مادر و مشکلات آن برطرف می‌شود. نوزاد نارس و بیمار بستری نیز از همان ابتدا و در طول درمان از شیر مادر تغذیه خواهند شد.

وی بیان داشت: در این بانک شیر اهدایی مادران جمع آوری و پاستوریزه می‌شود تا برای مصرف در نوزادانی که از شیر مادر خودشان محروم هستند، آماده و امن شود. بدین معنی که شیرهای اهدایی مادران پس از تایید آزمایشگاه مورد پاستوریزاسیون قرار می‌گیرند تا ریسک انتقال اچ آی وی، هپاتیت ب و سی، CMV و باکتری‌های معمول از بین برود.

کد خبر 340160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha