یک هفته از آغاز طرح ترابردپذیریری، طرحی که در آن مشترکان تلفن همراه می‌توانند اپراتور‌شان را جابه‌جا کنند می‌گذرد و مشکلات تازه خود را نشان داده‌است.

دردسرهای تعویض اپراتور بدون تغییر شماره

يك هفته از آغاز طرح ترابردپذيريري، طرحي كه در آن مشتركان تلفن همراه مي‌توانند اپراتور‌شان را جابه‌جا كنند مي‌گذرد و مشكلات تازه خود را نشان داده‌است. اين مشكلات كه بيشتر ناشي از مشكلات فني است دامن كساني را گرفته كه فكر مي‌كردند همه‌‌چيز از پيش طراحي شده است.مسئولان رگولاتوري اما بر آزمايشي بودن اين دوره تأكيد مي‌كنند، بنابراين به‌نظر مي‌رسد بايد هنوز كمي صبر كرد. طرح ملي ترابردپذيري شماره‌هاي همراه، از 2سال پيش مطرح و طبق اظهارات وزير ارتباطات و رئيس رگولاتوري قرار شد ظرف 18‌ماه (تا 22بهمن94) اجرا شود اما بعدها محمود واعظي در قامت مقام عالي وزارت ارتباطات اعلام كرد كه كوتاهي برخي مسئولان اين وزارتخانه اجراي آن را با تأخير مواجه كرد. هم‌اكنون 2شركت پيمانكار داخلي زعيم و پايا همراه يك شركت هلندي كه طرف قرارداد با رگولاتوري هستند مراحل فني اين كار را انجام مي‌دهند. به گفته مسئولان رگولاتوري عمده كار متمركز بوده و بخش اعظم آن نرم‌افزاري است كه در يك مرحله انجام مي‌شود. اگرچه رگولاتوري بايد پاسخگوي مستقيم مشكلات فني پيش‌آمده باشد،‌ اما هنوز پاسخي از آنها دريافت نشده است.

  • نخستين مشكلات

مجيد يكي از كاربران اين سرويس پس از جابه‌جايي به اپراتور مقصد ايرانسل مي‌گويد: «پس از درخواست جابه‌جايي سيمكارت برايم ارسال شد ولي از ايرانسل برايم پيامك آمده كه درخواست شما رد شده است. نمي‌دانم بايد به كجا مراجعه كنم.» و يا به محمد مشترك ديگر گفته‌اند كه سيمكارت 24ساعت ديگر به دستت مي‌رسد ولي با گذشت 48ساعت هنوز سيمكارت به دستش نرسيده است. مشترك ديگري پرسيده است كه آيا سيمكارت‌هاي تاليا هم جزو ترابردپذيري قرار مي‌گيرد يا خير؟ با اين حال كسي نمي‌داند مشكلات فني پيش آمده مربوط به اپراتور مبدا است يا مقصد؟ نقايص فني و عدم‌هماهنگي سامانه‌هاي اپراتورها با يكديگر از يك‌سو و عدم‌پاسخ‌گويي بعضي از اپراتورها از سوي ديگر باعث اعتراض مشتركاني شده كه دست به ترابردپذيري زده‌اند.

در مرحله اجراي آزمايشي طرح، هر يك از اپراتورهاي تلفن همراه مي‌توانند روزانه براي حداكثر ۵۰۰شماره، عمليات ترابرد را انجام دهند. به گفته رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات اگر سقف مجاز 500جابه‌جايي در روز تكميل ‌شود، متقاضيان بايد درخواست‌شان را روز كاري بعدي پيگيري كنند.

  • مشكلات اصلي

آنچه گفته شد البته همه مشكلات بر سر راه اين طرح نيستند. طبق اصول حاكم بر اجراي اين طرح ملي، تمام شارژ مشتركان اعتباري متقاضي ترابردپذيري مي‌سوزد و كاملا خالي به اپراتور مقصد فرستاده مي‌شوند. مشتركان دائمي هم با توجه به اينكه اغلب وديعه يا مبلغ تضمين پرداختي نزد اپراتور خود دارند، اگر اقدام به ترابردپذيري كنند با توجه به اينكه مبلغ تضمين پرداختي در اپراتور مقصد ندارند، به شكل عادي با آنها برخورد مي‌شود. از طرفي اگر مشتركان دائمي داراي صورتحساب قطعي باشند، بعد از ترابرد شدن بايد مبلغ بدهي خود را به اپراتور اوليه پرداخت كنند در غيراين صورت اپراتور جديد مي‌تواند مانند قوانين آن اپراتور با مشترك مورد نظر برخورد كند. اين موضوع مي‌تواند براي دائمي‌هايي كه ترابرد شده و از خدمات رومينگ بين‌الملل استفاده مي‌كنند، بغرنج‌تر باشد زيرا با چند تماس صورتحساب آنها به سقف ميزان كاركرد مي‌رسد و ممكن است اپراتور اصلي اقدام به برداشت از مبلغ وديعه يا تضمين پرداخت كند. يكي از مسائلي كه با فراگير شدن ترابردپذيري خود را نشان خواهد داد، قيمت سيمكارت‌ها پس از جابه‌جايي است. ارزش سيمكارت‌ها با يكديگر متفاوت است. برخي از آنها ميليوني قيمت دارند و ارزش بعضي حتي به چند هزار تومان هم نمي‌رسد. هنوز واكنش بازار نسبت به تغيير ارزشگذاري سيمكارت‌ها در اين جابه‌جايي مشخص نيست. رگولاتوري اعلام كرده است كه هنگام جابه‌جايي مالكيت، سيمكارت دوباره به اپراتور مبدا برگردانده مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد عضويت در يك اپراتور به‌صورت كامل صورت نمي‌گيرد و فقط مشتركين از خدمات اپراتور ديگر استفاده خواهند كرد.

  • چطور اسباب‌كشي كنيم؟

متقاضيان ترابرد شماره مي‌توانند با مراجعه به دفاتر امور مشتركان و يا پايگاه اينترنتي اپراتوري كه قصد مهاجرت و استفاده از شبكه‌اش را دارند درخواست شان را ثبت كنند. انجام ترابردپذيري بسته به اعتباري يا دائمي بودن خط بين 3 تا 5 روز كاري طول مي كشد. ترابرد فعلا براي مشتركان حقيقي انجام مي شود و شركت ها فعلا نمي توانند اقدام كنند.

  • هزينه‌هاي جابه‌جايي

تعرفه‌اي كه مصوبه سازمان تنظيم مقررات براي اپراتور‌ها براي ترابردپذيري تعيين كرده 5هزار تومان است ولي برخي اپراتور‌ها براي جلب مشتري اين هزينه را از مشتري نمي‌گيرند. از ميان 3اپراتور فعال، ايرانسل براي ارائه سيمكارت جديد ۳۰۰۰تومان دريافت مي‌كند. همراه اول و رايتل هم اعلام كرده‌اند هزينه‌اي بابت ترابرد به شبكه خود نخواهند گرفت.

کد خبر 340289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha