همشهری آنلاین: مقام‌های پلیس آلمان با بیان اینکه هنوز نمی‌شود حادثه مونیخ را یک اقدام تروریستی قلمداد کرد از عدم ارتباط فرد ضارب با داعش خبر دادند.

علی سنبلی

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، رییس پلیس مونیخ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد "علی سنبلی"عامل حمله مونیخ ارتباطی با داعش نداشته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

بر اساس گفته پلیس وی به تنهایی این اقدام را مرتکب شده و از مشکلات روانی رنج می‌برد و ظاهرا انگیزه وی انتقام جویی بود. عامل حمله ظاهرا یک دوره روان درمانی را نیز طی کرده بود.

در همین حال به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آلمان ضمن اعلام حالت‌ فوق‌العاده در این کشور خواستار برگزاری نشست گروه بحران در کاخ صدراعظم آلمان در برلین شد.

پلیس مونیخ اعلام کرد که تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در پی توقف حرکت‌شان دوباره شروع به فعالیت کردند.

پلیس افزود که در حادثه مذکور در داخل مرکز تجاری ۱۰ تن کشته و ۲۷ تن زخمی شدند. پیشتر آمار تلفات این حادثه ۹ کشته و ۱۶ زخمی اعلام شده بود.

این در حالی است که منابع در صدراعظمی آلمان به خبرگزاری آلمان گفتند که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواستار نشست شورای امنیت ملی این کشور طی امروز شنبه شده است.

روزنامه آلمانی "مرکور" نیز اعلام کرد: پس از گزارشات به دست آمده در خصوص تیراندازی در محوطه ساختمان روزنامه "ابندسایتونگ" مونیخ پلیس دفاتر این روزنامه را تخلیه کرد.

این تخلیه به پایان رسیده و پلیس اعلام کرد که هشدار نادرست بوده است. این رویداد چند ساعت پس از تیراندازی روز جمعه صورت گرفت.

از سوی دیگر یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان نیز نسبت به حملات مرگبار در یکی از مراکز خرید مونیخ که در آن چندین تن کشته شدند ابراز ترس و نگرانی کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: قلب و فکر من با قربانیان، عزاداران و بازماندگان است. من با پرسنل امنیتی که تلاش می‌کنند از مردم محافظت کرده و جان آنها را نجات دهند، همدردی می‌کنم.

این در حالی است که توماس دومیزیر، وزیر کشور آلمان که در زمان وقوع حمله سوار بر یک هواپیما به سمت نیویورک سفر می‌کرد، فورا به آلمان بازگشت.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: انگیزه‌های این حمله هنوز مشخص نشده است و ما تا آنجا که بتوانیم هر خطری را از شهروندان‌مان دفع می‌کنیم.

از سوی دیگر، پیتر آلتمایر، رئیس دفتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد: مرکل امروز جلسه شورای امنیت ملی را برگزار می‌کند تا به این تیراندازی مرگبار در مونیخ رسیدگی کند.

شورای امنیت ملی آلمان علاوه بر مرکل و رئیس دفترش شامل وزرای امور خارجه، دفاعی، امور کشور و همچنین دیگر مقامات ارشد است.

آلتمایر گفت: شورای امنیت ملی تمامی اطلاعات در دسترس را جمع آوری و آنها را ارزیابی خواهد کرد. ما قصد داریم هر کاری که بتوانیم انجام دهیم تا اقدامات تروریستی و خشونت‌های ضد انسانی دیگر هیچ شانسی در آلمان نداشته باشند.

وی افزود: فکر و ذهن ما با قربانیان این حمله بازماندگانشان و همچنین افسران پلیسی است که از آزادی و امنیت دفاع می‌کنند.

در همین حال رئیس پلیس مونیخ گفت: هنوز خیلی زود است که برچسب اقدام تروریستی را به این حمله بزنیم. همانطور که قبلا اعلام شده هیچ ردپایی از افراط گرایی در این رویداد وجود ندارد. مساله تروریسم یا حمله به انگیزه مربوط می‌شود و ما هنوز انگیزه این مهاجم ۱۸ ساله را نمی‌دانیم.

پلیس آلمان اوایل صبح امروز پس از هفت ساعت از زمان شروع حمله که باعث شد تمامی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در بحبوحه تیراندازی متوقف شوند، اعلام کرد که تهدید رفع شده است.

آنها گفتند، جسدی در نزدیکی صحنه تیراندازی کشف شده که متعلق به مهاجم است و ظاهرا وی به تنهایی عمل کرده و ضمن فرار دست به خودکشی زده است.

رئیس پلیس مونیخ افزود: جسد مظنون حدود دو ساعت و نیم پس از حمله کشف شد و براساس اظهارات شاهدین و تصاویر تلویزیونی از این حمله مشخص شد که این جسد متعلق به مهاجم ۱۸ ساله است.

وی ادامه داد: نام مهاجم پیشتر برای پلیس نیز شناخته شده نبوده و هیچ سندی از ارتباط وی با سازمان‌های تروریستی وجود ندارد. از آنجایی که مظنون خودکشی کرده نمی‌توانیم از او درباره انگیزه‌اش سوال کنیم به همین خاطر پی بردن به ارتباط او با سازمان‌های تروریستی کار دشواری است.

فیلم گرفته شده توسط یک تلفن همراه که در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که مظنون با لباس مشکی در پارکینگ این مرکز خرید ایستاده و فریاد می‌زند "من آلمانی هستم" و نهایتا شروع به تیراندازی می‌کند.

رئیس پلیس مونیخ گفت: پلیس معتقد است که این فیلم واقعیت دارد. به گفته شاهدین سه مرد با سلاح گرم در نزدیکی این مرکز خرید حضور داشتند اما دو تن از آنها که از صحنه فرار کرده بودند مورد بازجویی قرار گرفتند و مشخص شد که هیچ ارتباطی با این رویداد ندارند.

  • تدابیر امنیتی در مرزهای اتریش و آلمان

در پی این تیراندازی اتریش تدابیر امنیتی خود را در ایالت‌های همجوار مرز با آلمان افزایش داده نیروهای نخبه خود به نام کبرا را در حالت آماده باش قرار داده است.

فرمانده امنیت عمومی اتریش اعلام کرد که تمامی نیروهای یگان "کبرا" در حالت آماده باش هستند و ۴۲ نیرو از این یگان به مونیخ فرستاده شده‌اند تا به پلیس آلمان در عملیات جستجوی تیراندازان مونیخ کمک کنند.

کد خبر 340916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha