شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰۰میلیون ریالی برای هر یک از زوجین را حداکثر از ابتدای مرداد‌ماه سال‌جاری فراهم کنند.

وام ازدواج

اين عين بخشنامه بانك مركزي خطاب به بانك‌هاست كه 26خردادماه امسال صادر شده است. اين مصوبه در حالي به بانك‌ها فرستاده شده بود كه رئيس‌كل بانك مركزي يك هفته قبل از آن گفته بود: براساس قانون به تمامي بانك‌ها بخشنامه ابلاغ شده و در حال تلاش هستيم تا منابع مالي مورد نياز براي اين مهم تأمين شود، اما شروع اعطاي وام نياز به زمان دارد و نمي‌توانم زمان دقيقي را اعلام كنم اما ان‌شاء‌الله تا شهريورماه اعطاي وام آغاز مي‌شود.

به گزارش همشهري، افزايش سقف تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج از 3ميليون تومان به 10ميليون تومان به ازاي هر زوج در سال جديد براساس قانون مصوب بودجه امسال صورت گرفته، اما اختلاف نظر جدي بانك‌ها و بانك مركزي اين است كه آيا مجوز تأمين اعتبار وام ازدواج از محل حساب‌هاي جاري نزد بانك‌ها توسط بانك مركزي صادر مي‌شود يا نه؟ قانون چنين اجازه‌اي را داده اما بانك مركزي هنوز به بانك‌ها چراغ سبز نشان نمي‌دهد و پرداخت وام ازدواج از محل حساب‌هاي جاري را مشروط به بررسي‌هاي بيشتر كرده است.

با آغاز ‌ماه مرداد انتظار مي‌رفت تا بانك مركزي و بانك‌ها بر سر اجراي قانون به توافق برسند و جوانان در صف دريافت وام ازدواج بلاتكليف نمانند. آمار جديدي از افراد در صف وام ازدواج منتشر نشده اما به‌نظر مي‌رسد كه درصورت تعلل شبكه بانكي، صف متقاضيان وام ازدواج دوباره از مرز يك ميليون نفر عبور كند.

  • بانك‌هايي كه آماده‌اند

تاكنون بانك‌هاي صادرات، تجارت، ملت، ايران زمين به همراه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران و صندوق كارآفريني و اميد رسما اعلام كرده‌اند براي پرداخت وام ازدواج 10ميليون توماني مشكلي ندارند، اما بانك‌هاي ديگر هنوز آمادگي خود را براي اجراي قانون اعلام نكرده‌اند. اين در حالي است كه در سامانه ثبت‌نام وام ازدواج نام اكثر بانك‌هاي دولتي و خصوصي به‌عنوان بانك‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات ازدواج به چشم مي‌خورد.

خبر ديگر اينكه براساس مصوبه جديد كميسيون اعتباري بانك مركزي، افراد در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج كه از سنوات گذشته (در مهلت مقرر ثبت نام كرده‌اند) در انتظار دريافت تسهيلات هستند، مشمول سقف‌هاي فردي قرض‌الحسنه ازدواج 100ميليون ريالي مي‌شوند.

  • پول نداريم، بانك را عوض كنيد

تعدادي از زوج‌هاي جوان در تماس با همشهري عنوان كردند تاكنون چندبار اقدام به تغيير بانك عامل خود كرده‌ و مدارك و مستندات لازم را به شعبه مربوطه ارائه داده‌اند، اما در پاسخ گفته مي‌شود پولي براي وام ازدواج نداريم و بهتر است بانك عامل خود را تغيير دهيد. خبرنگار همشهري كسب اطلاع كرد كه بانك‌هايي كه براي پرداخت وام ازدواج پيشگام شده‌اند هم با محدوديت منابع مواجه هستند چرا كه بانك مركزي تنها اجازه داده از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز استفاده كنند و به‌گونه‌اي حق استفاده از منابع ديگر بانك ازجمله از محل حساب‌هاي جاري مشتريان را ندارند.

27تيرماه بانك مركزي اعلام كرد كه دراجراي تبصره29 قانون بودجه سال‌جاري، پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه جاري بانك‌ها را بررسي مي‌كند كه پس از حصول نتيجه، نحوه اقدام بر موضوع به سيستم بانكي ابلاغ خواهد شد.

  • قانون شفاف است؛ بهانه نياوريد

تبصره 29قانون بودجه 1395مصوب مجلس شوراي اسلامي، بانك مركزي را موظف كرده تا همه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه 10ميليون توماني به هر يك از زوجين مشاركت كرده و تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهند. نكته قابل تامل اينكه بانك مركزي موظف است اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را به‌نحوي مديريت كند كه تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پايان هر‌ماه كمتر از 50هزار نفر باشد و همچنين بر فرايند اجراي اين قانون نظارت و بانك‌هاي متخلف را جريمه كند.

 

کد خبر 340945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha