شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

مقام‌های پلیس در آلمان اعلام کردند جوانی که شامگاه جمعه در یکی از مراکز تجاری شهر مونیخ به سمت مردم آتش گشود، به تنهایی عمل کرده و انگیزه ایدئولوژیک یا سیاسی نداشته است.

حادثه مونیخ

پليس هويت فرد مهاجم را «علي ديويد سنبلي»، 18ساله، آلماني ايراني تبار و متولد شهر مونيخ اعلام كرده است. سنبلي در شب حادثه پيش از آنكه با اسلحه كمري به سر خود شليك كند، با تيراندازي به سمت مردم در يك رستوران مك‌دونالد در مجاورت مركز تجاري المپيا، 9نفر را به قتل رساند و 27نفر ديگر را زخمي كرد. حال 10نفر از زخمي‌شدگان وخيم گزارش شده است.

اين سومين حمله طي 10روز گذشته عليه شهروندان اروپايي است. مسئوليت 2حمله ديگر را گروه تروريستي داعش به‌عهده گرفته اما پليس آلمان براساس تحقيقات اوليه هرگونه ارتباط ميان مهاجم مونيخ و اين گروه را رد كرده است. دوشنبه گذشته يك پناهجوي 17ساله افغان در شهر ديگري در نزديكي مونيخ، با چاقو و تبر به مسافران يك قطار حمله و 4نفر را زخمي كرد. پنجشنبه 2هفته پيش نيز فردي با كاميون به مراسم جشن ملي فرانسه در شهر نيس در جنوب اين كشور حمله كرد كه 84كشته و بيش از 70زخمي به جا گذاشت. گروه داعش بلافاصله پس از اين دو حمله، افراد مهاجم را از طرفداران خود معرفي كرد.

هوبرتوس آندرائه، رئيس پليس مونيخ، ديروز به خبرنگاران گفت كه سنبلي داراي اختلالات رواني و تحت نظر پزشك بوده است. به گفته او، فرد مهاجم هيچ‌گونه سابقه‌ كيفري يا جنايي نداشته و در ليست تروريستي پليس هم نبوده است. جست‌وجوهاي اوليه نيروهاي امنيتي از آپارتمان محل زندگي سنبلي نشان داده كه او در مورد حوادث تيراندازي در اروپا و آمريكا تحقيقاتي داشته و مطالبي جمع‌آوري كرده است. تعدادي بريده روزنامه در مورد حوادث تيراندازي در سال‌هاي اخير و همچنين يك كتاب با عنوان «چرا دانش‌آموزان دست به آدمكشي مي‌زنند؟» از اتاق مهاجم به‌دست آمده است.

طبق اعلام پليس، از حدود ساعت 6 عصر به وقت محلي (8:30 شب به وقت تهران) تماس‌ها در مورد تيراندازي در مركز تجاري المپيا آغاز شد. در 2ويدئويي كه تا نخستين ساعات بامداد از سوي شاهدان عيني روي توئيتر به اشتراك گذاشته شد، فرد مهاجم كه كاملا سياه پوشيده، در حال تيراندازي ديده مي‌شود. در ويدئوي اول، ضارب درحالي‌كه از رستوران مك‌دونالد بيرون مي‌آيد، ناگهان شروع به تيراندازي به سمت رهگذران مي‌كند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس ديروز به نقل از منابع پليس آلمان گزارش داد كه فرد مهاجم در روز حادثه با ورود به‌حساب كاربري زني جوان در فيسبوك، پيام‌هايي را براي دوستان او ارسال و از آنها دعوت كرده بود ساعت 4 بعدازظهر براي خوردن ساندويچ به رستوران مك دونالد در مركز تجاري المپيا بروند.

ويدئوي دوم، ضارب را روي سقف پاركينگي در كنار ساختمان اصلي مركز تجاري نشان مي‌دهد كه در حال رد و بدل كردن جملاتي با فردي است كه از يك بالكن از صحنه فيلمبرداري كرده است. صحبت‌هاي اين دو كه با كلمات ركيك به زبان آلماني همراه است، در نهايت به تيراندازي سنبلي به سمت فرد ديگر منجر مي‌شود. در اين ويدئو، مهاجم دائما فرياد مي‌زند: «من آلماني هستم.» او همچنين سخناني عليه «خارجي‌ها» به زبان مي‌آورد.

گزارش‌هاي اوليه پليس در شب حادثه از تيراندازي 3مهاجم در مركز تجاري المپيا خبر مي‌داد. پليس گزارش داده بود كه 2نفر از مهاجمان با خودرو از محل متواري شده‌اند. اين موضوع عمليات گسترده نيروهاي ويژه در تمام مناطق مونيخ را به‌دنبال داشت. ديروز اما پس از دستگيري اين دو، مشخص شد آنها بي‌گناه بوده و با مهاجم ارتباطي نداشته‌اند.

نيروهاي پليس، براساس گفته‌هاي شاهدان، تصور مي‌كردند مهاجم پس از تيراندازي وارد ايستگاه مترو شده است. در پي انتشار اين خبر، ايستگاه‌هاي مترو تخليه و حركت قطارها و اتوبوس‌هاي شهري متوقف شد. ساعاتي بعد اما جسد فرد مهاجم در يك كيلومتري محل تيراندازي پيدا شد. تحقيقات پليس در مورد انگيزه‌هاي جوان مهاجم ادامه دارد.

  • ارتباط مهاجم مونيخ با حمله تروريستي نروژ چيست؟

جست‌وجوهاي اوليه نيروهاي پليس از آپارتمان محل زندگي علي ديويد سنبلي، مهاجم مونيخ، نشان داده كه او در مورد حوادث تيراندازي در اروپا و آمريكا تحقيقاتي داشته و مطالبي جمع‌آوري كرده است. بخشي از اطلاعات جمع‌آوري شده توسط سنبلي مربوط به تيراندازي و بمبگذاري 5 سال پيش «آندرس بريويك» در اسلو، پايتخت نروژ است كه 77كشته به جا گذاشت. بريويك انگيزه خود را حفاظت از فرهنگ و تمدن اروپايي در برابر «تهاجم مسلمانان» معرفي كرده است.

حمله جمعه شب مونيخ درست در سالگرد حمله بريويك در نروژ رخ داده است. رسانه‌هاي آلمان گزارش دادند سنبلي تصوير بريويك را به عنوان تصوير پروفايل واتس‌اپ خود قرار داده بود. مقام‌هاي امنيتي آلمان ديروز اعلام كردند بين تيراندازي مونيخ و حملات تروريستي و نژادپرستانه بريويك در نروژ ارتباط مشهود وجود دارد.

 

  • آنچه درباره تيراندازي مونيخ مي‌دانيم

تيراندازي شامگاه جمعه در مركز تجاري المپيا در شهر مونيخ، سومين شهر بزرگ آلمان در جنوب اين كشور رخ داد.
فرد مهاجم «علي ديويد سنبلي»، 18ساله، آلماني ايراني تبار و متولد شهر مونيخ معرفي شده است.
طبق اعلام پليس، ضارب اختلالات رواني داشته و تحت نظر پزشك بوده است. هرگونه ارتباط فرد مهاجم با گروه داعش رد شده است. پليس وجود انگيزه‌هاي سياسي او را نيز رد كرده است.

9نفر درپي اين تيراندازي كشته شده‌اند؛ 3زن و 6مرد. قربانيان بين 13 تا 45سال سن داشته‌اند. طبق گزارش خبرگزاري رويترز، 3نفر از آنها اهل كوزوو ، 3نفر از اتباع تركيه و يك نفر اهل يونان بوده‌اند.

اسلحه استفاده شده در اين تيراندازي سلاح كمري «گلاك17» بوده است. ضارب 300گلوله نيز در كوله خود داشته است.
نيروهاي پليس به سمت ضارب شليك كردند اما او به ضرب گلوله خودش كشته شد.

فرد مهاجم با والدين خود در مونيخ زندگي مي‌كرده است. جست‌وجوي پليس از آپارتمان آنها نشان مي‌دهد او در مورد تيراندازي‌هاي مرگبار سال‌هاي اخير اطلاعاتي جمع‌آوري كرده بود. يك كتاب در مورد تيراندازي از سوي دانش‌آموزان نيز در اتاق او كشف شده است.

پليس اعلام كرد از لحظه آغاز حمله تا نيمه شب، بيش از 4هزار و 300تماس از سوي مردم دريافت كرده است.
وزارت امور خارجه ايران حادثه تيراندازي در مونيخ را محكوم و با ملت و دولت آلمان ابراز همدردي كرده است.

کد خبر 340946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha