مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

عباس ثابتی راد: تلاش برای حفظ و صیانت از باغات تهران توسط مدیریت شهری تهران از یک دهه گذشته روندی رو به رشد داشته و مدیریت شهری در طول یک دهه، بیش از ۷۰۰میلیارد تومان برای تملک بیش از ۶۰باغ خصوصی در شهر تهران هزینه کرده‌است.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با اشاره به تبديل بيش از 60باغ خصوصي شهر تهران به بوستان‌هاي عمومي شهر گفت: متأسفانه موضوع ارزش افزوده زمين، عملكرد سودجويانه دلالان و پيچيدگي‌هاي موضوع باغات در مجموع انگيزه‌هايي را براي تبديل كاربري اين باغات به‌وجود آورده و مديريت شهري تلاش گسترده‌اي را به‌عمل آورده تا به كمك روش‌هاي متنوع حتي الامكان در جهت حفاظت از اين باغ‌ها و درختان اقدام كند.

علي محمد مختاري در ادامه افزود: باغات تملك شده براي شهر با مجموع مساحتي بالغ بر 75هكتار به بوستان عمومي تبديل شده و برخي ديگر نيز در حال تبديل به بوستان‌هاي عمومي است. به گفته وي طي مراحل تبديل اين باغات خصوصي به بوستان‌هاي عمومي درختان قديمي باغ‌ها حفظ شده و با حداقل تغيير وترجيحاً طراحي به سبك اسلامي - ايراني، گياهان سازگار با شرايط آب و هوايي منطقه نيز به فضاي سبز موجود اضافه شده‌اند و روند شناسايي و تملك باغات به‌منظور تبديل به بوستان عمومي با هدف حفظ درختان ارزشمند موجود در آنها با جديت ادامه دارد.

  • ضرورت حفاظت از باغات تهران

با وجود مجموعه تنگناهاي موجود اعم از شرايط طبيعي، تأثيرات عوامل اقتصادي، تخريب عرصه‌هاي باغي و كشاورزي در اطراف شهر و تبديل آنها به شهرك‌ها و مراكز توليد صنعتي و خدماتي و محدوديت عرصه‌هاي قابل اختصاص به فضاهاي سبز درون شهري و برون شهري، طي چند سال اخير سعي شده تا فضاهاي سبز تهران بيش از پيش گسترش يابد.

علي محمد مختاري با اشاره به وضعيت فعلي فضاي سبز شهر تهران گفت: با محدود شدن فضاي زيستي درختان، فشارهاي محيطي شديدتر شده و سلامت آنها را به مخاطره انداخته است. مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران از مشاركت مردم و شهروندان به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اهرم‌هاي توسعه فضاي سبز نام برد و گفت: در اين شرايط علاوه بر همت دست اندركاران فضاي سبز شهرداري، نياز به همدلي و همكاري و مشاركت شهروندان و ديگر ارگان‌ها در حفظ سلامت و رسيدگي به اين سرمايه‌هاي ارزشمند احساس مي‌شود. مختاري به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري و تأكيد بر مسائل زيست‌محيطي اشاره كرد و افزود: شهرداري تهران در راستاي اجراي فرامين و رهنمودهاي معظم له، طي سال‌هاي گذشته تلاش خود را براي حفظ باغات از طريق تملك و تبديل آنها به بوستان عمومي، مضاعف كرده است.

  • مقابله با تخريب عمدي باغات

متأسفانه طي سال‌هاي گذشته در پي بازديدهاي مستمر كارشناسان و پيام‌هاي مردمي، مالكين تعدادي از باغات با بي‌توجهي عامدانه موجبات از بين رفتن درختان را فراهم مي‌كردند.

علي محمد مختاري با اشاره به آيين‌نامه قانوني «اصلاح قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب سال 1359شوراي انقلاب» مصوب 1388/8/13 مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حفظ و نگهداري و آبياري درختان موجود در باغات خصوصي بر عهده مالكان، ساكنين (بهره برداران) و متصرفان آنهاست.

به گفته وي براساس تبصره سوم ماده 4آيين‌نامه قانوني «اصلاح قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها» درصورت اهمال در نگهداري درختان مشمول قانون، شهرداري موظف است با اخذ مجوز از دادستان، رأساً نسبت به آبياري و نگهداري آنها اقدام و هزينه‌هاي متعلقه را با 15 درصد اضافي به‌عنوان كارمزد از مالك دريافت كند.براساس اين قانون درصورت اعلام مالك مبني بر عدم‌توانايي در نگهداري درختان، شهرداري مجاز است درخصوص حفظ و نگهداري درختان به مالك مساعدت كرده و تنها هزينه‌هاي مترتبه را از وي دريافت كند.

مختاري در مورد برخورد با سودجويان و كساني كه قصد انهدام باغ‌ها را دارند گفت كه موضوع به دقت رصد مي‌شود و حسب مورد اقدامات حقوقي مناسب و معرفي متخلفان به مراجع قضايي صورت مي‌گيرد كه در اين زمينه ده‌ها پرونده تشكيل و شكوائيه ارسالي به مراجع ذيصلاح در جريان رسيدگي است.

  • شناسنامه باغات

پيش نياز حفظ باغات تهران به روز كردن و تكميل شناسنامه براي آنهاست، تا آخرين وضعيت درختان ثبت و اصلاح شود. براساس لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها، شهرداري تهران موظف است نسبت به تهيه شناسنامه براي آن دسته از اراضي كه داراي رأي باغ از كميسيون ماده7 آيين‌نامه فوق هستند اقدام كند. براساس گردش كار تعريف شده در مواد اين آيين‌نامه، تشخيص باغات در اراضي با مساحت بيش از 2000مترمربع در اختيار دبيرخانه كميسيون تشخيص باغات مستقر در سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران بوده و اراضي با مساحت 500تا 2000مترمربع در حيطه وظايف كميسيون تبصره ذيل ماده 7، مستقر در مناطق 22گانه شهرداري تهران است. مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران در اين بار گفت: شناسنامه تهيه شده شامل مشخصات كامل تك باغات پراكنده و اراضي مشجر با مساحت بيش از 2000مترمربع در مناطق 22گانه و مشخصات اراضي باغات به‌هم‌پيوسته شهر تهران شامل باغات كن، طرشت، سوهانك، فرحزاد و باغات متعلق به سفارتخانه‌ها و موزه‌هاست، كه در تاريخ 31/3/95از سوي شهرداري تهران به رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ارسال شده و موضوع هم‌اكنون از طريق كميسيون معماري و شهرسازي شورا در دست بررسي است.

کد خبر 340961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha