دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

سازمان هواشناسی کشور دیروز دمای هوای شهر اهواز مرکز استان خوزستان را ۴۵درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد.

اين در حالي است كه شنيده مي‌شود دستگاه‌هاي سنجش دماي هوا در استان خوزستان دماي در سايه اين شهر را اينگونه اعلام كرده‌اند. ديروز اما تصاوير منتشر شده از ذوب شدن تابلوي يك تاكسي در استان خوزستان در شبكه‌هاي اجتماعي مشخص كرد كه شدت گرما در آفتاب اين استان بسيار زياد است.

  • مرگ در اهواز؛ مصدوميت گرمايي در خوزستان

سازمان هواشناسي در هشدارهاي هواشناسي خود هيچ نشاني از هشدار به‌دليل افزايش گرما در برخي استان‌هاي كشور ندارد اما همين ديروز خبر فوت يك شهروند اهوازي به‌دليل شدت گرما در استان خوزستان روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.

پس از اعلام اين خبر مديركل بحران خوزستان به ايسنا گفت كه تعيين تكليف مرگ شهروند اهوازي به‌دليل گرما به‌عهده ‌دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور است و اين دانشگاه تاكنون گزارش مرگ اين شهروند را به مديريت بحران استان خوزستان اعلام نكرده است. آنطور كه هاشم بالدي گفته است، اگر فوت شهروند اهوازي بر اثر گرماي هوا باشد، نبايد از سوي دانشگاه جندي‌شاپور اهواز پنهان شود.

چند دقيقه پس از اين اعلام، ميثم معزي مدير امور بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي اهواز خبر فوت شهروند اهوازي به‌دليل گرمازدگي را تأييد كرد و به ايرنا گفت: به‌دنبال گرماي شديد در چند روز اخير، يك مرد ۴۰ ساله براثر گرمازدگي در اهواز فوت كرد.

اين فرد يك كارگر ساختماني بود كه با علائم گرمازدگي شديد، درجه حرارت مركزي بالا و كاهش سطح هوشياري توسط تكنسين‌هاي اورژانس ۱۱۵ اهواز به بيمارستان منتقل شد اما به‌علت خونريزي مغزي در اثر گرما جان خود را از دست داد.

همچنين در سه روز آخر هفته گذشته كه دماي هوا در استان خوزستان به‌شدت افزايش يافت، 5شهروند ديگر در اين استان با علائم گرمازدگي به مراكز درماني خوزستان مراجعه كرده و پس از انجام اقدامات درماني ترخيص شدند.

  • هشدار براي در امان ماندن از گرماي شديد

مدير امور بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز در تشريح هشدارهاي پزشكي در مورد گرمازدگي در استان‌هاي گرم كشور گفت: از آنجا كه گرمازدگي مي‌تواند عوارض جبران‌ناپذيري به‌دنبال داشته باشد بهتر است در هواي گرم مردم كمتر در معرض نور آفتاب قرار گيرند و از انجام ورزش‌هاي سنگين اجتناب و مايعات بيشتر بنوشند.

فوت شهروند اهوازي به‌دليل گرماي بي‌سابقه در كشور نشان از گرمتر شدن هوا در استان خوزستان و به تبع آن در كل كشور دارد. در اين شرايط فرمانداري‌ها ملزم هستند در سراسر كشور به هنگام رسيدن دماي هوا به 49درجه سانتيگراد بالاي صفر، فرمان تعطيلي ادارات و مؤسسات دولتي را ابلاغ كنند تا بدين‌ترتيب سلامت شهروندان حفظ شود.

اواخر هفته گذشته كورش بهادري مديركل هواشناسي استان خوزستان اعلام كرد كه دماي هوا در بسياري از شهرهاي اين استان به بيش از ۵۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر افزايش يافته است. به گفته او، شهرهاي بستان و گتوند با ۵۲ درجه، شوش و شوشتر با ۵۱ درجه و دزفول، اهواز، مسجدسليمان، آبادان و لالي با 50تا 51درجه دما گرمترين روزهاي خود را طي ‌كردند. آنطور كه بهادري گفته است موج جديد گرما و شرجي بودن هوا كه چند روز است در استان خوزستان شروع شده تا اواسط اين هفته نيز ادامه دارد و به‌دليل انتقال جريان هواي گرم و مرطوب جنوبي، كل استان خوزستان گرم و شرجي مي‌شود.

  • حرارت شديد در ايلام

از استان ايلام در همسايگي عراق نيز در چند روز گذشته خبر رسيد كه گرماي هوا در اين استان بي‌سابقه بود و در شهرستان‌هاي مرزي مهران و دهلران دماي هوا از ۵۰ درجه نيز عبور كرد. پيشتر اعلام شده بود كه روند گرماي هواي اين استان در ماه‌هاي تير و مرداد به بالاترين ميزان حرارت مي‌رسد. كارشناس هواشناسي استان ايلام اما با تأييد عبور دما در اين استان از 50درجه به خبرگزاري مهر گفت: موج گرما كه از چهارشنبه گذشته فعال شده است تا اواخر همين هفته ادامه دارد. روزگذشته اداره كل هواشناسي استان تهران اعلام كرد كه دماي هواي تهران هم تا 2روز آينده تغيير محسوسي ندارد. دماي هواي تهران تا روز سه‌شنبه بين 39تا 40درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد ماند.

  • تعطيلي ادارات به‌دليل گرما مشكل است

همزمان با افزايش دما در شهرهاي مختلف كشور، اسماعيل نجار معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرد كه تعطيلي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي براي گرماي هوا، مشكلات خاص خود را دارد و اين موضوع اجرايي نيست. نجار گفت: همه تصور مي‌كنند با گرم شدن هوا بايد همه جا تعطيل شود اما راهكار را بايد جاي ديگري جست‌وجو كرد؛ چرا كه با تعطيلي ادارات، دستگاه‌ها و نهادها مشكل گرماي هوا حل نخواهد شد.

به گفته وي، بايد به مراكز درماني اعلام شود تا آمادگي بيشتري براي كمك‌رساني به مردم در گرما داشته باشند و اين دستور به ساير دستگاه‌هاي اجرايي نيز ابلاغ شده است. آنطور كه معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرده است، با بالا رفتن بيش از حد دماي هوا در كشور، جلسات ويژه‌اي با حضور استانداران در شهرهاي استاني به‌ويژه استان‌هاي جنوبي برگزار مي‌شود تا تصميمات لازم براي تعطيلي ادارات اتخاذ شود. وي گفت: اين جلسات در خوزستان برگزار و براي تعطيلي ادارات اقدام شده است.

  • خاورميانه در دام موج گرمايي شديد

ركورد بالاترين دما در خاورميانه در تابستان امسال شكسته شد و ايران، عراق و شمال شبه جزيره عربستان ركورددار شرايط دمايي جديد هستند. به گزارش خبرآنلاين به نقل از الجزيره، موج گرمايي، گرم شدن هوا به‌مدت طولاني است. هواي ايران، عراق و شمال شبه جزيره عربستان نيز در چند روز اخير بسيار گرم بود تا جايي كه پنجشنبه گذشته دماي 54درجه سلسيوس در كويت گزارش شد كه ركورد گرمترين دماي نيم‌كره شرقي زمين را شكست. دماي بصره در عراق نيز به 53/9 درجه رسيد و منجر به تعطيلي همه ادارات دولتي اين كشور به‌مدت 2روز شد. به‌نظر مي‌رسد كه سال 2016گرم‌ترين سال زمين باشد. سال گذشته ميلادي بندر ماهشهر در خوزستان عنوان گرمترين دماي سال 2015را با ثبت بيش از 50درجه سانتي‌گراد به‌خود اختصاص داد. در همان سال نيز يك پژوهش علمي اعلام كرد كه «گرمايش جهاني» ممكن است تا آخر همين قرن قسمت‌هايي از خاورميانه را غيرقابل سكونت كند.

کد خبر 341078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha