همشهری آنلاین: گروهی از محققان چینی از ماه آینده و برای اولین بار در جهان اصلاح دی‌ان‌ای انسان را با استفاده از ابزار CRISPR آغاز خواهند کرد.

ژنوم

براساس گزارش نيچر، محققان چين قصد دارند در اين پروژه با استفاده از ابزار كريسپر كه نوعي قيچي دي‌ان‌اي است، دي‌ان‌اي معيوب را از سلول‌هاي بيماران مبتلا به سرطان ريه كه هيچ درماني روي آنها اثرگذار نيست، حذف كنند. 

دانشمندان پيش از اين از ابزار كريسپر CRISPR  روي جنين انسان آزمايش‌هايي انجام داده‌بودند كه چندان موفقيت‌آميز نبوده‌است، و اين اولين‌باري است كه قرار است در جهان دي‌ان‌اي انسان‌هاي بالغ مورد ويرايش قرار گيرند.

درصورتي كه اين آزمايش‌ها با موفقيت انجام گيرند، مي‌توانند به ارائه درمان‌هاي جديدي براي بيماري سرطان و ديگر بيماري‌ها در انسان‌ها منجر شود. پيشتر از اين تكنيك براي برش دادن دي‌ان‌اي معيوب استفاده شده‌است و محققان توانسته‌اند با استفاده از آن نوعي بيماري ماهيچه‌اي به نام دوشن را در حيوانات درمان كنند.

اين دور از آزمايش‌ها كه اجراي آنها از ماه آينده در بيمارستان غرب چين در دانشگاه سيچوآن آغاز خواهد شد، با حضور بيماراني انجام خواهد گرفت كه براي مدت طولاني تحت درمان‌هاي مختلف از قبيل پرتودرماني و شيمي درماني قرار گرفته‌اند و ديگر درماني روي آنها اثرگذار نيست.

نگراني‌هايي كه از بعد اخلاقي متوجه اين آزمايش‌ها است همچنان پابرجاست. گروهي بر اين باورند ويرايش ژنتيكي انسان ممكن است در اسپرم و تخمك انسان تغييراتي ايجاد كند كه به نسل‌هاي آينده منتقل شوند. همچنين هراس از رواج كودكان ويرايش شده از ديگر عوامل مخالفت با تكنيك‌هاي ويرايش ژنتيكي انسان است.

بااين‌همه دانشمندان چيني تنها قصد دارند سلول‌هاي تي سيستم ايمني بدن بيماران را ويرايش كنند و روي سلول‌هاي گامت كه به نسل‌هاي بعدي انتقال پيدا مي‌كنند،‌ تاثيري به جا نخواهند‌گذاشت. به بياني ديگر تغييراتي كه با استفاده از كريسپر صورت خواهد گرفت، تنها به بيماران حاضر در آزمايش محدود خواهد‌بود كه تعداد آنها هنوز مشخص نيست.

در آزمايش‌ها محققان سلول‌هاي تي را از خون بيمار استخراج مي‌كنند و ژن معيوبي را كه عامل توليد پروتئين PD-1 است، پروتئيني كه مانع از هدف‌گيري و كشته شدن سلول‌هاي سرطاني توسط سلول‌هاي تي مي‌شود. از سلول‌ها قيچي مي‌كنند. پس از آن اين سلول‌هاي تي ويرايش شده را در آزمايشگاه كشت و تكثير كرده و دوباره به سيستم ايمني بدن بيمار تزريق مي‌كنند با اين اميد كه سلول‌هاي تي بتوانند سلول‌هاي سرطاني بيماري سرطان ريه را مستقيما و به صورت طبيعي در بدن بيمار از بين ببرد.

کد خبر 341129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha