دکتر محمد رضا جوادی یگانه: در مورد فیلترینگ بعضی از سیاست‌های ما جای‌تامل بیشتری دارد.

بهتر است كانال‌هاي بي‌نام و نشان تلگرام، به‌ويژه كانال‌هاي خبري آن، تا زماني كه verify نشده‌اند، فيلتر شوند و به جاي آن توييتر را رفع فيلتر كنيم. اگر كاربر ايراني به اين شبكه يا محيط‌هاي ديگري كه به‌معناي واقعي شبكه اجتماعي هستند مهاجرت كند، كم خطر‌تر و البته اثرگذار‌تر خواهد بود. ما به‌دليل فيلتر بودن شبكه‌اي مثل توييتر يا حتي فيس‌بوك هزينه‌هايي هم داده‌ايم. مثلا در فاجعه منا، بلافاصله كاربران سعودي با تغيير هشتگ‌هاي خود در توييتر فضا را به سود خودشان و به ضرر ما تغيير دادند.

دقت كنيد كه توييتر محل حضور كاربراني از همه جهان است. اگر ايراني‌ها در اين شبكه حضور داشتند مي‌توانستيم از ظرفيت‌شان استفاده كنيم. هيچ كدام از اين محيط‌ها يعني تلگرام و توييتر متعلق به ما نيستند اما در توييتر ما هم مي‌توانيم اثرگذاري كنيم درحالي‌كه تلگرام چنين قابليتي به ما نمي‌دهد. ما شبكه‌اي كه مي‌توانيم در آن نقش داشته باشيم را فيلتر كرده‌ايم و به جاي آن فرصت را به كانال‌هاي تلگرام داده‌ايم كه من از آنها به‌عنوان «شبكه‌هاي همهمه و شايعه» ياد مي‌كنم. منكر اين نيستيم كه وقتي نيازهاي مردم مخصوصا به اطلاع‌رساني از مبادي رسمي تأمين نمي‌شود، آنها نيازشان را جايي بيرون از اين مبادي دنبال مي‌كنند.به همين دليل سراغ اين محيط‌هاي مكمل مي‌آيند.اما اينكه به سمت تلگرام بروند يا جاي ديگري، بسته به سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي ماست.

اين ما هستيم كه امكان حضور در فضايي مثل توييتر يا فيس‌بوك را از آنها گرفته‌ايم و راه را براي تلگرام باز كرده‌ايم. دقت كنيد كه اين شبكه‌هاي اجتماعي به هر حال قواعدي دارند و براساس اصولي كار مي‌كنند، اما تلگرام يك محيط ناشناخته است. تلگرام با شبكه‌هاي اجتماعي يك تفاوت اساسي ديگر هم دارد و آن نوع مشاركت كاربران است. در تلگرام مشاركت انتخابي است يعني شما مي‌توانيد به‌صورت ناشناخته وارد شويد، محتوا‌ را مصرف كنيد و هيچ مشاركتي هم نداشته باشيد.الان اين امكان در كانال‌های تلگرام فراهم است كه حتي بدون عضوشدن اطلاعات آنها را ببينيد. در چنين فضايي فقط مالكان تلگرام مي‌دانند چه كساني سراغ چه محتوا‌ و چه گروه‌هايي رفته‌‌اند درحالي‌كه در فضايي مانند توييتر و فيس‌بوك، شما هم مصرف‌كننده و هم توليدكننده هستيد. البته در مورد تلگرام بايد گفت، گروه‌هاي آن ظرفيت واقعا مناسبي است. چون ارتباط‌محور است و باعث شكل‌گيري گروه‌‌هاي مختلف كاري و خانوادگي مي‌شود اما انتقاد اصلی من متوجه كانال‌هاي تلگرام است و تأكيد مي‌كنم حالا كه داريم هزينه اين فضا‌ را مي‌دهيم، از ظرفيت‌ها هم استفاده كنيم.

کد خبر 341144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha