همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وضعیت ازدواج در کشور را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت؛ ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد

طلاق

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبحی؛ مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده در شصت و دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با اشاره به طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: این طرح تضمین کننده ازدواج‌های موفق است و کاهش آسیب‌ها در این زمینه را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: قبلا این آموزش‌ها به عهده خانواده بود، اما باید نهادهای رسمی به آن ورود پیدا می‌کردند و به نحوه احسن آن را انجام می‌دادند تا با آمار و ارقامی که امروز شاهد آن هستیم مواجه نبودیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی مصوبات و طرح‌های تداوم نیافته و نیمه‌تمام در زمینه آموزش‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: در سال 95 آموزش‌های پیش از ازدواج را مورد بررسی قرار داده و روی 2 هزار نفر انجام دادیم و نتایج آن را بررسی کردیم و در حال حاضر می‌توانیم، ادعا کنیم که با کمک سایر دستگاه‌ها این طرح قابلیت اجرایی را دارد.

وی ادامه داد: آموزش‌های پیش از ازدواج به دلیل مغفول ماندن قوانین یا به دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاکنون دنبال نشده است و در بسیاری موارد به صورت مقطعی و غیرفراگیر انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده ادامه داد: در حال حاضر شواهد و پژوهش‌ها نشان می‌دهد؛ آموزش‌های پیش از ازدواج می‌تواند در کاهش طلاق موثر باشد و در صورت انجام این آموزش‌ها با وحدت رویه شاهد آثار مثبتی در زمینه تداوم ازدواج‌ها مواجه خواهیم شد.

صبحی در ادامه داد: وضعیت ازدواج بسیار نگران کننده است به طوری که از سال 90 در مقابل هر 100 ازدواج 16 طلاق وجود داشت، اما در حال حاضر در مقابل هر 100 ازدواج 24 طلاق وجود دارد.

وی ادامه داد: 14 درصد طلاق‌ها در زیر یکسال اتفاق می‌افتد و بیش از 50 درصد طلاق‌ها در 5 سال ابتدای زندگی بروز می‌کند و این به این معنی است که بسیاری از ازدوا ج‌ها نابسامان اتفاق می‌افتد و اگر ازدواج موفق و پایداری از روی آگاهی انجام شود؛ طلاق بسیار کمتر اتفاق خواهد افتاد.

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با بیان اینکه 16 استان در کشور فاقد مراکز تخصصی مشاوره هستند گفت: در آینده نزدیک حدود 200 مرکز در استان‌های مختلف به خصوص استان‌های مورد غفلت قرار گرفته، ایجاد خواهد شد.

صبحی در ادامه با بیان اینکه در اوایل انقلاب هر زن به طور متوسط 7 فرزند به دنیا می‌آورد، گفت: قرار بود در سال 1391 این تعداد به 4 فرزند برسد ولی این آمار در سال 1370 محقق شد و در حال حاضر این آمار 2.3 دهم است یعنی برابر با نرخ جایگزینی است که در خیلی از کشورهای پیشرفته نیز نگران کننده است و این به دلیل کاهش نرخ ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری در زوجین طی سال‌های اخیر در کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج بزرگترین و جامع‌ترین طرح ملی در تاریخ جموری اسلامی ایران است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را در صورت تداوم ، ماندگاری و هماهنگی همه سازمان‌ها برطرف کند.

کد خبر 341154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha