همشهری آنلاین: نیوزیلند در برنامه‌ای بلندپروازانه قصد دارد تا خود را به کشوری خالی از جانداران موذی تبدیل کند، یعنی تا سال ۲۰۵۰ نباید هیچ حیوان یا حشره موذی دیگری در این کشور وجود داشته‌باشد.

موش

براساس گزارش گاردين،‌ دولت نيوزيلند اعلام كرد براي نجات حيات وحش بومي كشورش از شر آفات و جانداران موذي بايد اكنون اقدام كند تا بتواند از صنايع اصلي خود در برابر اين جانداران كه سالانه 2.3 ميليارد خسارت وارد مي‌آورند،‌محافظت كند.

جان كي نخست‌وزير نيوزيلند مي‌گويد اگرچه زماني بزرگترين‌ خطري كه حيات‌وحش بومي اين كشور را تهديد مي‌كرد شكار و جنگل‌زدايي بوده‌است، اكنون حيوانات شكارچي و موذي بزرگترين خطر براي منابع اين كشور هستند. به گفته كي، موش‌ها، پوسام‌ها و قاقم‌ها سالانه 25 ميليون پرنده را از بين مي‌برند و از ديگر گونه‌ها از قبيل مارمولك‌ها تغذيه مي‌كنند و به محيط زيست آسيب وارد مي‌كنند، از اين رو بايد از محيط زيست در برابر اين جانداران محافظت كرد.

دولت نيوزيلند براي از بين بردن اين موجودات موذي شركتي با نام نيوزيلند بدون مهاجم تاسيس كرده‌است كه در آن به بررسي استفاده از انواع تله‌ها، سموم،‌حصارها و ديگر تجهيزات كنترل و نابودي گونه‌هاي مخرب طبيعت مي‌پردازد. ميزان سرمايه اوليه اين شركت 20 ميليون دلار است اگرچه دولت بودجه‌ سالانه 50 ميليون دلاري را براي كنترل آفت‌ها اختصاص داده‌است. با اين‌همه موسسه پژوهشي كيوي تخمين زده‌است كه از بين بردن كامل اين موجودات طي 50 سال بيش از 6.2 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت اما با وجود بالابودن اين هزينه،‌ بار مالي آن كمتر از زماني است كه هيچ اقدامي در برابر اين موجودات موذي صورت نگيرد. در صورتي كه اقدامي عليه اين موجودات صورت نگيرد‌، طي 50 سال خسارتي بيش از 11 ميليارد دلار به نيوزيلند وارد خواهد شد.

برنامه دولت نيوزيلند اين است كه تا سال 2050 تمامي مناطق اين كشور از موش‌ها، قاقم‌ها و پوسام‌ها خالي شود. دانشمندان براين باورند درصورتي كه اين طرح با موفقيت اجرا شود، اولين دستاورد بزرگ جهان در راستاي تلاش مشترك براي محافظت از محيط‌زيست خواهد بود.

به گفته متخصصان،‌بزرگترين چالش در اين برنامه از بين بردن موش‌ها در مناطق شهري است، كه براي موفقيت در آن بايد از جوامع شهري استفاده شود.

اين طرح مخالفان زيادي نيز دارد، زيرا بسياري از افراد با قتل‌عام موجودات زنده،‌حتي اگر نام آفت يا مهاجم روي آنها گذاشته شود،‌مخالف هستند و آن را وحشيانه مي‌دانند.

کد خبر 341374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha