همشهری آنلاین: در ترکیه دستگیری‌ها و اخراج‌ها ادامه دارد. ۸۸ تن از وزارت خارجه اخراج شده و شورای عالی نظامی تشکیل جلسه داده است. عفو بین‌الملل از شکنجه دستگیرشدگان خبر داده اما ترکیه این اتهام را رد می‌کند.

گولن

به گزارش خبرگزاري آلمان بنا بر گزارش منتشره در "سی‌ان‌ان ترک"، دولت ترکیه از آلمان خواسته است تا طرفداران فتح‌الله گولن، واعظ ترک‌تبار مقیم آمریکا را از آلمان به این کشور مسترد سازد.

بنا بر این گزارش‌، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پنج‌شنبه ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) در گفت‌وگو با "سی‌ان‌ان ترک" این درخواست را مطرح کرده است. چاووش‌اوغلو گفته است، برخی از دادستان‌ها و قضاتی که به جنبش گولن تعلق دارند در حال حاضر در آلمان به سر می‌برند.

ترکیه فتح‌الله گولن، منتقد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور را مسبب کودتای نافرجام ترکیه در نیمه ژوئیه سال جاری می‌داند و از آمریکا خواسته تا او را که از سال ۱۹۹۹ بدین سو در تبعید خودخواسته‌ای در این کشور زندگی می‌کند به ترکیه تحویل دهد.

واشنگتن در پاسخ خواستار درخواست کتبی و ارسال شواهد قطعی کافی برای این استرداد شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در هفته جاری از خبرهایی مبنی بر شکنجه در زندان‌های ترکیه علیه کسانی که در رابطه با کودتا دستگیر شده‌اند سخن گفت. ترکیه این اتهام را رد می‌کند.

  • اخراج ۸۸ نفر از وزارت خارجه

دستگیری‌ها و اخراج‌هایی که به دنبال کودتای نافرجام ترکیه آغاز شد همچنان ادامه دارد.وزیر خارجه ترکیه پنج‌شنبه ۲۸ ژوئیه اعلام کرد، ۸۸ نفر از وزارت امور خارجه این کشور اخراج شده‌اند.

یک روز پیش از آن گزارش شده بود که حدود ۱۷۰۰ نفر از نظامیان این کشور به دلیل مشارکت در کودتا اخراج شده‌اند. ۱۴۹ نفر از این تعداد را ژنرال‌ها و نظامیان ارشد تشکیل می‌دهند که ۴۰درصد از کادر بلندپایه ارتش ترکیه را شامل می‌شود.

علاوه بر این، حمله به رسانه‌های ترکیه نیز کماکان ادامه دارد. ده‌ها روزنامه، مجله و شبکه ‌رادیو ـ تلویزیونی بسته و برای ۴۷ خبرنگار و همکار سابق روزنامه منتقد "زمان" حکم دستگیری صادر شده است.

از زمان کودتا به بعد بیش از ۶۰هزار نفر تعلیق، اخراج یا دستگیر شده‌اند. بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه به شبکه تلویزیونی "هابرترک" (خبرترک) گفته است، اطلاعات مخفیانه‌ای در دست است که نشان‌دهنده امکان تلاش گولن برای فرار از آمریکاست.

به گفته او، گولن ممکن است به استرالیا، مکزیک، کانادا، آفریقای جنوبی یا مصر فرار کند.

 

کد خبر 341533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha