مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: جوهر قند یا سدیم دیتیونیت یا بلانکیت، پودری سفیدرنگ با ترکیب گوگردی و کاربرد صنعتی است که در صنایع رنگرزی برای از بین بردن رنگ و همچنین بازیافت کاغذ باطله و در مواردی هم در زمین‌شناسی و عکاسی ‌کاربرد دارد و برای سلامت انسان بسیار مضر است.

برخي از نانوايي‌ها، براي اينكه آرد سريع‌تر ورآيد و عمل تخميرنان، افزايش يابد و برخي هم براي سفيد شدن رنگ نان، همچنان از جوهرقند، استفاده مي‌كنند و اين درحالي‌ست كه به گفته مسئولان وزارت بهداشت، استفاده از جوهر قند در نان تخلف است.

كارشناسان تغذيه مي‌گويند: جوهرقند كه تركيبي است از اكسيژن، گوگرد و سديم، محيط معده را قليايي مي‌كند و مانع جذب املاح مفيد مثل آهن و روي مي‌شود و حتي برخي معتقد هستند كه روي ژن تأثير نامطلوب مي‌گذارد.

علاوه براين، گفته شده كه جوهر قند، تنظيم انسولين در بدن را هم بهم مي‌زند و باعث ديابت زودرس شده علاوه بر اين، مانع عملكرد آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌شود.

آنتي‌اكسيدان‌ها، مواد غذايي مفيدي هستند كه فعاليت راديكال‌هاي آزاد به‌عنوان عناصر سرطان‌زا را در بدن خنثي مي‌كنند و بنابراين در نبودشان، بدن در برابر عوامل سرطان‌زا بي‌دفاع مي‌شود كه همه اينها، احتمال ابتلا به سرطان به‌ويژه سرطان‌هاي دستگاه گوارش را به‌شدت بالا مي‌برد.

همچنين، جوهرقند باعث تغيير شرايط هضم و جذب غذا و مواد مغذي در درازمدت مي‌شود، دريافت ريزمغذي‌ها را دچار مشكل مي‌كند.

جوهر قند سبب از بين رفتن پرزهاي روده و معده هم مي‌شود و سوءتغذيه پنهان نيز به همراه مي‌آورد.

جوهر قند براي خود نانوايان هم مشكل ايجاد مي‌كند و باعث مشكلات چشمي، تنفسي و بيماري‌هاي تنفسي و پوستي مي‌شود.

تنها خوراكي كه جوهر قند به آن اضافه مي‌شود نان نيست و اين ماده براي سفيد‌تر كردن رنگ كله قند و درست‌كردن آبنبات‌هاي سفيد نيز به‌كار مي‌رود.

کد خبر 341863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha