همشهری آنلاین: نظام ثبت اختراعات بین‌المللی که اختراعات را از نقاط مختلف دنیا به ثبت می‌رساند در آخرین گزارش خود، وضعیت ثبت اختراعات در کشورهای مختلف را اعلام کرده است.

اختراع

براساس گزارش خبرگزاري مهر، نظام ثبت اختراعات آمریکا، ژاپن و اروپا در زمره معتبرین نظام های ثبت اختراعات بین المللی محسوب می شوند که در این میان نظام ثبت اختراعات آمریکا توانسته است اختراعات سایر کشورهای دنیا را نیز به صورت گزارش اعلام کند.

در این گزارش وضعیت ثبت اختراعات بین المللی به تفکیک کشورها در دوره زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ منتشر شده است که در این میان ایران نیز در یک روند رو به رشد در این ۶ سال، اختراعات را به صورت بین المللی ثبت کرده است.

از آنجا که ثبت اختراعات در نظام ثبت اختراعات معتبر یکی از شاخص های مهم در تبدیل دانش به ثروت است، اهمیت این فرآیند بیشتر مشخص می شود.

این آمار آخرین به روز رسانی است و تعداد اختراعات ثبت شده در سال جاری میلادی تاکنون منتشر نشده است.

سال ۲۰۱۰

در این نظام ثبت اختراعات در سال ۲۰۱۰ تعداد ۱۲۱ هزار و ۱۶۴ مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۲۳ هزار و ۱۷۷ اختراع نیز مربوط به سایر کشورها است. در مجموع ۲۴۴ هزار و ۳۴۱ اختراع در این نظام در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسیده است. سهم ایران از این تعداد ۸ اختراع ثبت شده است که در این سال کشورهای کوبا و لیتوانی آماری همچون ایران دارند.

در سال ۲۰۱۰ در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۴۶۹۷۸ دارای بیشترین ثبت اختراع بود. پس از ژاپن، کشورهای آلمان با ۱۳۶۳۳، کره جنوبی با ۱۲۵۰۸، تایوان با ۹۶۳۵، کانادا با ۵۵۱۱، فرانسه با ۵۱۰۰، بریتانیا با ۵۰۳۸ و چین با ۳۳۰۳ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۱۱

در سال ۲۰۱۱ تعداد ۱۲۱ هزار و ۲۴۷ اختراع مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۲۶ هزار و ۴۶۶ اختراع نیز مربوط به سایر کشورها است که در آمریکا ثبت شده اند. در مجموع ۲۴۷ هزار و ۷۱۳ اختراع در این نظام به ثبت رسیده است.

ایران در سال ۲۰۱۱ توانسته ۱۷ اختراع ثبت کند و کشورهای اوکراین و ونزوئلا نیز با آمار ۱۸ اختراع در جدول نزدیک به ایران هستند.

در سال ۲۰۱۱ در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۴۸۲۵۶ دارای بیشترین ثبت اختراع بود. پس از ژاپن، کشورهای کره جنوبی با ۱۳۲۳۹، آلمان با ۱۲۹۶۸، تایوان با ۹۹۰۷، کانادا با ۵۷۵۳، فرانسه با ۵۰۲۲، بریتانیا با ۴۹۲۴ و چین با ۳۷۸۶ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۱۲

تعداد ۱۳۴ هزار و ۱۸۷ مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۴۲ هزار و ۶۰۱ اختراع نیز مربوط به سایر کشورها در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسیده که مجموع آنها ۲۷۶ هزار و ۷۸۸ اختراع در این سال بود.

سهم ایران از این تعداد ۲۸ اختراع ثبت شده است که کشور مصر نیز با ۲۸ اختراع در کنار ایران قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۲ در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۵۲۷۷۳ دارای بیشترین ثبت اختراع بود. پس از ژاپن، کشورهای آلمان با ۱۵۰۴۱، کره جنوبی با ۱۴۱۶۸، تایوان با ۱۱۶۲۴، کانادا با ۶۴۵۹، بریتانیا با ۵۸۷۶، فرانسه با ۵۸۵۷، و چین با ۵۳۴۱ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۴۷ هزار و ۶۵۲ مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۹۶ اختراع نیز از سایر کشورها به ثبت بین المللی رسیده اند. در مجموع ۳۰۲ هزار و ۹۴۸ اختراع در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده است که سهم ایران از این تعداد ۴۰ اختراع ثبت شده است.

در این سال در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۵۴۱۷۰ دارای بیشترین ثبت اختراع بود. پس از ژاپن، کشورهای آلمان با ۱۶۶۰۵، کره جنوبی با ۱۵۷۴۵، تایوان با ۱۲۱۱۸، کانادا با ۷۲۷۲، چین با ۶۵۹۷، فرانسه با ۶۵۵۵ و بریتانیا با ۶۵۵۱ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۱۴

تعداد ۱۵۸ هزار و ۷۰۹ مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۶۷ هزار و ۳۲۴ اختراع نیز مربوط به سایر کشورها در این نظام ثبت اختراعات در سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده که در مجموع ۳۲۶ هزار و ۳۳ اختراع به ثبت رسیده است.

سهم ایران از این تعداد ۲۹ اختراع ثبت شده است که در این سال در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۵۶۰۰۶ دارای بیشترین ثبت اختراع بود.

پس از ژاپن، کشورهای کره جنوبی با ۱۸۱۶۱، آلمان با ۱۷۵۹۴، تایوان با ۱۲۲۵۴، چین با ۷۹۲۱، کانادا با ۷۶۹۳، بریتانیا با ۷۱۵۶ و فرانسه با ۷۱۰۳ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۱۵

در آخرین سالی که نظام ثبت اختراعات بین المللی گزارش آن را ارائه کرده است و با توجه به اینکه سال ۲۰۱۶ به پایان نرسیده، تعداد ۱۵۵ هزار و ۹۸۲ مربوط به ایالات متحده آمریکا و تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۹۷ اختراع نیز مربوط به سایر کشورها است که در مجموع ۳۲۵ هزار و ۹۷۹ اختراع در سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده است.

ایران ۳۱ اختراع در سال ۲۰۱۵ در این نظام ثبت کرده است.

در این سال در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن با ۵۴۴۲۲ دارای بیشترین ثبت اختراع بود. پس از ژاپن، کشورهای کره جنوبی با ۲۰۲۰۱، آلمان با ۱۷۷۵۲، تایوان با ۱۲۵۷۵، چین با ۹۰۰۴، کانادا با ۷۴۹۲، بریتانیا با ۷۱۶۷ و فرانسه با ۷۰۲۶ ثبت اختراع در رده های بعدی قرار دارند.

گزارش های نظام ثبت اختراعات آمریکا نشان می دهد روند ثبت اختراعات تا سال ۲۰۱۴ رو به رشد و در سال ۲۰۱۵ به نسبت چهار سال گذشته کاهش داشته است. تعداد اختراعات ثبت شده از سوی ایران نیز در چهار سال از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ افزایش و در سال ۲۰۱۴ افت داشت و پس از آن دوباره رشد کرد.

کد خبر 342026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha