همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: گزارش سالانه پایش تالاب‌های کشور اعم از وضعیت مدیریت منابع آبی، وضعیت خاک، موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی و گونه‌ها تهیه می‌شود.

گزارش سالانه پایش تالاب‌ها تهیه می‌شود

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی گفت: در راستای حفاظت از تالاب‌های کشور 12 کمیته حفاظت در 12 استان کشور تشکیل شده که سالانه نشستی در راستای ارائه گزارش از وضعیت تالاب‌های استان و تهیه دستور کار سال آینده در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری سومین نشست این کمیته‌ها با عنوان "انتقال تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌ها" در رامسر گفت: در این نشست مهم‌ترین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت لزوم تهیه گزارش پایش تالاب‌ها، نحوه انجام و معرفی ابزارهای پایش با تاکید بر تصاویر ماهواره‌ای بود و کارشناسان با نحوه دسترسی آنلاین به تصاویر ماهواره‌ای به روز از تالاب‌ها برای استفاده در فرایند پایش آشنا شدند.

سلیمانی اظهار کرد: پایش تالاب‌ها قبلا هم انجام می‌شد اما فقط در قالب گونه‌های زیستی و وضعیت تالاب بود اما در این نشست پارامترهایی مانند مدیریت منابع آب، وضعیت خاک و شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به تهیه برنامه جامع مدیریت برای 12 تالاب گفت: اکنون تالاب‌های ارومیه، پریشان، شادگان، قوری گل، قره قشلاق، هامون، حله، حراء میناب، چغاخور، میقان، آلاگل - آجی - آلماگل و زریوار در برنامه جامع مدیریت تهیه شده است و اضافه شدن دو تالاب گاوخونی و بختگان به این فهرست نهایی شده است و قرار است دو تالاب دیگر هم اضافه شود که هنوز مشخص نشده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها یک سری پروژه‌های زودبازده را با کمک فرمانداری‌ها، مسئولان محلی و همکاری سازمان‌های مردم نهاد و اهالی بومی مناطق آغاز کرده‌ایم که این کار در تالاب زریوار کردستان و چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری در قالب گردشگری در حال انجام است.

سلیمانی درباره اجرای طرح مدیریت جامع تالاب‌های کشور گفت: دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب در ادارات کل استانی، نه تنها در راهبری فرایند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند، بلکه پس از تصویب و حین اجرای برنامه نیز مسئولیت‌های زیادی در پیگیری اقدامات از نهادهای مسئول، برنامه‌ریزی برای تشکیل منظم جلسات ساختارهای اجرایی، مستندسازی فرایندها و گردآوری و تنظیم گزارش پایش را بر عهده دارند.

به گفته وی سومین نشست این کمیته‌ها با عنوان "انتقال تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌ها" با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و به میزبانی مرکز منطقه‌ای رامسر در این شهر برگزار شد و کارشناسان دبیرخانه‌ها فرایند شکل‌گیری و اقدامات انجام شده در دبیرخانه‌ها را مرور کرده و در خصوص چالش‌ها، درس‌های آموخته در فرایند استقرار مدیریت زیست بومی در مدیریت تالاب‌های کشور به بحث و گفت و گو پرداختند. 

کد خبر 342280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha