همشهری آنلاین: یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد نوشیدن بیش از اندازه نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند سلامت قلب را به خطر اندازد.

خطر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا برای سلامت قلب

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان تنها بر روی یک مرد چاق ۲۸ ساله بعد از مراجعه به اورژانس به دلیل بالا آوردن خون انجام شد.

پزشکان در زمان معاینه این فرد در بخش اورژانس متوجه مورد خاصی نشدند فقط ضربان قلب وی بسیار سریع و ۱۳۰ ضربان در دقیقه بود؛ در حالیکه ضربان عادی قلب باید ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه باشد.

بعد از معاینات مشخص شد این مرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بوده است. و مهم‌تر آنکه، این بیمار روزی دو نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کرده که به معنای مصرف ۳۲۰ میلی‌گرم کافئین است.

بسیاری از دانشجویان و کارگران شیفتی برای حفظ تمرکز خود به هنگام خستگی کافئین یا نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند. اما پزشکان هشدار می‌دهند مصرف بیش از اندازه نوشابه‌های انرژی‌زا نظیر Red Bull، Monster، Amp، Burnمی‌تواند برای سلامت بدن، بخصوص قلب، خطرناک باشد.

توجه به این نکته هم جالب است که یک فنجان قهوه معمولا حاوی کافئین بیشتری نسبت به نوشابه انرژی‌زا است (۹۵تا ۲۰۰ میلی‌گرم در مقابل ۷۰ تا ۸۰ میلی‌گرم). اما نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطر بیشتری داشته و موجب تغییر در ریتم ضربان قلب و افزایش فشارخون می‌شوند.

استدلال محققان این است که سایر مواد تشکیل دهنده که در نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد نظیر تائورین، نقش اصلی را در آسیب به بدن ایفاء می‌نماید.

از این رو محققان با توجه به این مطالعه موردی، بر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های انرژی زا و مشکلات قلبی تاکید می‌نمایند.

کد خبر 342635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha