همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منتفی شدن شکایاتی که در دوره قبل از خبرنگاران شده بود، گفت: عهد بسته‌ایم تا آخر دوره از هیچ رسانه‌ای شکایت نکنیم و بنا نداریم درگیر حاشیه‌ها شویم.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه‌شنبه در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، افزود: خبرنگاری در حوزه محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌هاست چون فعالیت در محیط زیست دشوار است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از اصحاب رسانه فعال در حوزه محیط زیست، اظهار داشت: امروزه آگاهی نسبت به مسائل محیط زیست در سطح رهبران و تصمیم‌گیران در دنیا متحول شده و بسیاری از حکام نسبت به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. این تحول در عرصه جهانی و حتی داخلی مرهون زحمات خبرنگاران است.

ابتکار گفت: به علت سرعت بالای تغییر اقلیم و عوارض زیانبار آن اعم از تخریب‌ها و آلودگی‌ها نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر داریم زیرا هر روز موضوعات جدید محیط زیستی با ابعاد مختلف مطرح می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تا کنون فکر می‌کردیم زباله و پسماند در خشکی مهم‌ترین مشکل این بخش است اما حدود یک سال است که معضل زباله‌های دریایی مطرح شده است، پیش‌بینی می‌شود 30 تا 50 سال آینده میزان پلاستیک در دریاها از ماهیان بیشتر شود.

وی ادامه داد: اکنون قاچاق حیات وحش در حال کسب کردن رتبه چهارم در دنیا است؛ بر این اساس کشورهای زیادی در صدد مقابله با آن برآمده‌اند، به عنوان مثال کنیا 180 تن عاج را در آتش سوزاند و اعلام کرد ارزش عاج فقط بر روی حیوان است.

وی به نقش خبرنگاران در این عرصه تاکید کرد و افزود: با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌توان جلوی این دست‌اندازی‌ها به طبیعت را گرفت.

  • درگیر حاشیه‌ها نمی‌شویم

ابتکاراظهار کرد: از حدود سه سال گذشته که به سازمان حفاظت محیط زیست آمدم اعلام کردم که بنا داریم در یک محیط تعاملی، سازنده، مثبت و به دور از برخوردهای امنیتی با رسانه‌ها همکاری کنیم و دراین راستا تعداد زیادی از شکایاتی که در دوره قبل از تعدادی خبرنگاران شده بود، منتفی شد؛ عهد بسته‌ایم تا آخر دوره از هیچ رسانه‌ای شکایت نکنیم.

معاون رییس جمهوری گفت: از نقد استقبال می‌کنیم؛ معتقدیم در کار اجرایی امکان اشتباه وجود دارد و رسانه به عنوان دیده‌بان می‌تواند در این عرصه کمک کند زیرا بنا نداریم درگیر حاشیه‌ها شویم.

  • بسیاری از مسائل محیط زیست به بحران تبدیل شده است

ابتکار اظهار کرد: امروزه بسیاری از مسائل محیط زیستی به بحران تبدیل شده است، تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض تهدید انقراض قرار دارند، زمانی یخ‌ها جایگاه مناسبی برای نگه‌داری مواد زائد خطرناک بود اما امروزه با گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌ها شاهد آزاد شدن این مواد زائد هستیم.

  • جنگ و محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جنگ، ناامنی، تروریست و ترویج خشونت تاثیر بسیار سوئی بر محیط زیست دارد و این که این موضوعات تا چه حد آثار متقابل دارد و دنیا را تهدید می‌کند، در اجلاس وزراء پیشنهاد دادیم که بر روی ردپای اکولوژیک و کربن ناشی از جنگ بر محیط زیست کار کنند.

وی گفت: امروزه یکی از مشکلات و دغدغه‌های محیط زیستی بروز ریزگردها است که برخی سعی می‌کنند در عین حال موضوع را ساده و پیش پا افتاده تلقی کنند و می‌گویند "خانم ابتکار آب بپاش"، این افراد انتظار دارند که آب بپاشیم تا گرد و غبار فرو بنشیند!

وی افزود: کانون‌های اصلی گرد و غبار در غرب ایران از کشور عراق است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد 89 میلیون هکتار کانون بحرانی در این کشور وجود دارد، همچنین 2 میلیون و 800 هزار هکتار کانون بحرانی در ایران شناسایی شده است.

ابتکار به بروز گرد و غبار اخیر در غرب کشور گفت: کانون این گرد و غبارخارجی و منطقه تحت تاثیر این توفان به طول 200 کیلومتر و 8 کیلومتر ارتفاع بود.

وی با بیان این که پدیده گرد و غبار راه‌حل دارد، افزود: این کار زمانبر است و از عهده یک کشور هم نمی‌آید، سال گذشته تلاش کردیم موضوع گرد و غبار را بین‌المللی کنیم و با تلاش های ایران این موضوع در سازمان ملل به یک موضوع بحرانی تبدیل شد و در این راستا 4 تفاهم‌نامه در سازمان ملل داریم، در واقع ایران پرچمدار یک جریان جهانی برای مقابله با گرد و غبار شده است، این روند را ادامه می‌دهیم و امیدواریم تا به مجامع بین‌المللی برای حل آن فشار وارد کنیم.

ابتکار گفت: برنامه‌های داخلی در مورد مقابله با گرد و غبار را نیز دنبال می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین این اقدامات احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها است، به عنوان مثال وضعیت ثابت دریاچه ارومیه در تیرماه نشان می‌دهد در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی افزود: در مورد احیای تالاب‌ها هم کارهای زیادی انجام شده است، کارهای مطالعاتی، تصویب برنامه‌های اجرایی و تامین حقابه از سوی وزارت نیرو برخی از این اقدامات است.

  • جمع‌آوری گازهای فلر

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفر اخیر خود به جنوب کشور گفت: اولین قرارداد ایران برای جمع‌آوری گازهای فلر در اهواز با هدف کاهش آلودگی هوا، حفظ ذخایر و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای امضا شد که بر اساس آن قرار است 42 میلیون متر مکعب گاز جمع‌آوری شود، این کار باید برای تمام فلرها اجرایی شود.

وی گفت: افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بندر ماهشهر و ابلاغ دستورالعمل HSE (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) پارس جنوبی از سوی وزارت نفت از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

کد خبر 342671

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha