محمد باریکانی: دیروز روز ملی محیط‌بان بود؛ روزی که جشن ملی حافظان حیات وحش ایران باید برپا می‌شد اما محیط بان‌ها دیروز را هم در عرصه‌های طبیعی ایران گذراندند تا از گونه‌های حیات وحش کشور پاسداری و دست شکارچیان متخلف را از حیات وحش ایران کوتاه کنند.

محیط بان

ايران آنطور كه اسماعيل كهرم، مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران اعلام كرده است كمتر از 2700محيط‌بان دارد. همين اندك تعداد نيز به گفته كهرم با ريزش مواجه است؛ تعدادي بازنشسته مي‌شوند، گروهي از محيط‌باني مي‌روند و بخشي نيز خود را بازخريد مي‌كنند.

  • پاسداري از 12درصد خاك ايران

نزديك به 12درصد از خاك ايران در اختيار سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور است و برهمين اساس آنطور كه كهرم به همشهري گفته است، ميزان محيط‌بان در خوش‌بينانه‌ترين حالت بايد به دوبرابر اين تعداد و بيش از 5500محيط‌بان برسد.

به گفته كهرم،در استاندارد جهاني، تعداد محيط‌بانان ايران بايد 10برابر افزايش يابد.اين تعداد حتي بايد به‌خودرو، سلاح، هلي‌كوپتر و حتي اسب نيز تجهيز شوند تا فرصت ديده‌باني از تمامي عرصه‌هاي طبيعي ايران و پاسداري از گونه‌هاي حيات وحش كشور فراهم شود. كهرم مي‌گويد: ايران كشوري وسيع مملو از طبيعت متنوع و اكوسيستم متفاوت است و حداقل نياز به 10هزار محيط‌بان دارد. محيط‌باني در رديف مشاغل بسيار سخت و طاقت‌فرسا شناخته مي‌شود اما در همين تهران براساس يك پرسش ميداني از هر 10شهروند تهراني 6نفر از آنها نمي‌دانند محيط‌بان كيست و چه وظيفه‌اي دارد؟ وضعيت معيشتي محيط‌بان‌ها نيز آنطور كه مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست ايران به همشهري گفته، اسفبار است.

  • مهم‌ترين دغدغه

بخش زيادي از محيط‌بان‌هاي ايران افرادي هستند كه با سابقه 20تا 25سال صيانت از عرصه‌هاي طبيعي و گونه‌هاي حيات وحش و مقابله با شكارچيان متخلف هنوز قراردادي هستند و تمامي حقوقشان به سختي به بيش از يك‌ميليون تومان مي‌رسد. در همين رابطه كهرم مي‌گويد كه در وهله نخست بايد وضعيت استخدامي محيط‌بان‌ها مشخص شود.

ترديدي نيست كه محيط‌بان‌هاي ايران مظلوم مانده‌اند. اگر خوش‌شانس باشند و با تير يك شكارچي متخلف بر زمين نيفتند و جان نسپارند، كمترين خطر برايشان نقص عضو و جانبازي است كه به گفته مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست حتي اگر در انجام وظيفه‌شان شهيد شوند بنياد شهيد هيچ حمايتي از خانواده‌شان نمي‌كند.

  • شليك مرگبار به 119محيط‌بان

همين 2‌ماه پيش بود كه 2محيط‌بان در يك ‌روز در عرصه‌هاي طبيعي گنو بندرعباس حين ماموريت در درگيري با شكارچيان متخلف به شهادت رسيدند و 2روز پس از آنها يك محيط‌بان ديگر در پارك ملي بمو به تير يك شكارچي متخلف شهيد شد. كهرم مي‌گويد: در 30سال گذشته 119محيط‌بان در ايران در درگيري با شكارچيان متخلف به شهادت رسيده‌اند.

  • لايحه حمايت روي ميز مجلس

دولت، لايحه رسيدگي بيشتر به وضعيت محيط‌بان‌ها را به مجلس تقديم كرده است اما محيط‌بان‌ها همچنان نيازمند حمايت هستند. سيدمحمد مجابي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست همين ديروز به ايرنا گفت كه حمايت قضايي از محيط‌بان‌ها در لايحه پيشنهادي حمايت از محيط‌بان‌ها آمده و اين لايحه اكنون در دستور كار مجلس است.به گفته او، در لايحه حمايت از محيط‌بان‌ها تلاش شده است تا مسائل و مشكلات حقوقي - قضايي، رفاهي - معيشتي و آموزشي محيط‌بان‌ها نيز مرتفع شود.

کد خبر 343221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha