دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر جواد درهمی از اعضای هیات علمی لغت‌نامه دهخدا و از همکاران سابق زنده‌یاد محمد معین در تدوین این لغت‌نامه، در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایبنا ضمن اعلام این خبر‌آورده است دکتر جواد درهمی از اعضای هیات علمی لغت‌نامه دهخدا بامداد شنبه (23 مردادماه) دار فانی را وداع گفت. وی از همکاران دکتر معین بود و عمر خود را وقف تالیف و تدوین لغت‌نامه دهخدا و همکاری با مرحوم دکتر محمد معین در جهت تالیف فرهنگ ۶ جلدی معین کرد. زنده‌یاد درهمی ضمن حضور در کار تدوین لغت‌نامه از مدرسین قدیمی فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران نیز بود.

زنده‌یاد جواد درهمی در سال 1304 در مشهد به دنیا آمد. وی از نخستین کسانی بود که موفق به اخذ دکترای دندانپزشکی شده و با دانشجویان برجسته به فرانسه اعزام شد. در سال 1338 بنا به دعوت شادروان دکتر محمد معین برای تالیف مدخل‌های علمی به موسسه لغت‌نامه دهخدا آمد و همزمان تالیف مدخل‌های علمی فرهنگ معین را نیز بر عهده گرفت. دلبستگی و علاقه وافر او به زبان و ادبیات فارسی رشته اصلی او را که دندانپزشکی بود، تحت‌الشعاع قرار داد به نحوی که بیشتر وقت وی در موسسه لغتنامه دهخدا صرف کارهای تحقیقی می‌شد.

علاوه بر همکاری با موسسه لغت‌نامه دهخدا و مشارکت در تالیف فرهنگ معین، کتاب «سیستم دندانی و تنوع آنها در جانوران» از آثار علمی وی است. درهمی در چند سال اخیر به سبب ضعف بینایی و نیز شکستگی استخوان در منزل بستری شد، اما همچنان با لغت سر و کار داشت. این پژوهشگر سرانجام در 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم درهمی روز گذشته (یکشنبه 24 مردادماه) بنا به وصیت آن مرحوم، بسیار ساده و تنها در حضور خانواده وی برگزار و پیکرش در قطعه 82 بهشت زهرا (س) در کنار مادر و پسرش به خاک سپرده شد.

به گفته خانواده درهمی، مراسم ختم مرحوم درهمی از ساعت 15 تا 16 و 30 فردا (سه‌شنبه 26 مردادماه) در مسجدالرضا (ع)، واقع در خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، میدان نیلوفر برگزار می‌شود.

همشهری‌آنلاین درگذشت دکتر درهمی را به جامعه علمی و فرهنگی تسلیت می‌گوید.

کد خبر 343310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha