سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

خبر دستگیری یک تبعه ایرانی - انگلیسی و اخطار به ۲ عضو سفارتی انگلیس و فرانسه بار دیگر هشدارها نسبت به اقدامات دیپلمات‌ها و خارجی‌های حاضر در کشور را بالا برده است.

دادستان عمومي و انقلاب تهران از دستگيري يك متهم ايراني دوتابعيتي مرتبط با سرويس جاسوسي انگليس در هفته گذشته در تهران خبر داده كه در حوزه اقتصادي مرتبط با ايران فعاليت مي‌كرده است. اين دومين متهم با تابعيت‌هاي ايراني و انگليسي است كه در سال‌جاري از سوي نهادهاي امنيتي بازداشت مي‌شود. همچنين درحالي‌كه برخي اخبار حكايت از بازداشت چند تبعه خارجي در سقز استان كردستان داشتند معاون امنيتي استاندار كردستان آن را تكذيب كرده و گفته كسي بازداشت نشده‌ ولي افرادي بدون مجوز وارد مناطق مرزي شده‌ بودند كه به آنها تذكر داده شد.

پيش از اين نازنين زاغري متهم دوتابعيتي ايراني‌- انگليسي 15فروردين‌ماه امسال در كرمان بازداشت شده بود. در اطلاعيه‌اي كه 2‌ماه بعد سپاه ثارالله استان كرمان درباره زاغري منتشر كرد، آمده بود: نازنين زاغري با عضويت در شركت‌ها و مؤسسات بيگانه در طراحي و اجراي پروژه‌هاي رسانه‌اي و سايبري با موضوع براندازي نرم نظام مقدس جمهوري اسلامي مشاركت داشته است.

براساس اطلاعيه سپاه كرمان «اقدامات اطلاعاتي گسترده»اي هم براي شناسايي و دستگيري زاغري «در فضاي مجازي و حقيقي» صورت گرفته بود. همانند آنچه دادستان عمومي درباره ارتباط فرد بازداشت‌شده اخير با سرويس جاسوسي انگليس عنوان كرده درباره نازنين زاغري نيز به اين مسئله اشاره شده بود كه «نامبرده يكي از سرشبكه‌هاي اصلي مؤسسات معاند بوده كه تحت هدايت و حمايت سرويس‌هاي رسانه‌اي و جاسوسي دولت‌هاي بيگانه فعاليت‌هاي مجرمانه خود را طي ساليان گذشته انجام داده است.»

عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران جمعه ۴ تير ۱۳۹۵ گفت: اين فرد در كرمان دستگير شده بود و اكنون به تهران منتقل شده است.

  • توقيف خودروي اعضاي 2سفارتخانه

انتشار خبر دستگيري تبعه ايراني - انگليسي همراه با انتشار خبر اخطار به 2عضو سفارتخانه‌هاي انگليس و فرانسه در هفته جاري بود كه در يك سفر گردشگري به غرب كشور رفته بودند ولي به گفته معاون سياسي و امنيتي استاندار كردستان اقدامات «غيرمجاز» انجام داده بودند.

عليرضا آشناگر معاون سياسي و امنيتي استاندار كردستان با اشاره به هويت افرادي كه روز يكشنبه هفته جاري در استان كردستان مورد تذكر قرار گرفته‌اند گفته «سباستين سورن رايزن سفارت فرانسه و شارلوت وارن والر نماينده سفارت انگليس در يك دستگاه خودروي پاجرو با پلاك سياسي حين فيلمبرداري از حاشيه مناطق مختلف و اماكن حساس بوده‌اند.»

به گفته آشناگر اين افراد متوقف مي‌شوند و از آنها مدرك مطالبه مي‌شود كه پس از مطالبه مدارك متواري مي‌شوند و سپس خودروي آنها در روستاي «ايرانخواه» متوقف و با آنها صحبت مي‌شود و پس از هماهنگي محل را ترك مي‌كنند. براساس توضيحات معاون استاندار كردستان «اين افراد از اماكن نظامي عكسبرداري مي‌كردند.» آشناگر توضيح داده است:

سفر اين افراد گردشگري بوده و دوربين آنها تست شد و در محاوره انجام شده مباحث ديگري خارج از وظايف‌شان مطرح كردند كه توجيه شدند و در نهايت بدون اينكه حتي از خودروي خود پياده شوند، رفتند و بازداشت هم نشدند. طي 3‌ماه گذشته نسبت به برخي اقدامات غيرمجاز خارج از مأموريت‌هاي كاري اعضاي سفارتخانه‌هاي خارجي در كشور نيز برخورد صورت گرفته بود.

خردادماه امسال بود كه غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوي دستگاه قضا از برخورد با پارتي‌هاي شبانه كه با هماهنگي برخي اعضاي سفارتخانه‌هاي خارجي در استان‌هاي مختلف كشور برگزار شده بود سخن گفت و تصريح كرد: برخي سفارتخانه‌ها در اين پارتي‌ها حضور يافته و يارگيري مي‌كنند و قرار و مدار مي‌گذارند.

12مردادماه نيز عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران با اشاره به اقدام پيشگيرانه ضابطان دستگاه قضايي در كشف خانه‌اي كه براي برگزاري مجلس مختلط و به منظور فساد براي برخي ديپلمات‌هاي كشورهاي خارجي و ايرانيان مرتبط مهيا شده بود، گفت: از منزل مذكور 4هزار ليتر مشروبات الكلي كشف شده است. او افزوده بود: طي 2‌ماه گذشته اين دومين خانه‌‌اي است كه با برخي ديپلمات‌هاي خارجي در تهران و عوامل ايراني در ارتباط بودند.

کد خبر 343460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha