علی ابراهیمی: نخستین گام برای اجرای آیین‌نامه ابلاغی تعیین تکلیف کالاهای کشف شده قاچاق با حضور دستگاه‌های متولی و امحا یا سوزاندن ۲۲میلیارد تومان کالای برخی نقاط کشور و فرار ۱۳خودروی لوکس از خطر امحا برداشته شد.

امحای کالاهای قاچاق

با وجود ابلاغ آيين‌نامه اجرايي مواد 55و 56قانون مبارزه با قاچاق كالا مبني بر تعيين تكليف كالاهاي قاچاق كشف شده توسط معاون اول رئيس‌جمهور و تكليف صريح اين آيين‌نامه براي امحا يا صادرات كالاهاي قاچاق، پس از عقب‌نشيني گام به گام ستاد قاچاق كالاو ارز و سازمان تعزيرات حكومتي، بازهم زور قانون به‌خودروهاي لوكس و ميلياردي قاچاق نرسيد؛

گرچه طبق وعده مسئولان 22ميليارد دلار كالاي قاچاق در برخي نقاط كشور امحا يا سوزانده شد. مسئولان ستاد قاچاق كالا و ارز و تعزيرات حكومتي روز سه‌شنبه در حالي بر قانوني بودن و نبود گريزي براي امحاي 13خودروي لوكس كشف شده در استان فارس تأكيد كردند كه اظهارنظر رئيس سازمان اموال تمليكي مبني بر ضرورت صدور حكم قضايي براي انجام اين كار، موجب برخي ترديدها در مورد سرنوشت خودروهاي مذكور شده بود.سرانجام سايه امحا از سر اين خودروها دور و مقرر شد تا صادرات خودروهاي لوكس قاچاق در دستور كار قرار گيرد.

  • امحاي 15ميلياردي قاچاق در تهران

در چارچوب آيين‌نامه تعيين تكليف كالاهاي كشف شده قاچاق ديروز در مجموع 22ميليارد تومان كالا در سراسر كشور امحا يا سوزانده شد كه سهم استان تهران از اين كالاها بيش از 400تن و به ارزش تقريبي 15ميليارد تومان و در ساير استان‌ها مانند كرمانشاه، سيستان و بلوچستان، آذربايجان، فارس و بوشهر 7ميليارد تومان بود. كالاهاي امحا شده شامل انواع كالاهاي فسادپذير از قبيل عطر، ادكلن، مسواك، خميردندان، نوشيدني، شير خشك، كنسرو و البسه بود كه البسه و كفش‌هاي قاچاق به آتش كشيده شد و لوازم آرايشي و بهداشتي و اقلام خوراكي قاچاق نيز زير غلتك در سه راه شهريار تهران معدوم شد. علي اكبر پوراحمدنژاد، دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران با بيان اين مطلب اعلام كرد،

در آيين‌نامه جديد به صراحت اعلام شده كه عرضه كالاي قاچاق براي مصرف در داخل كشور به‌طور كل ممنوع است و اگر پيش از اين چنين اتفاقي افتاده، معطل آيين‌نامه جديد بوديم اما اكنون قانونگذار تكليف كالاهاي قاچاق را مشخص كرده و ديگر محلي براي فروش و عرضه اينگونه كالاها در داخل نخواهد بود.

  • تعيين تكليف خودروها تا ۴‌ماه

قاسم‌خورشيدي،‌سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به انجام نشدن امحاي خودروهاي لوكس قاچاق در شيراز اعلام كرد، اين خودروها در اختيار سازمان املاك تمليكي قرار گرفتند و اين سازمان از زمان صدور حكم قضايي ۴‌ماه فرصت دارد براي آنها مشتري پيدا و آنها را صادر كند. طبيعتاً بعد از طي اين مدت اگر براي اين خودروها مشتري پيدا نشود اين پورشه‌ها امحا مي‌شوند.

  • فقط 58صدم درصد كالاي قاچاق جزو اموال تمليكي

رئيس سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي با اشاره به اينكه تنها 58صدم درصد از اموال قاچاق توقيفي كالا در اختيار اين سازمان قرار مي‌گيرد، گفت: اين عدد نشان مي‌دهد كه حجم اندكي از كالاهاي قاچاق براي فروش به اين سازمان داده مي‌شود و بهتر است مسئولان براي مبارزه با بيش از 15ميليارد دلار كالاي قاچاق تدابيري بينديشند. عمده حجم قاچاق كالا از مبادي رسمي انجام مي‌شود. دستگاه‌هاي مربوطه مي‌توانند كالاهاي قاچاق مكشوفه را در همانجا و جلوي چشم قاچاقچي آتش بزنند. امين دليري با اشاره به اينكه قرار بر اين شده به جاي امحاي ۱۳ خودروي لوكس قاچاق اين خودروها صادر شوند، افزود: براي تعيين تكليف اين خودروها نيازمند يك آيين‌نامه هستيم كه هنوز تصويب نشده است. در مجموع 64خودروي لوكس قاچاق در سطح كشور كشف و ضبط شده است كه بعد از طي مراحل قانوني آن، تعيين تكليف مي‌شود.

کد خبر 343583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha