روایتی دقیق و پرجزئیات از یکی از سال‌های کلیدی زندگی ویلیام شکسپیر همراه با کتابی درباره تجربه زندگی خیالی در دیترویت، برنده قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیا شد.

جایزه تیت بلک از سال ۱۹۱۹ اهدا می‌شود

به گزارش همشهري، جايزه ادبي جيمز تيت بلك كه از 1919هر سال به يادبود اين ناشر برجسته اهدا مي‌شود، هفته گذشته در حاشيه جشنواره كتاب ادينبورگ، برگزيدگان 2015خود را شناخت. اين جايزه قديمي امسال همزمان به 2كتاب «1606: ويليام شكسپير و سال لير» نوشته جيمز شاپيرو و «مجبور نيستي اينگونه زندگي كني» بنجامين ماركوويتس رسيد و آنها جايزه 10هزار پوندي خود را در جشني در جشنواره كتاب ادينبورگ دريافت كردند.

اين جايزه را دانشگاه ادينبورگ اهدا مي‌كند و امسال دانشجويان براي رسيدن به فهرست نامزدهاي نهايي ازجمله سارا نايت، ديويد هر، كوين بري، سارا هال و ميراندا جولاي بيش از 400كتاب مطالعه كرده بودند. شاپيرو كه جايزه بخش زندگينامه را برده، در 1606، رويدادهايي را روايت كرده كه در نهايت به نوشته شدن شاهكارهايي چون «شاه لير»، «مكبث» و «آنتوني و كلئوپاترا» انجاميد. كتاب در واقع ادامه‌اي است بر كتاب«1599» همين نويسنده كه سال 2006جايزه ساموئل جانسون را برايش به ارمغان آورد.

از سوي ديگر، ماركوويتس با ششمين كتابش جايزه بخش داستان جيمز تيت بلك را از آن خود كرد. اين نويسنده 43ساله آمريكايي و بازيكن پيشين بسكتبال حرفه‌اي، در «مجبور نيستي اينگونه زندگي كني» روايتي از ديترويت سال 2008ارائه كرده است؛ دوراني كه باراك اوباما تازه به قدرت رسيده و آمريكا به‌شدت درگير بحران مالي بود.

آنجلا كارتر، كورمك مكارتي و يان مك‌يوان از برندگان پيشين جايزه بخش داستان و پيتر اكرويد، چارلي تومالين و مارتين ايميس، برگزيدگان بخش زندگينامه در دوره‌هاي گذشته بوده‌اند. جايزه جيمز تيت بلك يك برگزيده هم در بخش درام يا نمايشنامه دارد كه از سال 2012اعطا مي‌شود و برنده آن اين هفته جايزه خود را در جشنواره كتاب ادينبورگ دريافت مي‌كند.

کد خبر 343663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha