یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی آب و آبفای وزارت نیرو می‌گوید: اگر فقط ۱۰درصد از آب مورد استفاده در بخش کشاورزی که به گفته وی بین ۹۰تا ۹۲میلیارد مترمکعب است صرفه‌جویی شود این صرفه‌جویی معادل ذخیره‌سازی‌ آب ۲۰سد بزرگ کشور است.

زنگ خطر بحران آب كه از مدت‌ها پيش به صدا در آمده است اكنون آن اندازه جدي شده كه به يكي از موضوعات مورد بحث مسئولان وزارت نيرو تبديل شده‌است. متوليان منابع آب كشور اما طي همه سال‌هايي كه كارشناسان محيط‌زيست، منابع طبيعي و حوزه آب نسبت به بروز بحران در كشور هشدار مي‌دادند همچنان با نگاه سازه‌اي در پي گره‌گشايي از معضل كم آبي بوده‌اند. نگاهي كه نه‌تنها گرهي از معضل بازنكرده در مواردي بر مشكلات افزوده است.

بيش از 600سد براساس همان نگاه سازه‌اي در كشور ساخته شد؛ سدهايي كه در آن البته سهم حقابه محيط‌زيست جايي نداشت. تداوم سياست سدسازي تا آنجا پيش رفت كه وزير نيرو را برآن داشت تا ارديبهشت‌ماه 93 در يك برنامه تلويزيوني اعلام كند در امر سدسازي‌ در كشور افراط صورت گرفته است. همچنان‌كه فريدون خزاعي، دبيركل فدراسيون صنعت آب چندي پيش در ميزگردي گفت: لازم است به اين پرسش‌ها پاسخ دهيم كه آيا در ساخت سد به سهم محيط‌زيست توجه كرده‌ايم؟ آيا به شبكه آبياري پايين‌دست توجه كرده‌ايم؟ شايد اگر اطلاعات جامع آب و هوايي از يك سو و اطلاعات مربوط به آمايش سرزمين را مي‌داشتيم برخي سدها را نمي‌ساختيم.

  • نسخه پيچي متوليان آب براي ديگران

اكنون اما مسئولان وزارت نيرو بي‌آنكه در سياست‌هاي ناكارآمد تجديدنظر كنند براي ساير نهادها راهكار ارائه مي‌دهند؛ اين درحالي‌ است كه اين وزارتخانه به‌عنوان متولي آب، نقش عمده‌اي در بروز بحران آب در كشور داشته؛ باوجود اين، همان سياست‌هاي خود را دنبال مي‌كند و بي‌توجه به نقدهاي مشفقانه صاحب‌نظران دلسوز، مصمم به اجراي طرح‌هاي انتقال آب است؛ طرح‌هايي كه اجراي آنها بنا به اعلام منتقدان به بحران‌هاي موجود محيط‌زيست دامن مي‌زند.

در تازه‌ترين اظهارات، هدايت‌الله فهمي، مديركل دفتربرنامه‌ريزي آب و آبفاي وزارت نيرو در گفت‌وگو با ايرنا، ميزان واقعي كسري مخازن آب‌هاي زيرزميني كشور را 9ميليارد مترمكعب اعلام كرده و گفته است درصورت ادامه اين روند ظرف حداكثر 3دهه آينده آبخوان‌هاي كشور به‌صورت كامل خشك خواهند شد.

وي با اشاره به اينكه اكنون منابع آب تجديدشونده كشور از 130ميليارد مترمكعب در سال‌هاي گذشته به كمتر از 104ميليارد مترمكعب كاهش يافته است، گفت: در سال‌هاي گذشته 120ميليارد تا 200ميليارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آب زيرزميني صورت گرفته و حجم ثابت آبخوان‌هاي كشور با كاهش قابل ملاحظه‌اي روبه‌رو بوده است كه اين مسئله نشست زمين در برخي از مناطق مختلف كشور را به‌دنبال داشته است.

فهمي با تأكيد براينكه حدود 90تا 92درصد آب‌شيرين كشور در كشاورزي مصرف مي‌شود، گفت: اين به‌دليل اشكالات جدي موجود در بخش كشاورزي و باغداري در استفاده از سيستم‌هاي غيراصولي آبياري و همچنين كاشت محصولاتي است كه به لحاظ اقليمي متناسب با وضعيت آبي كشورمان نيست.

کد خبر 343822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha