یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آهنگساز، نوازندگان و تولیدکننده و ناشر آلبوم موسیقی بوم، همه با دانشگاه مرتبط هستند، از این رو می توانیم این آلبوم موسیقی بی‌کلام ایرانی را اثری دانشگاهی بدانیم و بخوانیم.

آلبوم دانشگاهی منظومه ی زمان

به گزارش ایرنا، در روزهایی که آرام آرام دومین ماه تابستان 95 نیز دارد به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، چند آلبوم تازه در بازار موسیقی ایران به بازار آمده است. از جمله‌ی این آلبوم های تازه منتشر شده، می‌توان از آلبوم «منظومه‌ی زمان» یاد کرد.

آلبوم «منظومه ی زمان» اثری است بی کلام که در فضای موسیقی سازی ایرانی ساخته و اجرا شده است. این آلبوم اثری است از گروه موسیقی «بوم» که سرپرستی آن را سپهر سراجی، دانشجوی دکتری پژوهش هنر، عهده دار است. در این اثر که آهنگسازی آن را نیز سپهر سراجی انجام داده است، شماری از دانشجویان و دانش آموختگان موسیقی در کنار هم نوازندگی کرده‌اند.

نکته ی جالب این است که این آلبوم به همت اداره ی کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تولید و منتشر شده است؛ و این، یکی از انگشت شمار آلبوم هایی است که یک دانشگاه تولید آن را عهده دار بوده است. بر همین اساس و با توجه به اینکه آهنگساز و سرپرست گروه و نوازندگان نیز جزو جامعه ی دانشگاهی به شمار می روند، بیراه نیست اگر «منظومه ی زمان» را یک آلبوم دانشگاهی بدانیم و بخوانیم.

این آلبوم از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش نخست که «منظومه ی زمان» نام دارد، دارای چهار قطعه است به نام های «شار مکان»، «ترانه ی بی در کجا»، «دورِ سکون» و «سِفر آغاز». بخش دوم نیز که «آشکارا نوید» نام دارد، طرحی است برای دو نوازی تار و تنبک و از «پیش درآمد»، «آواز» و «چهارمضراب» اشکیل شده است.

این آلبوم به صورت گروهی (آنسامبل) در استودیو ضبط شده و بخش نخست آن، فرمی مرکب دارد؛ بدین معنا که از چند قطعه ی جداگانه به وجود آمده و سعی شده از عناصر فرم، چند صدایی (هارمونی و کنترپوان) و سازبندی، در فضای موسیقی ایرانی به شکلی سازمان دهی شده استفاده شود.

قطعه‌های بخش نخست این آلبوم در فضای دستگاه های چهارگاه، شور و سه گاه روایت می شود، ضمن اینکه قطعه ی «شار مکان» با مقدمه یی الهام گرفته از سمفونی شماره ی 9 بتهوون آهنگسازی شده است.

آلبوم دانشگاهی منظومه ی زمان

نوازندگان گروه موسیقی «بوم» که در این آلبوم نوازندگی کرده اند، عبارتند از: سپهر سراجی (بم تار)، حسین روزبهانی (تار)، محسن میرزایی (سنتور)، سعید میرزا حسینی (نی)، صادق شاه ولایتی (کمانچه)، سحر یوسف (قانون)، آناهیتا نصیریان (عود)، مهران قاسمی (نی)، پارمیس رحمانی (قیچک آلتو)، مهرناز شربتخواری (ویلونسل) و افشین هنرور (تنبک).

دو نوازی بخش دو آلبوم نیز حاصل تارنوازی سپهر سراجی و ضرب نوازی افشین هنرور است.

این آلبوم هم اکنون در فروشگاه های عرضه ی کالاهای فرهنگی و هنری در دسترس علاقه‌مندان موسیقی است.

کد خبر 343945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha