همشهری‌آنلاین: دیده‌بان کنترل سلاح ضمن انتقاد از کشورهایی چون آمریکا و فرانسه به دلیل نقض معاهده تجارت اسلحه، خواهان توقف فوری فروش تسلیحات به عربستان به خاطر حمله‌هایش به یمن شد.

 آنا مک‌ دونالد، ‌مدیر دیده‌بان کنترل سلاح در جریان یک نشست خبری و هم‌زمان با مذاکرات یک هفته‌ای سازمان ملل در ژنو با هدف کاهش فروش و تجارت جهانی سلاح برخی از امضا کنندگان و طرف‌های حاضر در معاهده تجارت اسلحه شامل فرانسه و آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کشورها با فروش گسترده سلاح به عربستان که در کشتار غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ معاده مذکور را نقض کردند.

به گزارش ایسنابه نقل از روزنامه نیشن،او گفت: هر روز ما شاهد تاثیرات فاجعه‌آمیز فروش سلاح و مهمات برای استفاده علیه مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان یمنی هستیم. کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و آمریکا با فروش میلیارد دلاری سلاح های کشنده به عربستان معاهده تجارت سلاح (ATT) را نقض کرده‌اند.

براساس گزارش‌های موجود، فرانسه در سال گذشته میلادی قراردادی برای فروش تسلیحات به ارزش 18 میلیارد دلار به عربستان را صادر کرد و این درحالی است که آمریکا با 9/5 میلیارد دلار و انگلیس با چهار میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

جنگ داخلی 16 ماهه یمن تا به امروز بیش از شش هزار و 500 قربانی داشته و باعث بروز خسارات فراوان در این فقیرترین کشور عربی شده است.

همچنین خشم و عصبانیت ناشی از کشته شدن غیرنظامیان در یمن باعث شده تا برخی از اعضای کنگره آمریکا به دنبال اعمال محدودیت‌هایی برای نقل و انتقال سلاح باشند.

دولت عربستان در مارس 2015 حمله‌هاي هوایی خود علیه حوثی ها در یمن را آغاز کرد و بعدها دست به عملیات زمینی نیز زد.

براساس معاهده تجارت سلاح، کشورهای تامین کننده سلاح اگر متوجه شوند که خریدار سلاح را علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار می دهد، باید در اسرع وقت فروش سلاح را متوقف کنند.

این اظهارات از سوی مدیر دیده‌بان کنترل سلاح در حالی مطرح شده که سازمان‌های کمک‌رسان و گروه‌های حقوق بشری که از نزدیک بر اوضاع در یمن نظارت دارند، چندین بار تایید کرده‌اند که حمله‌هاي هوایی عربستان علیه غیرنظامیان در یمن بوده است.

کد خبر 344120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha