چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: سال‌ها از زمانی که برای انتقال و به اشتراک گذاشتن فایل‌هایمان ناچار بودیم آنها را در حافظه‌های جانبی سخت‌افزاری مانند فلش‌مموری، دی‌وی‌دی، هارد اکسترنال و... ذخیره کنیم، می‌گذرد.

از وقتي كه ضريب نفوذ اينترنت و تعداد ابزارهاي دسترسي به اينترنت افزايش پيدا كرد، كاربران احساس كردند چه بهتر بود اگر در هر زمان و مكاني و با هر دستگاه و ابزاري مي‌توانستند به فايل‌هايشان دسترسي داشته باشند. به‌تدريج فضاهاي ميزباني فايل در وب، بيشتر شناخته شدند و جاي خود را بين فعالان فضاي مجازي باز كردند. وبلاگ‌نويسان هم خيلي زود با اين سرويس‌ها و سايت‌ها ارتباط برقرار كردند؛ چون براي بارگذاري فايل‌هايي كه مي‌خواستند در وبلاگ‌شان قرار دهند، نياز به فضاي ميزباني فايل در وب داشتند؛ نيازي كه باعث شد بعضي از سرويس‌هاي ارائه‌دهنده وبلاگ، مانند بلاگ اسكاي، چنين فضايي را براي كاربران‌شان فراهم كنند. به هر حال اين فضاها امروزه عموميت پيدا كرده است و همين باعث شده ما سراغشان برويم و از زيروبم‌ آنها برايتان بگوييم.

  • حافظه‌هاي مجازي؛ نياز دنياي واقعي

از آنجايي كه فلش‌مموري‌ها وسايلي هستند «بسيار گم‌شدني» و «بسيار جاگذاشتني»، بسياري از ما ترجيح مي‌دهيم فايل‌هاي‌مان را در «اَبر»هاي اينترنتي قرار بدهيم و براي داشتن آنها در دستگاه‌هاي ديگر، آنها را دانلود كنيم اما در فلش‌مموري به‌دنبال خودمان نكشيم‌شان! بسيار اتفاق مي‌افتد كه مثلا مشغول كار با كامپيوتر روميزي‌مان هستيم و به يكي از فايل‌هاي داخل تلفن همراه‌مان نياز پيدا مي‌كنيم. در اين حالت علاوه بر اتصالات سخت‌افزاري و بي‌سيم، استفاده از فضاهاي ميزباني فايل در وب (يا همان حافظه‌هاي مجازي) نيز مي‌تواند راهگشا باشد. بنابراين در دسترس بودن اطلاعات، بدون نياز به حافظه‌هاي سخت‌افزاري جانبي مزيتي ستودني و دوست‌داشتني است كه ما را به سمت استفاده از فضاهاي ميزباني فايل در وب مي‌كشاند. وقتي فايل‌هايتان را در فضاهاي ميزباني فايل در وب، بارگذاري مي‌كنيد، يك لينك وب در سايت ارائه‌دهنده فضا، به شما داده مي‌شود كه مي‌توانيد آن را با ديگران به اشتراك بگذاريد. اگر هم با نام كاربري‌تان در سرويس مربوطه وارد شويد، به فايل‌هايي كه قبلا بارگذاري كرده‌ايد دسترسي خواهيد داشت و مي‌توانيد دوباره آنها را دانلود و در دستگاه ديگري از آن استفاده كنيد. تقريبا همه اين سايت‌ها، مقداري فضا را به رايگان در اختيار اعضايشان قرار مي‌دهند و براي داشتن فضاي بيشتر، مبالغي دريافت مي‌كنند.

  • سرويس‌هاي حافظه مجازي

از قديمي‌ترين و معروف‌ترين فضاهاي ميزباني فايل بين كاربران ايراني پرشين‌گيگ و فورشيرد هستند كه كماكان به فعاليت خود در اين وادي ادامه مي‌دهند و بين فعالان مجازي، محبوبيت زيادي دارند. به‌تدريج تعداد ارائه‌دهندگان اين خدمات در فضاي اينترنت بيشتر شده و سرويس‌هاي ديگري نيز پا به عرصه گذاشته‌اند. گوگل درايو از امكانات و خدمات جانبي گوگل است كه دقيقاً به همين منظور ايجاد شده و همين خدمت را براي اعضاي خود فراهم مي‌كند. اينگونه سرويس‌ها، مانند يك هارد مجازي يا ابر اطلاعاتي، فايل‌هايتان را در خود ذخيره مي‌كنند و با هر دستگاهي كه به اينترنت وصل شويد و وارد حساب كاربري‌تان شويد، مي‌توانيد به آنها دسترسي داشته باشيد.

بعضي سايت‌هاي ميزباني فايل نيز وجود دارند كه بدون ثبت‌نام و عضويت، اجازه مي‌دهند فايل‌هايتان را در آنها آپلود كنيد؛ اگرچه اين سايت‌ها سرعت كارتان را به‌طور مقطعي بالا مي‌برند (چون نيازي به ثبت‌نام ندارند) اما معمولا بعد از مدتي لينك‌هايي كه به‌عنوان آدرس دسترسي فايل، به شما مي‌دهند منقضي مي‌شود و در واقع فايل‌هاي شما را از پايگاه داده خود حذف مي‌كنند. بنابراين پيشنهاد مي‌كنيم يك‌بار براي هميشه در يكي از سرويس‌هاي معتبر ثبت‌نام كنيد تا به سوگ لينك‌هاي منقضي‌شده و فايل‌هاي حذف‌شده‌تان ننشينيد!

  • اپليكيشن‌هاي حافظه مجازي

بسياري از ميزبان‌هاي فايل در وب، اپليكيشن‌هاي مخصوص تلفن هوشمند هم دارند. معروف‌ترين اپليكيشن اندرويدي در اين زمينه، گوگل درايو است كه به‌طور پيش‌فرض روي دستگاه‌هاي اندرويدي وجود دارد و با حساب جي‌ميل شما در ارتباط است!

براي دستگاه‌هاي‌اي او اس نيز، اپليكيشن «آي كلود» طراحي و ارائه شده است.‌آي كلود نه‌تنها مثل يك هارد جانبي، اطلاعات شما را نگهداري مي‌كند بلكه به كمك اين برنامه، مي‌توانيد فايل‌هايي را كه در يكي از دستگاه‌هايتان دريافت يا خريداري مي‌كنيد، بدون نياز به همگام‌سازي، در تمام دستگاه‌هاي ديگرتان هم داشته باشيد و مشاهده كنيد. همچنين اگر فايلي را در يك دستگاه به روز رساني كنيد، نسخه جديد آن، به‌طور اتوماتيك در دستگاه‌هاي ديگرتان نيز ذخيره خواهد شد.

با توجه به اينكه اكثر ما، حداقل در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان عضو هستيم و حجم اطلاعات بارگذاري‌شده از طريق اين فضاها بسيار بالاست، ممكن است حافظه داخلي تلفن‌هاي همراه‌مان خيلي زود پر شوند؛ و از طرفي بخواهيم يك نسخه از فايل‌هاي دانلودشده را نگه‌داريم. اپليكيشن‌هاي حافظه مجازي اين امكان را به ما مي‌دهند كه فايل‌هاي موردنظر را به‌راحتي در حساب كاربري‌مان آپلود و حافظه تلفن‌مان را خلوت كنيم!

  • تدابير امنيتي در محيط غيرايمن!

بعضي فضاهاي ميزباني فايل هم وجود دارند كه از ابتدا با پرداخت حق عضويت در آنها فضا مي‌خريد كه به «اف تي پي» معروف هستند. اين پروتكل‌ها، امنيت و امكانات بيشتري نسبت به سايت‌هاي غيرپولي دارند اما كماكان همان توصيه هميشگي وجود دارد كه در مورد اطلاعات خصوصي‌تان محتاط باشيد! اصلا گاهي بهتر است سنتي عمل كرد! در مورد اطلاعات محرمانه و خصوصي‌تان ريسك نكنيد. شايد بهتر باشد آنها را از طريق حافظه‌هاي سخت‌افزاري جابه‌جا كنيد و با افراد موردنظرتان به اشتراك بگذاريد. اصولا فضاي بي‌در و پيكري مثل اينترنت، آن‌قدر قابل‌اعتماد نيست كه «محرمانه»هايتان را ميزباني كند. پس آپلود كردن اطلاعات خصوصي و محرمانه را به كلي فراموش كنيد! با هر كدام از دستگاه‌هايتان كه به اينترنت متصل مي‌شويد، دقت كنيد اطلاعاتي در آنها نداشته باشيد كه مايل به منتشرشدن‌شان نيستيد چرا كه هكرها هيچ‌گاه خبر نمي‌كنند! به همان شكلي كه ممكن است دستگاه‌تان هك شود، احتمال هك‌شدن حساب كاربري‌تان در فضاهاي ميزباني فايل ودسترسي به ساير فايل‌هايتان نيز وجود دارد. پس فكر نكنيد كه چون لينك فايل‌تان را به كسي نمي‌دهيد يا رمز حساب‌تان را فقط خودتان داريد، همه چيز امن و امان است.

  • رمزنگاري فايل‌هاي امانتي در ابر

در سايت‌هاي ميزباني فايل، وقتي فايلي را آپلود مي‌كنيد، مي‌توانيد برايش رمز بگذاريد تا فقط درصورت وارد كردن رمز صحيح، محتوا قابل مشاهده باشد. در اين صورت، حتي اگر لينك فايل‌تان لو برود، عموم دارندگان لينك، نمي‌توانند به محتواي فايل‌تان دسترسي داشته باشند مگر اينكه خودتان رمز را به آنها بدهيد! دراپ‌باكس، نام اپليكيشن ديگري است كه وقتي در آن عضو مي‌شويد مقداري فضا را به رايگان به شما اختصاص مي‌دهد. در اين سرويس، علاوه بر اينكه امكان رمزگذاري براي فايل‌ها وجود دارد، مي‌توانيد براي اعضاي خانواده، دوستان، همكاران و... گروه‌هايي را تعريف كنيد و فايل‌هاي‌تان را فقط با بعضي از گروه‌هايي كه خودتان تعيين مي‌كنيد، به اشتراك بگذاريد.

  • محرمانه‌ها را خصوصي نگه‌داريد!

بسياري از سايت‌هاي ميزباني فايل، در خارج از كشور ميزباني مي‌شوند و مالكيت حقيقي و حقوقي آنها براي ما شناخته‌شده نيست. تازه اگر هم صاحبان واقعي آنها را مي‌شناختيم، دليل نمي‌شد كه فايل‌هاي خصوصي و محرمانه خود را به آنها بسپاريم. اطلاعات ما تا زماني محرمانه باقي مي‌مانند كه وارد فضاي اينترنت نشوند! بنابراين بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مسئله در مورد ارائه دهندگان خدمات ميزباني فايل در وب، چالش‌هاي امنيتي مربوط به آنهاست كه باعث مي‌شود محتاطانه‌تر در مورد آنها فكر و عمل كنيم.

کد خبر 344215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha