همشهری آنلاین: نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نشست زمین در دشت سرایان به مرحله هشدار رسیده است، گفت: آثار نشست زمین در این دشت اثر ناگوار زیست محیطی در پی خواهد داشت.

نشست زمین در دشت سرایان خراسان جنوبی به مرز هشدار رسید

به گزارش ايرنا، محمدرضا امیرحسنخانی عصر سه‌شنبه گفت: علت اصلی نشست در دشت سرایان افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی منطقه است که در اثر خشکسالی و اضافه برداشت آب، شاهد ایجاد شکاف زمین در چندین کیلومتر هستیم.

وی عنوان کرد: بحران و اثر زیست محیطی دشت سرایان از دریاچه ارومیه کم‌تر نیست و در صورت توجه نکردن مسئولان مربوط، بحران کم‌آبی و نشست زمین مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

امیرحسنخانی با بیان این که این نشست در منطقه غیرمسکونی رخ داده است، افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا در این دشت یا دیگر دشت‌های خراسان جنوبی نشست زمین را در مناطق مسکونی شاهد نباشیم.

وی از مسئولان کشور خصوصا سازمان حفاظت محیط زیست خواست که با بازدید از نشست زمین در دشت مربوط، راهکاری برای حل این مشکل ارائه دهند.

وی مدیریت مصرف آب را در استان ضروری دانست و اضافه کرد: باید توجه ویژه‌ای به روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبي شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید برای این منظور اعتباری بیش‌تری از سوی دولت اختصاص یابد و مدیریت مصرف آب در استان با همکاری مردم و مسئولان انجام شود.

وی با اشاره به این که در سرایان با بحران کم‌آبی نیز مواجه هستیم، اظهار کرد: در سال زراعی جاری تنها 20 میلی‌متر بارندگی در این شهرستان گزارش شده است.

وی با تاکید بر این که تداوم 17 سال خشکسالی در خراسان جنوبی به چالشی تبدیل شده است، خواهان تمدید وام‌های کشاورزان استان شد.

سالانه از حدود 11 هزار منابع آبی استان یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که در حال حاضر 164 میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است.

چندی قبل رئیس اداره راه و شهرسازی سرایان گفته بود: نشست زمین در مجاورت محور سرایان - فردوس، تردد در این محور را تهدید می‌کند.

سید محمد فرخی افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از خطر احتمالی در این محور، احداث محور جایگزین به طول 10 کیلومتر است.

وی اضافه کرد: طرح احداث محور جایگزین برای تامین اعتبار به ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ارسال شده است و برای احداث این محور به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

خراسان جنوبی در مهر ماه سال 95، وارد هجدهمین سال خشکسالی می‌شود و در سال‌های اخیر مردم حوادث طبیعی مختلفی را تجربه کردند اما در این میان فرو نشست زمین از جمله خطرهایی است که کم‌تر آن را به یاد دارند.

پدیده فرو نشست زمین در اکثر دشت‌های استان مشاهد شده است طوری که در سرایان به عنوان یک از دشت‌های ممنوعه و بحرانی کشور، شکافی به طول 32 کیلومتر مربع و به عرض هشت متر ایجاد شده است.

این شکاف وسیع در مجاورت محور سرایان - فردوس رخ داده است.

چندی قبل سید هاشم حجتی، رئیس اداره منابع آب سرایان در مورد علت نشست زمین گفته بود: در برخی مناطق شهرستان به عمق چهار الی پنج متر شکاف ایجاد شده است.

وی با بیان این که نشست زمین از پنج سال گذشته در جنوب دشت سرایان مشاهده شده است، کاهش میزان ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی منطقه را علت ایجاد شکاف زمین ذکر کرد و ادامه داد: این فرو نشست تهدیدی جدی برای خراسان جنوبی است.

وی در ارتباط با چگونگی بروز این پدیده گفت: آب در لایه‌های زیرین زمین جمع می‌شود و در واقع فضای بین ذرات خاک را پر می‌کند، وقتی برداشت شود بین ذرات خالی می‌شود و زمین نشست می‌کند.

شهرستان سرایان در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است و از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان خوسف و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس محدود است.

شهر سرایان مرکز این شهرستان در 160 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در دشتی هموار در حاشیه کویر و در دامنه جنوب غربی رشته کوه زابری معروف به شتران قرار دارد.

دشت سرایان از مناطق مهم کشاورزی و تامین‌کننده منابع آب شهرستان‌های سرایان و فردوس است، 119 حلقه چاه در این دشت حفر شده است.

حجتی بیان کرد: سرایان بحرانی‌ترین نقطه به لحاظ خشکسالی در خراسان جنوبی است، طوری که کم‌تر آبی به سفره‌های زیرزمینی آن وارد می‌شود.

وی افزود: در این شهرستان در مجموع 200 حلقه چاه، 193 رشته قنات و 102 دهنه چشمه وجود دارد. 

کد خبر 344225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha